Gå til innhold

Hvordan gå fram for å komme inn på høyskole?

Anbefalte innlegg

Hei, håper det er noen der ute med noe tips til denne "casen" min.. :)

Ståa er: jeg har veldig lyst til å bli økonom, men jeg har ikke akkurat valgt A4-veien... :p

Jeg er idag 22 år, har fullført to år yrkesfaglig videregående skole, men IKKE tatt læretid/fagbrev. Har nå tre år med yrkeserfaring fra en jobb som "flyekspeditør" for et flyselskap. Jobben handler mye om "typisk" handel og kontor-fag og logistikk-fag. Alle mine kollegaer er ufaglærte.. I tillegg til full jobb har jeg to barn hjemme, så det er minimalt hva jeg greier å gjøre på kveldstid i tillegg..

Dette er grunnlaget mitt.. Spørsmålet mitt er: Hvordan kan jeg enklest mulig komme meg inn på et bachelorstudie?

23/5-regelen: Føler jeg greier å dekke 5-delen (2år yrkesfaglig skole+3 jobb), men forstår det slik at jeg må ha "allmenn påbygning-fagene" for å kan søke på dette grunnlaget. Å skaffe de fagene er selvfølgelig et alternativ, men må isåfall sette av et år ekstra...

Realkompetanse: Å vente til jeg er 25 er i og for seg OK.. problemet er at jeg tolker det slik at "yrkeserfaringen" må være relatert til studiet man søker, og at dette mest er beregnet for mennesker som f.eks har jobbet ufaglert i et regnskapsfirma og nå vil "go pro"...

Noen synspunkter på dette, tips eller kanskje til og med triks? Har jeg tolket regelverket riktig mtp. realkompetanse, kan yrkeserfaringen min være relevant nok?

Vet dette ble laaaaaangt og innviklet, gjerne kom med sp.mål for å klargjøre.. :)

På forhånd, mange takk for svar mvh Simon:)

PS: Grunnen til at det er OK å vente til jeg er 25år er at jeg må mest sansynlig må vente så lenge uansett, da jeg ikke kan slutte å jobbe før kona er ferdig studert og kan forsørge familien... bare for å klargjøre bedre:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...