Gå til innhold

Hvor mye i lærlinglønn har man krav på her?

Ozelot

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er sammen med ei som jeg tror blir lurt mtp. lønn.

Hun har jobbet som lærling på en stall på østlandet siden høst i fjor.

Kan nevnes at hun bor gratis på stallen.

Jeg tror hun begynte å få 3000 i lønn per måned, men etter å ha pratet med en nevø, så sier han at dette skal stige etter et visst antall måneder.

Usikker på om stallen er privateid(har det noe å si?), men er ganske sikker på at hun har samme lønn som når hun startet.

Noen som kan hjelpe litt og opplyse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her under lønn

Læretiden i bedrift deles inn i opplæring og verdiskaping. Med verdiskaping menes at lærlingen skaper produkter som bedriften kan selge sine kunder eller tilbyr tjenester til bedriftens brukere. Det er for verdiskapingstiden lærlingen får lønn. I begynnelsen av læretiden er det mest opplæring, på slutten er det mest verdiskapning. Av den grunn får lærlinger vanligvis mer lønn på slutten av læretiden.

Du avtaler selv lønn med bedriften. Lønnen vil derfor variere fra arbeidssted til arbeidssted.

Så alt avhenger av hva hun har avtalt. Har hun kontrakt, og hva står det i om lønn i den?

Ut i fra hva jeg kan se fra denne linken så har man bedre rettigheter hvis man jobber i staten, så det er nok lurt å finne ut dette også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hun hadde 1 års kontrakt med stallen, men 2 års læretid. Vanskelig å finne ut av det her, og gjør ikke ting bedre at bedriften har elendige sjefer og ikke driver stallen etter regler.

De nye kontrakten med stallen nevner ingenting om lønn forresten.

Lenke til kommentar

Hva har hun av utdannelse/hvilke linje gikk hun på vgs?

Jeg vet av mange som har utbetalt ca det samme (mellom 3000-5000) i måneden når de jobber i en stall. Men ingen av disse har gått relevante linjer på vgs og gjør ikke dette som lærlinger, men fordi de vil lære mer og få ri/kjøre flere hester.

Sannsynligheten for at dette er en privat stall er veldig stor da det ikke finnes veldig mange staller som er eid av staten (mange som får tilskudd og slikt men ingen/få som er direkte eid av staten).

Det som også må tenkes på er at det ikke er godt betalt å jobbe i en stall uansett om du er faglært eller ufaglært. Så når hun får 3000kr i måneden + bolig og kanskje mulighet til å ha egen hest på stallen(?) så er ikke dette veldig uvanlig.

Lenke til kommentar

Hun har gått 2 år på vgs som har med hest å gjøre.

Er ganske sikker på at dette er en privat stall. Bolig er som sagt 1 rom og en privat do, men dårlige kår mtp. vask av klær(fraværende) eller matlaging. Kjenner ikke til om hun kan ha egen hest der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...