Gå til innhold

Opsett av laptop (mac) og stasjonær, som skal dele skjerm, mus, tastatur og headset.

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå veldig snart starter jeg å studere, og i den sammenheng har jeg gått til innkjøp av en laptop, som jeg skal bruke i studiesammenhenger.

Når det er sagt, vil ønsket være å bruke denne med tastaturet / musen / headsettet og skjermen jeg bruker til min stasjonære. Dette fordi det er mye bedre å jobbe med et stasjonært oppsett.

Jeg lurer derfor på om noen av dere vet om noen gode muligheter for å gjøre dette enkelt? Det er en mac, så tror ikke det finnes noen docking stations til denne.

Mitt ønske, hadde vært å kun koble i 2 kabler i macen. En skjermkabel, og en USB. USB kabelen skal stå for tastatur, mus og headset, mens skjermkabelen naturligvis skal gi skjermbilde.

For at jeg skal slippe å koble UT av den stasjonære hver gang (kommer til å koble en del av og på), lurer jeg på om det finnes noen smarte løsninger?

Vedlagt ligger en tegning av slik jeg ville sett på som optimalt. At jeg altså kun kobler i 2 ledninger inn i macen, og da er alt good to go fra der.

---

Er det i det hele tatt mulig å bruke et slikt oppsett? Tenker da at på de switchene/hubbene/adapterene (vet ikke hva det kalles når det ikke brukes til netverk), har to outputter. Ønsket mitt er å kunne endre output/input ved å trykke på en bryter på disse boksene. Altså output #1 og #2 på begge to. Slik at jeg kobler i USB + HDMI i macen, og bytter output på boksene der alt står tilkoblet. På den måten kan jeg raskt bytte frem og tilbake mellom stasjonær og laptop, uten å måtte kløne med kabler i 5 minutter hver gang.

Finnes det slikt utstyr? Hvis ja; noen som har anbefalinger? Hvis nei; hvordan anser du det som den enkleste måten å sette dette opp på, uten å måtte koble ut av den stasjonære hver gang.

Håper spørsmålet mitt er forståelig. Hvis ikke; still gjerne spørsmål, så skal jeg prøve å besvare det så godt jeg kan!

På forhånd takk!

Edit: Når jeg tenker meg om har jeg HDMI-inngang på skjermkortet i PC'en, har bare aldri brukt det. Kan derfor se vekk i fra "DVI"-merkingen på kabel fra skjerm til stasjonær. HDMI switcher er vel en grei sak?

post-93392-0-46469900-1344971143_thumb.png

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ja. KVM-switcher så litt greit ut. Men har ikke funnet noen som har støtte for dualscreen enda. Noen som vet om dette overhodet er mulig?

Og hvordan er det med overføringshastigheter? En ting er hva som står på papiret, men jeg stoler ikke alltid på det. Dersom jeg ser på en høyoppløslig film, som krever mye datahastighet, vil KVM-switchen senke trafikken da, eller påvirker ikke denne hastigheter på samme måte?

Jeg ser absolutt bruket for en KVM-switch, men det virker mer som et server-overvåkings-verktøy, fremfor til hjemme/hobbybruk. Mye mulig jeg tar feil her.

Lenke til kommentar

KVM switch gjør det du ønsker, disse kommer i flere varianter og du finner nok en som har de funksjonene du vil ha, merk dog at prisen fra en dum boks som kun kobler skjermen og inndataenhetene (Mus og tastur) over er billig, mens de litt mer avanserte koster mer, for eksempel de som skal sitte i ett rackskap i server sammenheng.

De billigste er mer rettet mot forbruker markedet.

Lenke til kommentar

Hvis du har flere innganger på skjermen, så kan det jo løses på en annen måte.

Hvis du f.eks bruker den stasjonære maskina med DVI inn til skjermen, og laptopen med HDMI inn til skjermen, så kan du switche mellom disse rett fra menyen på skjermen.

Resten av enhetene du vil switche mellom maskinene, kan jo enkelt kobles til en USB hub.. så bare bytter du usb kabelen mellom maskinene ved behov.. da blir det ihvertfall bare en kabel som må nappes ut av den stasjonære, og dem fleste stasjonære har jo også USB port i front eller topp.. så da sitter den enkelt til :)

Ellers støtter jeg forslag om KVM switch.. Har hatt noen billige, og dem har fungert for meg.

Men disse støttet hverken HDMI eller DVI.. altså.. dem støttet bare USB, VGA og evt PS/2.

Men dette er noen år siden nå.. så det kan jo hende DVI eller HDMI har blitt litt mer standard på disse også nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...