Gå til innhold

Generelle tips ved kjøp av leilighet?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå tenkt meg inn på boligmarkedet. Dette har jeg aldri gjort før, og lurer derfor på om diskusjon.no har noen tips/råd ved kjøp av leilighet, og om det er noen fallgruver jeg burde unngå?

 

Jeg har fått et finansieringsbevis av banken på to millioner, og drømmer om å kjøpe meg en treroms leilighet. Dette ser jeg kan bli akkurat litt for trangt, men håper på at det kanskje kan gå likevel, bare jeg er tålmodig. Størrelse har jeg ingen krav til, utover at leiligheten har to soverom (jupp, tenker på utleie). Med tanke på valg av bosted er (må være) jeg svært fleksibel. Ordner jeg en treroms er jeg drit happy. Har bodd mine siste ti år på Hauketo hos mamma og pappa, og ser på Hauketo Holmlia som gunstige steder å kjøpe bolig. Nord-øst i Oslo ser også ut som områder der jeg kan ha råd til å fikse en treroms. Egentlig er jeg vel nødt til å slå til der jeg har råd, uavhengig av beliggenhet innad i Oslo.

 

Er det noe jeg burde være spesielt obs på når jeg kjøper? Er det noen områder som er lurere enn andre å kjøpe i? Har jeg rett i at Hauketo/Holmlia (evt Mortensrud) kan være gunstige steder å kjøpe? Er det noe annet jeg burde vite? Er det totalt urealistisk å finne en treroms til maks to millioner, inkludert fellesgjeld?

 

 

Hjelp taes i mot med STOR takk!

 

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God kveld Bjarne.

Det første som treffer meg er at det kan være lurt å bevege seg litt ut av Oslo. Ettersom du vurderer Hauketo/Holmlia/Mortensrud antar jeg du ikke avhengig av å bo supersentralt, men med bra kollektivtilbud (tar utgangspunkt i at du ikke har bil- correct me if im wrong)

Ser at prisene innad i Oslo er helt hinsides, og attpåtil med høye fellesutgifter, så den månedlige kostnaden vil jo fort bli så høy at du "lever over evne" og ikke har råd til noe annet.

 

Har du kikket på områdene rundt oslo? Det har blitt veldig fine områder både på Kolbotn, Sofiemyr, Ski og videre utover, samtidig som ihvertfall togforbindelsen er veldig god ut dit.

 

Gikk inn på finn.no for å se om det var noen aktuelle boliger.

Prisene i Oslo og omegn har blitt helt sinnsyke, flytt på landet.

 

 

EDIT; beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp, er født og oppvokst på Hauketo, men har bodd de siste årene på vestlandet. Trodde faktisk det var mulig å oppdrive noenlunde fornuftige boliger i osloområdet, men der tok jeg feil.

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar

Det er helt latterlig forpult dyrt. Men av mange forskjellige (noen bedre enn andre) blir det i nærheten av Oslo jeg kommer til å kjøpe. Jeg er heldigvis så heldig at jeg kommer til å klare å betjene et lån på to millioner. Utfordringen blir å faktisk finne en treroms til under to millioner. Jeg er ikke avhengig av å bo helt sentralt (helt ærlig vil jeg helst slippe), men jeg er avhengig av god kommunikasjon til sentrum. Kolbotn, Sofiemyr og Ski skal jeg sjekke ut nærmere i morgen, me sist jeg sjekket lå ihvertfall Kolbotn og Sofiemyr på omtrent samme prisnivå som Hauketo/Holmlia. Ski lå hakket lavere, så takk for at du minnet meg på det :) Med tanke på fremtidige utbedringer av Østfoldbanen er det ikke sikkert Ski er så veldig dumt egentlig.

 

 

:)

Lenke til kommentar

En rask titt på Finn gir 41 treff på 3-roms leilighet i Oslo til under 2 millioner. Av disse har bydelene Søndre Nordstrand og Grorud 10 treff hver, så det er nok smart å starte der.

Se her: Bolig til salgs Oslo - Finn eiendom

 

Jeg har to kommentarer:

- Med lånebevis på 2 millioner så må du ha minst 350.000 i egenkapital (minst 15%). Det betyr vel at du kan kjøpe for 2.350.000, ikke sant?

- Ta høyde for at salgssummen nok blir 1-300.000 over prisantydning.

 

Boligmarkedet i Oslo er helt klart tøft. Gå på visninger, følg med i markedet, og ha is i magen. Din tur kommer nok. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Nei, jeg er god for to millioner totalt sett. Dvs EK på 300k+lån = 2kk. Har allerede sett i områdene sør- og nordøst i Oslo. Søndre Nordstrand, og oppover mot Vestli. Mye spennende der, men det meste ligger og vaker rundt 1.7-8 kk. Da er jeg redd for at jeg kan bli overbudt, rett og slett.

 

Dessverre er jeg ikke medlem av Obos selv, det har ligget litt i kortene at jeg skulle få Mamma og Pappa sitt, men nå ser det ut til at det går til min økonomisk inkompetente tvillingsøster isteden, for å gjøre det lettere for henne når hun om 5-10 år skal inn på bolignarkedet.

 

Har btw blinka meg ut ei leilighet på Ulsrud som jeg skal på visning på på søndag, det blir spennende! Drar også på en dum leilighet i dag, som sannsynligvis er uaktuell, får å lære litt om gamet.

 

:)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke melde inn din søster nå? 5 års ansiennitet er jo en hel del.

Men uansett, et par måneders ansiennitet hjelper. Og det tar fort en stund før du finner det rette. Skader ikke å melde seg inn uansett.

Ellers er det ikke alt som går langt over prisantydning. Så du må ikke gi opp, prøv på de som ligger rundt 1,8.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke sååå stor forskjell på Ski og Oslo lenger heller, du må lenger ut for å få noe til lavere pris. Ås er lavere enn Ski, og velger du Askim er prisene mye lavere. Da har du ca 45 min med tog til Oslo S.

Lenke til kommentar

Herr Brun: Det har jeg også foreslått, men fadern er av oppfatningen av at det uansett ikke vil være like gunstig. Det er lite jeg får gjort med det, får bare håpe at dette prosjektet er mulig å realisere uten en god ansiennitet.

 

zanta: Jeg fant ut det. Var nesten dyrere i Ski enn her på Hauketo/Holmlia. Jeg er ikke i noen posisjon der jeg kan være picky, men i utgangspunktet tenker jeg at Askim/Ås blir for langt unna. Spesielt siden jeg kjøper treroms, nettop for å kunne leie ut et rom.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hauketo/Holmlia er vel de områdene i Oslo hvor prisene er lavest. Reisetiden fra enkelte deler i Oslo til Oslo S er ofte lenger enn de 20 minuttene de tar fra Ski, og dette er med på å drive prisene oppover i Ski-området. Jeg skjønner tanken med å kjøpe en 3-roms for å kunne leie ut, men jeg ville nok heller kjøpt en 2-roms i et område jeg ville bo, og unngå å ha noen boende i mitt hus.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Takk, det går bra! Har vært på noen visninger, og lest sikkert et par hundre annonser. Stresser ikke med å kjøpe noe ennå, å lære gamet rundt detta her er førstepri, så jeg en gang i fremtiden gjør en god deal :)

 

zanta: Ja, forståelsen min er også at Hauketo/Holmlia stort sett er de billigste stedene å kjøpe i Oslo. Såfremt jeg ikke beveger meg langt inn/forbi Groruddalen. Men spørs hvor atraktivt det er mtp kommunikasjon til sentrum.

 

Ja, det kan være kjipt å ha noen boende hos meg. Men jeg er såppass grisk at det kan jeg akseptere for noen skattefrie høvdinger i måneden. Får jeg i tillegg en kompis, eller en artig fremmed til å bo hos meg er det enda bedre. Jeg ser for meg at det kan bli litt kjedelig i lengden å bo helt alene, så å ha selskap og til og med få betalt for det høres gunstig ut. Er personen en tosk er det ikke værre enn at jeg kaster han ut. Med mindre han betaler godt, da.

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Riv i stykker finansieringsbeviset og be megler ringe din bankkontakt i stede for å bekrefte budet.

 

Med finansieringsbevis vet megler hvor mye penger du har og presser da ofte mer ut av kjøpere enn absolutt nødvendig.

Hvordan kan megler vite det?

Finansieringsbeviset er bare en del av hva man benytter til oppgjør for boligen. Det sier ingenting om størrelsen på egenkapitalen, bortsett fra at den minst er 15% av finansieringbeviset da...

Lenke til kommentar

Riv i stykker finansieringsbeviset og be megler ringe din bankkontakt i stede for å bekrefte budet.

 

Med finansieringsbevis vet megler hvor mye penger du har og presser da ofte mer ut av kjøpere enn absolutt nødvendig.

Hvordan kan megler vite det?

Finansieringsbeviset er bare en del av hva man benytter til oppgjør for boligen. Det sier ingenting om størrelsen på egenkapitalen, bortsett fra at den minst er 15% av finansieringbeviset da...

 

????

 

Kan du forklare nærmere hva du mener med det og hvordan det fungerer.... tror ikke vi snakker helt om det samme nå.

Lenke til kommentar

Riv i stykker finansieringsbeviset og be megler ringe din bankkontakt i stede for å bekrefte budet.

 

Med finansieringsbevis vet megler hvor mye penger du har og presser da ofte mer ut av kjøpere enn absolutt nødvendig.

Hvordan kan megler vite det?

Finansieringsbeviset er bare en del av hva man benytter til oppgjør for boligen. Det sier ingenting om størrelsen på egenkapitalen, bortsett fra at den minst er 15% av finansieringbeviset da...

 

????

 

Kan du forklare nærmere hva du mener med det og hvordan det fungerer.... tror ikke vi snakker helt om det samme nå.

Hva skal jeg forklare? Jeg spurte om hvordan megler kan vite hvor mye penger en budgiver har ut fra å se finansieringsbeviset.

 

Det er du som må forklare her...

 

Uansett, la oss tenke oss en gitt situasjon.

Jeg viser frem finansieringsbevis på 1,5 millioner kroner, og byr på en bolig med prisantydning 2 millioner. Hvordan kan megler vite hvor mye penger jeg har disponibelt?

Jeg kan jo like godt ha 2 millioner som 500k stående på høyrentekonto, og det vet ikke megler noe om.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Fordi finansieringsbeviset sier nettopp det, hvor mye penger du har.

Er det noe nytt?

Det er ikke mer enn 2 år siden jeg hadde flere finansieringsbevis, og alt de viste er at jeg har fått tilsagn til å låne x-antall kroner hos den aktuelle banken. De viste ingenting om saldo på mine bankkontoer..

Lenke til kommentar

Fordi finansieringsbeviset sier nettopp det, hvor mye penger du har.

Er det noe nytt?

Det er ikke mer enn 2 år siden jeg hadde flere finansieringsbevis, og alt de viste er at jeg har fått tilsagn til å låne x-antall kroner hos den aktuelle banken. De viste ingenting om saldo på mine bankkontoer..

Så hvis du har ett finansieringsbevis på 2 millioner og byr 1,6 millioner for en leilighet. Hvordan skal du bevise finansiering uten å fortelle megler at du har mer å gå på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...