Gå til innhold

[Løst] Hvilken NAS server anbefaler dere?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Er nok anbefalt av HP bruke deres disker, er ingen direkte tvang men gjerne noen garanti issues (har også sett et fåtall ha problemer med overoppheting med enkelte diskmodeller).

Jeg bruker selv en DL380 G5 med 2stk msa60 og jeg har ikke en eneste hp disk, bare off the shelf disker og bestilt caddys på ebay.

Skulle hp låst seg til kun hp disker ville de ihvertfall måtte starte brande alle diskene sine som HP hardware messig, er ikke akkurat uvanlig at de billige hp diskene som 7200 3,5" sata kjører orginal firmware samt fortsatt presenterer seg for kontrolleren som orginale whatever brand de er sin modell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ca ett år siden jeg kjøpte inn noen DL360/DL380 G6, men er det ikke slik at de fleste HP-modeller nå kun er 2,5"? Dersom man kjøper HP-server og shelf-disker på eBay anbefaler jeg å kjøpe nok shelf-disker til å fylle hele serveren med en gang + et par tre ekstra. Utrolig kjipt å ikke ha shelf-bays liggende dersom du raskt trenger å fylle på med disker.

Lenke til kommentar

De fleste serverne er 4-8x2,5" i standard spec, men det er mulig bestille CTO(configure to order) hvor du da får valgt akkurat de delene du vil ha + du har tilgang til flere kabinetter/fronter enn standard utgaven.

For de som ikke skal beholde serveren i standard spec men bytter ut cpu/ram så er CTO i de fleste tilfeller billigere.

F.eks dl380 så har valget mellom 8x2,5", 16x2,5" eller 6x3,5".

post-175846-0-75578500-1346491140_thumb.jpg

1U av de billige er stortsett 2x3,5".

For plass til litt disker så kjøper man inn MSA enheter/hyller, kort fortalt et 1-2u kabinett med strømforsyning samt i/o modul og diskplasser.

Så kobles de til serveren med en minisas kabel og blir en del av server raidet.

F.eks en dl380 med en msa60

post-175846-0-74715300-1346491518_thumb.jpg

En msa60 ramme ligger på 8-9k ny uten i/o modul eller psu.

Brukte florerer det av de til 3-4,5k med moduler/psu og en P800 kontroller får man til rundt tusenlappen.

Etter min mening rimelig pen pris for lagring med ytelse :) (300-1800mb/s ettersom config)

Og er helt enig at veldig kjedelig ikke ha caddies til disker når du skal oppgradere.

Caddies/rammene ligger på en 6-8$ stk med frakt så ikke akkurat svindyrt kjøpe inn alle de trenger med engang.

Lenke til kommentar

6x3,5" er ikke mye. Da må man (som du sier) ha en MSA60 eller P2000 i tillegg, og det blir fort mye penger. 2,5" disker er forsåvidt OK, men de er jo ikke spesielt store. 1TB ligger rundt 800-1000, mens det finnes noen få 1,5TB og 2TB som koster mye.

Jeg ville uansett gått for 3,5" pga kostnadseffektivt format, og da synes jeg fortsatt SuperMicro-chassiet som Jotta-gutta bruker ser veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...