Gå til innhold

[Løst] Hvilken NAS server anbefaler dere?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Er interessert i å oppgradere NAS serveren, en Netgear ReadyNAS Pro 2 Business. Denne er på 6TB, og er stilt inn på RAID 0, uten redundans. Er derfor ute etter en bedre NAS server løsning. De jeg har sett på er følgende løsninger;

Netgear ReadyNAS 3200 12-bay Rack

Synology Rackstation RS3412xs 10-bay

Synology Diskstation DS2411+ 12-bay

Qnap TS-879U-RP Rackmount 8-bay

Nextron 2U NAS 12-bay

Det som er kriterier her er at NAS må kunne kjøre flere RAID, støtte minimum 8 x 3,5" HDD, rask overføringshastighet, stor lagringskapasitet, og ikke minst den må ikke bråke for mye. Den skal tross alt være på skrivebordet. Og det er ikke så dumt med USB 3,0.

Den skal benyttes som en stor harddisk over mine media, samt at andre har tilgang til denne databasen over Internet (fildeling). Ikke ta hensyn til at det er litt "overkill" for mitt behov. Har dessuten 40/40Mbit/s fiberoptisk linje

Nå søker jeg innspill fra vettige forumbrukere :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste av de du lister opp støyer en del (spesielt business-nas seriene). Hva med en ReadyNas Pro 6 Business? Der kan du kjøre 6 disker med opptil 3 TB (snart 4 TB så snart de har sertifisert disker) i RAID-5 eller helst RAID-6. Den er relativt stillegående og funker "greit" på skrivebordet (har en stående i fyllen ved siden av der jeg sitter).

Er interessert i å oppgradere NAS serveren, en Netgear ReadyNAS Pro 2 Business. Denne er på 6TB, og er stilt inn på RAID 0, uten redundans. Er derfor ute etter en bedre NAS server løsning. De jeg har sett på er følgende løsninger;

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har vurdert den også, men jeg foretrekker egentlig rack, pga bedre ytelse, og flere harddiskplasser. Det som er ulempen med ReadyNas pro 6, er at den har integrert RAIDiator som et slags "OS", og UI er litt primitivt, dersom det er den samme som på Pro 2.

Har du en slik selv (Pro 6)?

Lenke til kommentar

Jepp, det har jeg. Har faktisk også en ReadyNas Pro Business (forrige modell) som jeg bruker til backup (automatisk synk via rsync mellom enhetene). Jeg har også hatt Utra 4 og et par andre modeller.

ReadyNas benytter Linux OS i bunnen, og det er fullt mulig å logge seg inn hvis du vil. Dessuten finnes det mye plugins o.l. for dem. Fordelen med ReadyNas er at de er dønn stabile og bygget av skikkelige deler (Pro 6 veier _MYE_ sammenlignet med andre leverandørers modeller).

GUI kunne vært mer sexy, men jeg foretrekker heller at de bruker tid/penger på stabilitet enn GUI. ReadyNas er også en av de virkelig få som tåler strømbrudd under expansion og mange andre features som beskytter dataene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Noen flere som kan komme med innspill? Hva er det å foretrekke av disse produsentene; Synology, Qnap, Supermicro, Netgear?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert men jeg ville heller brukt 5-10k på deler og bygd en selv og heller brukt resten av budsjettet på harddisker.

Denne fyren her sier han har brukt ca 1000$ på deler pr. server og det virker som han vet hva han driver med.

http://www.overclock...vers-83tb-total

Her ser du spesifikasjonene:

http://www.overclock.net/lists/display/view/id/4381778

Endret av sivertaa
Lenke til kommentar

Jeg har bygget en del storage-servers, og jeg har hatt en del ferdige NAS-bokser. Hvis du ikke vil ha det som hobby å fikle på NAS-serveren så skal du kjøpe en ferdig boks. Som tidligere nevnt kjører jeg en ReadyNas Pro 6 med bonding på nettverkskort, og jeg klarer å skrive ca 110MB/sek til den. Lese klarer den fint 120MB/sek +.

Den har også støtte for TimeMachine backups og en del annet praktiske saker. Du KAN bygge det samme selv, men det er mye jobb å vedlikeholde installasjonen. Mange tror også at FreeNAS med ZFS gir en ekspanderende volumner (RAID-expansions), men det gjør det IKKE. Med de ZFS-versjonene som ligger i FreeNAS o.l. støttes ikke volume expansions etc. Denne type funksjonalitet får du i NAS-bokser som ReadyNas, QNAP med venner.

Det er også grei kraft i de større modellene fra ReadyNas og QNap. Min Pro 6 har en Intel Core CPU (ikke Atom), og QNAP har Core i3 i sine toppmodeller.

Rådet blir derfor:

Vil fikle med NAS som hobby: Kjøp deg egen boks og installer selv. SuperMicro har noen fine chassis som blant annet Jotta-backup gutta benytter (sjekk bloggen deres her: http://blog.jotta.no/2010/11/slik-lagrer-vi-filene-dine-.html)

Vil du ha noe som er set-and-forget: Kjøp ferdig-nas

Tidsbruk på oppsett og konfigurasjon av egen nas + tuning ligger på ca 100-150 timer + (basert på hvor mye research du vil gjøre). Dersom du vil prøve frem og tilbake med online/offline raid-expansion råder jeg deg til å gjøre det FØR du tar nas i bruk i "produksjon".

Lenke til kommentar

Ser at han benytter Norco, og det vil jeg ikke anbefale. Det er mye trøbbel med de chassisene, sjekk gjerne litt rundt med Google. Dessuten benytter han unRAID Untangle som er payware på de volumstørrelsene han benytter.

Dersom man skal benytte så store lagringsmengder ville jeg gått for ZFS med multiple pools. Hvis en går i stykker mister man ikke alt.

Denne fyren her sier han har brukt ca 1000$ på deler pr. server og det virker som han vet hva han driver med.

http://www.overclock...vers-83tb-total

Her ser du spesifikasjonene:

http://www.overclock...view/id/4381778

Endret av Code#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for gode bidrag.

Jeg har for lav kompetanse om NAS, til å begynne å bygge en server selv. Det må nok bli ferdigbygd.

ReadyNAS pro 6 er en god kandidat, men GUI er litt dårlig, og det er litt lite med 6 bays. Når jeg først skal gå for en god løsning så er det litt hensiktsmessig å tenke fremtidssikring.

Det kan derfor være lurt å ha noe med 8-10+ bays. Flere av dem har flere funksjoner, og jeg aner ikke hva alle funksjonene er for noe, så dette må utforskes.

Lenke til kommentar

Sjekk også ut Synology som har mange bra modeller. Spesielt DS3612xs ser snasen ut, plass til 12 interne disker, 3,2 Ghz dual-core CPU, ECC minne og i tillegg kan den bygges ut med ekstra chassis slik at du får 24 disker totalt. Pris ligger på rundt 17.000 uten disker, og det er ikke helt galt.

Mer om produktet her: http://www.synology....g=enu#p_submenu

De har også en litt svakere modell ved navn DS2411+. Fortsatt 24 disker (12 + 12 i expansion), men prisen er ca 9,500,- Denne har en 1,8 dual core Atom cpu.

PS! Jeg har ingen erfaring med Synology high-end NAS selv.

Endret av Code#
Lenke til kommentar

Det trenger ikke å bli "mye jobb med å vedlikeholde installasjonen" - et annet alternativ er å lage en ny "boks" når du vokser ut av den gamle. Dersom dette ikke skjer oftere enn hvert tredje år, så er det ikke ikke at det blir så dyrt heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er bestemt på forhånd at jeg skal bruke ca. 30.000kr på en slik løsning. Jeg vurderte denne i lenken under, fordi jeg er allerede litt kjent med ReadyNAS, og at denne støtter 3TB harddisker.

http://www.multicom....at-p/c/p4890808

Men jeg kommer til å gå for et tilbud som Nextron har gitt meg,

post-217402-0-48834400-1346254893_thumb.jpg

Eneste problemet med denne kan være støy.

Lenke til kommentar

Dang de har priset med høygaffel da, det salget er de nok veldig fornøyd med ja :)

Søkte opp prisene på delene løse fra amerikansk levrandør:

supermicro 2u 12sas/sata 475$

hovedkortet 160$

cpu 230$

heatsink 20$

minne 2x28$

kontroller 280$ (da har jeg tatt modellen over for bedre ytelse)

bbu for kontroller 200$

stu16gpcs flash 20$

intel ssd 75$

icy dock 25$

3tb barracuda 4x140$

Totalt ca 2100$ / 12 200 kr.

med moms,frakt,fortolling etc en ca 17000kr, så for at de setter den sammen + 2års utvidet garanti på et par billige deler tar de 11000kr mer.

Det er jo er røverkjøp ja! :D

Personlig ville jeg nok kjøpt en DL380 G6 som du får brukte 2x quad, 32gb ram med raidkontrolleren til rett under 10k, så startet med en MSA60 for lagring og slengt på flere etterhvert som de fylles med disker.

For de som ikke kjenner til hp sin kjernekar msa60;

- 2u med 12x 3,5" sas/sata slots

- sata2+3 med multilane kabel mot server (12gbit for sata2, 24gbit for sata3), samt en ut port for seriekobling opptil 4 pr rad.

- Støtter offisielt hp 2tb disker, fungerer utmerket med 3/4tb disker.

- koseligste av alt, fås i hopetall brukte til ca 4-4,5k stk

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du fikk meg til å tenke der angående pris, men det er så vanskelig å velge ut en modell som jeg skal gå for. Så du vil anbefale meg å styre unna Supermicro (Nextron), og heller gå for noe på komplett.no?

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok kjøpt en DL380 G6 som du får brukte 2x quad, 32gb ram med raidkontrolleren til rett under 10k, så startet med en MSA60 for lagring og slengt på flere etterhvert som de fylles med disker.

Hvis du først skal gå for noe fra HP kan du jo kjøpe G8 (eller G7), G6 er jo gammelt. Vær dog klar over at du også må kjøpe HP disker, og det er ikke billig sammenlignet med off-the-shelf disker du får til vanlig NAS.

Og før noen sier det; Nei, HP diskene du kjøper til RAID er *ikke* bedre enn off-the-shelf disker. Har verken bedre eller dårligere erfaringer med de enn med Hitachi eller Samsung off-the-shelf (heller litt dårligere faktisk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...