Gå til innhold

Har nett kjøpt ny SSD - Lav fart

Fotont

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ein Corsair SSD her om dagen. 3 serien med 550MBps lese hastighet og 530 MBps skrive hastighet. Hovudkortet mitt er MSI P55A-G55. Det står at det har to SATA 3 kontakter på 6Gbps. (som betyr at det sånn ca skal støtte ein lese/skrive hastighet på ca 600MBps.

Akkurat no klare SSD disken min knappe 180/lese og 120/skrive hastighet. Den er i SATA 3 slotten. Det står under booten at det er 6Gbps. Den har rett driver (Marvell 91xxx). Bios og all software er heilt oppdatert. Og disken er forøvrig i Ahci mode.

Har såklart lest meg ein del opp på emnet, og lurer på om det faktisk berre er MSI som har kjørt på med dårlig markedsføring? Det er i alle fall dei i dette forumet meiner: http://forum-en.msi....?topic=148556.0

Øvrige specs som kan vera av interesse:

MSI P55a-G55

Intel i7 870 @3,53 ghz

Corsair XMS3 DDR3 @1533 mhz

VTX3D HD7970 X-Edition (3 GB)

SSD disken:

http://www.proshop.n...SD-2277297.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er crystal disk mark v3 du brukte er vel kanskje hastigheten litt dårlig, men det stemmer bra at denne SSD disken yter dårlig på marvell kontroller i følge min erfaring vertfall med nyeste firmware

Corsair Force Series 3 bør man styre unna, generielt også de fleste sandforce SSD diskene.

Lenke til kommentar

Testet med alt mulig forskjellig. Blant anna Crystal Disk Mark. Får jo ikkje utnytta SSDen på SATA2 porten allikavel, sidan den er maks 3Gbps. (ca 300..). Kan jo sjølvsagt ta sata 2 porten, men poenget er jo at eg vil utnytte disken :-)

Lenke til kommentar

Oppgitte specs er i Atto

Prøv å teste med det programmet.

Det er dessuten stor forskjell i hastighet , avhengig av hva slags program du tester med.

Det er riktig at du ikke får utnyttet hastigheten på SATA 2

Og da snakker vi om sekvensiell hastighet.

Grunnen til at jeg anbefaler native SATA 2 porter , er at responsen er mye bedre.

Marvell portene har mye høyere latency.

Lenke til kommentar

Tja, trur ikkje reinstall er nødvendig. Er ikkje problem å skifte mellom Ahci/Ide i OSet. Går vel automatisk på Intel driverne når eg har den i Sata2 porten allikevel? Med tanke på at både intel/marvell drivere er installert. Og marvell driveren støtter berre sata3, medan intel berre støtter sata2.

Lenke til kommentar

Dette ser bare helt topp ut :thumbup:

Du kan ikke forvente deg noe bedre med det HK'et som du har.

Isåfall må du kjøpe deg et kontrollerkort.

De billige er ikke å anbefale , med latency issues ...

Areca er knallgod , men koster skjorta ....

Bare la det være slik det er nå.

Lenke til kommentar

Det fokuseres veldig på syntetiske benchmarks - realiteten er vel at en Sandforce ssd med asynkron nand som f.eks Corsair Force 3 sjelden eller aldri kommer i nærheten av sin opgitte maks sekvensielle ytelse i praktisk bruk - derfor vil nok ikke en Intel sata2 kontroller være rare flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...