Ebk Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Hei har handlet meg sony a57,men tenkte jeg skulle bytte ut linsa. så jeg lurte på om noen har peiling hvilke linse som egner seg til nattfotografering av stjerner og sånt.hva bør jeg se etter? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 For å fotografere stjernehimmelen trenger du vidvinkel og et godt stativ. En lyssterk vidvinkel gjør det enklere, det samme gjør fjernutløser. Hvis du har tenkt å ta bilder av bestemte stjerner og galakser så blir det mye mer komplisert. Lenke til kommentar
sector Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Sånn ca hvor lang lukkertid trenger vi å ha på kameraet med et vidvinkelobjektiv på 10mm og hvilken blenderåpning bør vi bruke? Har muligheten til å gå ned på 3,5, med Nikon sin 10-24mm. Siden det er stjerneklart til en forandring kan eg kanskje prøve i kveld. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Du kan ikke ha for lang lukkertid grunnet jordrotasjon, prøv med 20Sec eller noe sånt, eller du kan ha meget lang lukkertid og lage et startrails bilde Du kan også sjekke denne tråden angående melkeveien. Lenke til kommentar
sector Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Har nå vært å lekt meg litt med kamera under nattehimmelen. Først prøvde eg med et D80 og 10-24 mm f/3,5. 15 - 30 sekund og iso på 1500 ble det ingenting ut av. Men med D3, samme objektiv og iso på 4-6000 og lukkertider på 15-20 sekund gjorde susen. Moro å leke seg litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå