Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Besvimt 16 ganger siden fredag


MariaO

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Merk! Er under utredning, dagens diagnose er vasovagal synkope, men har vært innom SVT (Supra ventrikulær tachykardi) og P.O.T.S (Postural ortostatisk tachykardi syndrom) etter mange besøk og undersøkelser på både Riksen og Ullevål sykehus.

 

Det begynte i mai 2010, jeg bakte kake og mens jeg sto og rørte deigen gikk jeg rett i bakken - tenkte det var grunnet dehydrering og tenkte ikke stort mer over det, men besvimte stadig mer og oftere med tiden som, kontaktet lege og ble sendt til sykehus der jeg fikk diagnostisert SVT og skulle inn til ablasjon - noe som ikke ble vellykket. Videre gang ble diverse vippetester, EKG-er og implantering av EKG på brystkassen i løpet av året 2011. I år har legene gått vekk fra SVT og POTS da de tror det er vasovagal synkope - jeg har blitt rådet til å lære meg mindfullness for å lære meg å kontrollere blodtrykket da de tror det har med at jeg besvimer.

 

Men som overskriften tilsier har jeg nå besvimt 16 ganger de siste 4 dager og jeg er dritlei besvimelser, fall og blåmerker - derfor undrer jeg om noen andre har erfaring med dette og har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gitt at blodtrykket ditt er bevist høyt;

 

Unngå

feit mat

salt mat

dårlige oljer

og oljer laget av grønnsaker og mat du reagerer på .

 

Spis mat med kalium og kalsium som f.eks

Epler

Avocado

Bananer

Broccoli

Fisk

Druer

Havregryn

Appelsiner

 

Du kan også kjøpe antisalt fra helsekosten.

 

Drikk vann

 

Vurder tilskudd som Co-Q10 til ca 120 mg

L-Carnitine - 1000 mg

Fiskeolje med ca 600 mg EPA og 400 mg DHA

 

Følgende vitaminer er bra

 

C-vitamin 500 mg

D-vitamin 400 IU

E-vitamin 200 mg (start forsiktig siden mye E-vitamin for raskt øker blodtrykket)

B-complex 100 mg

Ekstra folsyre 400 ug

Rundt 100 mg B3 (niacin)

 

Følgende mineraler kan være bra

Calcium 600 mg

Magnesium 250 mg

Kalium 2500 mg

 

Tren forsiktig.

 

Masser området innsiden av stårtåen opp mot foten der senene går opp i en /\ formasjon.

Masser området mellom pekefinger og tommel

Masser området på yttersiden av albuen der furen slutter når du holder hånden mot øret på samme side.

Alle disse punktene vil høyst sannsynlig være ømme på deg.

 

Bruk dyp pusting

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nei, er heller at mitt blodtrykk blir for lavt - legen sa noe om at mitt autonome nervesystem slapper for mye av og og ikke kompenserer for trykkfall da jeg reiser meg opp fra sittende/liggende stilling. Har du noen råd ift. det?

 

Ingen erfaring, men det høres litt farlig ut å bare besvime sånn uten videre..? Bruke hjelm?

 

Haha, ja, får kjøpe meg en hjelm og gå med den hele tiden - kan jo også pakke meg selv inn i bobleplast også! ;-)

Lenke til kommentar

Du kan prøve dugelige doser med B-complex og C-vitamin samt havsalt.

Spesielt om du har ryggsmerter litt over smaleste partiet på midjen der nyrene og binyrene ligger.

Mangle lider av ulike grader av binyrebark svikt p.g.a langvarig forhøyet stress eller kraftige traumatisk opplevelser man ikke klarer å hente seg inn fra, men skolemedisinsk har jeg et inntrykk av at man jobber sjelden med subkliniske symptomer før du har Addisons som er i den ekstreme enden av skalaen.

 

Hvordan det autonome nervesystemet jobber kan ha en del med miljø og arv og gjøre, og vises også i øyet på pupillestørresen. Har jobbet med personer som i normal belysning har hatt knappenålsøyne helt opp til så store pupiller at du ikke ser iris. Der har du spennet. Små pupiller er vel det jeg vil tro du har.

 

Du kan sjekke ulike hormoner for å avklare dette. Det tar du med legen.

 

Går du på noen form for medisiner ?

Lenke til kommentar

Store pupiller er koblet til aktivering i det autonome nervesystemet. Altså at du produserer stresshormoner.

Ta B6 sammen med magnesium, så motvirker du skadevirkningene av stressreaksjonen. Tipsene i post nr. 5 tror jeg også vil fungere bra på deg.

 

Hvis dette er følelsesutløst så er det viktig å gjøre noe med det. Dette er i alle fall et kraftig signal om at du må ta tak i ting.

Lenke til kommentar

Stresshormonene er ment for å aktivere kroppen midlertidig i kamp eller flukt, men i dagens samfunn så lever mange mer eller mindre på stresshormoner og det kan ha store konsekvenser for helsa over tid.

 

Adrenalin, noradrenalin og kortisol har flere virkninger over tid som er skadelige hvis det skjer for ofte eller er kronisk, men du kan tildels avhjelpe dette ved å ta det jeg sier, slik at skadevirkningen blir mindre. F.eks kan høyt stress over tid føre til depresjon.

 

Det som stresser folk kan være så mangt, så det er umulig å komme inn på alt og si nøyaktig hva du bør gjøre. Det krever masse kartlegging, planlegging og oppfølging. Jeg pleier å anbefale dyp og rolig pusting som noe alle kan gjøre uten at det koster noe. Magnesium, kalsium og B-vitaminer er generelt avslappende.

 

I forhold til allergien din vil jeg anta at du i alle fall har matintoleranser, og det er stress som kan dempes.

Du kan be legen om å rekvirere labtest av Matscreening-FX for de mest vanlige matvarene.

 

Høyt stress over tid påvirker også mange systemer i kroppen, og jeg ser ofte problemer med lymfer, bukspyttkjertel, skjoldkjertel, lever/galle og tarmsystem på dem jeg jobber med.

 

Stressmesting er superviktig for å bevare god helse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...