jevel Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Jeg prøver å hjelpe en bekjent med å sette opp et noenlunde spiselig oppsett for bruk i jobbsammengheng og i den forbindelse lurer vi litt på om maskinvarekalibrering av farge i skjerm (Eizo CG-series) virkelig er verdt de ekstra 15k eks. mva over en Dell 27" IPS med USB-basert løsning (f.eks. Datacolor Spyder-serien eller tilsvarende.) Er det noen her som har erfaringer? I "gamle" dager brukte vi eksterne målere og programvare til dette, så jeg er usikker på om dette virkelig er verdt pengene. -KJ Endret 14. august 2012 av jevel Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Jeg kjenner ikke eksakte spesifikasjoner for oppsettet du nevner, men antar du tenker på CG275W. Ser du på Eizo-skjermer så har de en annen 27-tommer til rundt halve prisen så du kan jo få rimerligere Eizo-modeller også. Du betaler nok litt for navnet, muligens litt for bedre mekanisk kvalitet, litt for hetten som følger med, den har også 10bits farger pr kanal og den innebygde kalibreringen programmerer sannsynligvis skjermens LUT i steden for skjermkortets som er en fordel or reduserer faren for banding. Den innebygde kalibreringen står nok bare for en mindre del av prisforskjellen. For meg ser CG275W ut som en drømmeskjerm for den som ønsker aRGB fargerom og optimal fargegjengivelse, men har som sagt ikke sett eller brukt den så kommentaren er basert på specen og info fra Eizos websider. De færreste trenger imidlertid en skjem på dette nivået og Dell-skjermen regnes som mye for pengene. Er det proff bruk med høye krav til fargenøyaktighet er den kanskje verd prisen. Endret 14. august 2012 av se# Lenke til kommentar
jevel Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 Den er beregnet for bruk i profesjonell fotovirksomhet i bildebehandling og utskrift. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at en slik RR-skjerm kan være nødvendig med mindre den gir store fordeler for brukeren som igjen kan tas ut i økt kvalitet på produktet de skal produsere. Men; som deg så har jeg bare lest det som står på Eizo sine sider og aldri prøvd den, slik at mine antagelser er basert på IPS-skjermene til Dell som jeg selv har. Noen som har brukt / sett dette i aksjon og som kan fortelle om dette er verdt pengene? -KJ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Den er nok verdt de 15K ekstra om man har svært store krav til korrekte farger, arbeidsmiljø etc. Det er en rå skjerm (har prøvd den), men det er summen av egenskapene som gjør den virkelig rå, dvs at kalibreringen alltid er korrekt, hetta medfører at man aldri har gjenskinn eller annet som forstyrrer fargegjengivelsen (noe som kan være problemer i mange arbeidsmiljøer) og glimrende ergonomi. Dvs. er autokalibreringen satt opp rett og man bruker "hetta" vi alt man produserer i løpet av en dag ha samme kvalitet. En Dell U2711 med Spyder og egenlaget "hette" vil for nesten alle gi kvalitet nok til godt under halve prisen. Edit: Du får kjøpt skjermhette (monitor hood) for en 35 - 50 USD. ISP-panlet på Eizo CG275W er nok også hakket bedre enn på U2711. Endret 14. august 2012 av Bolson Lenke til kommentar
LeapFrog Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Det som ikke er så morsomt med CG275W er at det er en 16:9 skjerm. De beste skjermene til fotoredigering er 16:10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå