Dørslag Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Jeg er heller ikke noe storfan av stoltenbergregjeringa, men nå er det jo sånn at folk stemmer på arbeiderpartiet, så da blir det sånn. Man kan jo ikke si at han burde bli tatt av makten kun fordi man ikke liker hvordan ting styres, selv om jeg gjerne skulle ønske det var noen andre som styrte. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Jeg forstår ikke helt tullpratet om at de må ta ansvar ved å frasi seg ansvar(gå av) - en gigantisk selvmotsigelse. Om man mener at Stoltenberg skal ta ansvar, må det jo være gjennom å vise til forbedringer i disse tingene som blir kritisert. Om han skal gå av, kan han ikke gjøre noe bedre og vil derfor heller ikke ta ansvar. Om man i det hele tatt ønsker disse forbedringene er vel en annen sak, men styrkingen av PST er en skummel vei å gå. Hadde man ikke hatt et altomfattende politi måtte man forandret andre variabler for å forhindre angrep på sivile personer. Det kunne vært interessant. Jeg ser ikke helt hvorfor Stoltenberg skal gå pga. dette, og det er vel ingen som kan si hva som hadde vært "riktig forberedelse" om et slik angrep skjer. Endret 14. august 2012 av Irrasjonell 2 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Mener stoltenberg burde ha gått for lenge siden, men det har ingen relasjon til 22.juli, men heller pga skatteunnasnultringen og korrupsjonen. 2 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Stoltenberg regjeringen virket samlende og har gjort en god jobb etter 22. Juli 2011. Likevel er nok tiden inne for å se om en leders ansvar også betyr at han skal ta konsekvensen av manglende lederskap. For det er manglende lederskap og manglende gjennomføringsevne som er årsaken til mange av punktene 22.juli kommisjonen peker på. Feks: Ikke gjennomført stengning av Grubbegata etc etc Etter gruveulykken i Kings Bay (som var mye mindre alvorlig) kom det en granskningsrapport som pekte på graverende feil. Regjeringen Gerhardsen måtte gå som direkte konsekvens, dog etter mistillitsforslag og tapt avstemming. Høyre kom til makten ved John Lyng. Jeg tror ikke det gagner de borgerlige å komme til makten nå som en mindretallsregjering, ett år før valget. Men jeg tror det er en riktig konsekvens for regjeringens manglende gjennomføringsevne. Endret 14. august 2012 av Per69 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Så det ser ut som det eneste 22 juli vil tjene til er å påpeke probleme på det norske isfjell. Forhåpentligvis leder dette til en større "politikerlynsjing", men mest sannsynlig vil det bare bli litt prat, et par syndebukker, tabloidoverskrifter over alt, og ingenting blir gjordt for å forhindre at de strukturelle problene for vokse igjen. Vanskelig spørsmål. Gitt at de rød-grønne har rent flertall så finnes det ikke noe annet styringsdyktig alternativ. Vi har vel ingen mulighet for å skrive ut nyvalg slik de kan i andre land. Så da får vi bare en annen statsminister fra Ap. Noen forslag? Symbolsk ville det vært interessant med en politiker som tok ansvar for det han hadde gjort, og ikke bare for hva han skal gjøre i ettertid... Geir Det eneste fornuftige forslaget er å omskrive reglene så vi kunne ha fått et nyvalg, etter å ha gått igjennom den norske politiske toppen med en gigantiske svarteliste. Med mindre omtrent alle partier svartelistes fra et nyvalg, forsvinner ikke grunnprobleme med et nyvalg: Du får byttet ut et par politikere, men moral og partiene består fortsatt, og kanskje tilogmed noen familiemedlemmer av forrige regjering også. Post #22 peker også på dette. Så gjør post #38. Et appropo til rapporten: Nevner den noe som helst om når de strukturelle probleme oppstå? Stygg mistanke om at noen av problemene kan spores helt tilbake til 70-tallet. Derav igjen: Ukultur forsvinner ikke med å bare sparke ut et par folk. En minoritetsregjering av høyre med under rødgrønt nåde kunne også ha vært moro, men Norsk presse vil ikke bruke muligheten til å sverte Norsk politikk for mangel på løsningsorientering. Norsk presse kunne ha svertet ut de større partiene for flere tiår siden, mest sannsynlig, med mindre folks erkekonservatisme viser seg å være for sterk, noe den mest sannsynlig er. Jeg mener ja. I rapporten framgår det knallhard kritikk av politiet og PST. Begge disse etatene er heleid av den norske stat. Det er altså myndighetene som deler ut midler og styrer disse. Som per dags dato er Jens Stoltenberg i spissen. I rapporten er det nevnt at både kommunikasjon, utstyr, og opplæring i denne situasjonen feilet. Det er folket som har stemt på dem... De gjør det ideologien deres sier at de skal gjøre. Virkelighetstilnærmingen til revisjonister er å danne en fagbevegelse, føre doktrin på stemmingen, for å så kapre valgene, for å så fullføre sine tiltak. Det er greit nok, og det fungerte fint på 30-tallet til en vis grad. Det fungerte også etter krigen. Men det jeg vil si er: Det er ikke så enkelt som at folket velgere sine ledere, lederne forsøker samtidlig å hjernevaske folket til å stemme på dem, uavhengig av hvor altruistiske og kompetente de er. Det er en vederstygghet etter at partiene har blitt godt etablerte, og det leder vanligvis til korrupsjon pga mangel på rensking med ild der den propper opp. [uJS Links Img] smile.png 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Virkelighetstilnærmingen til revisjonister er å danne en fagbevegelse, føre doktrin på stemmingen, for å så kapre valgene, for å så fullføre sine tiltak. Det er greit nok, og det fungerte fint på 30-tallet til en vis grad. Det fungerte også etter krigen. Men det jeg vil si er: Det er ikke så enkelt som at folket velgere sine ledere, lederne forsøker samtidlig å hjernevaske folket til å stemme på dem, uavhengig av hvor altruistiske og kompetente de er. Det er en vederstygghet etter at partiene har blitt godt etablerte, og det leder vanligvis til korrupsjon pga mangel på rensking med ild der den propper opp. [uJS Links Img] smile.png Det er så skremmende å tenke på at jeg helst vil unngå det.Vel, ja.. Det største problemet slik jeg ser det, er vel partigaver kanskje. I alle fall det jeg kommer på her og nå som jeg ikke har helt sansen for. AP bruker jo millionervis av penger bare for å bli kjent (PR)... Det er jo penger de får av LO. Ikke alle av medlemmene i LO stemmer AP, så det blir jo veldig galt(...) Sukk... EDIT: fant denne: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10057500 Endret 14. august 2012 av turbonello Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Nei, jeg syns ikke JS skal gå av pga feilene rapporten. De er alvorlige nok, men en terrorist i ABB sin klasse hadde fint klart å ramme samfunnet på andre måter, om han da hadde valgt en tilfeldig plass med masse mennesker(festival, skole eller en kommune med mange AP tilhengere osv for å ramme AP mest mulig) ville mange mennesker også blitt drept. Jeg er eller ikke for å forandre lover og regler for valg hver gang noen krever det, vil føre til et meget ustabilt lederskap, noe som er verre enn å ha en mindre god ledelse over tid. Har opplevd begge deler i jobbsammenheng og sist nevnte er etter min erfaring mye bedre da første kun fører til innføring av ukjente metoder som blir fjernet med engang en ny ledelse kommer inn og man står i praksis bomstille istedenfor å gå sakte framover. I etterpåklokskapens navn håper jeg selvsagt feilene som er funnet blir rettet opp så fort som overhode mulig. Endret 14. august 2012 av trra 2 Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Nei, jeg syns ikke JS skal gå av pga feilene rapporten. De er alvorlige nok, men en terrorist i ABB sin klasse hadde fint klart å ramme samfunnet på andre måter, om han da hadde valgt en tilfeldig plass med masse mennesker(festival, skole eller en kommune med mange AP tilhengere osv for å ramme AP mest mulig) ville mange mennesker også blitt drept. Jeg er eller ikke for å forandre lover og regler for valg hver gang noen krever det, vil føre til et meget ustabilt lederskap, noe som er verre enn å ha en mindre god ledelse over tid. Har opplevd begge deler i jobbsammenheng og sist nevnte er etter min erfaring mye bedre da første kun fører til innføring av ukjente metoder som blir fjernet med engang en ny ledelse kommer inn og man står i praksis bomstille istedenfor å gå sakte framover. I etterpåklokskapens navn håper jeg selvsagt feilene som er funnet blir rettet opp så fort som overhode mulig. Nå er det sånn at man alltid kan begrense et omfang av skade og drepte i en situasjon alt etter hvor langt tid nødetatene når skade stedet. Og det er det som er blitt kritisert i rapporten. Når du nevner lederskap så er det mange i Politiet,PST og Justis- og beredskapsdepartementet som sliter med lojale ledere som ikke vill (eller tør) å ta fatt på problematikken innad i systemet for å ikke bli uglesett/ miste jobben. Dette kan være noe av grunnen til at det oppsto mye uventet problematikk for en utfording av en art som 22 juli var. Etterpåklokskapen er i dette tilfellet veldig dyr. I dette tilfellet meneskeliv som kunne vert reddet fordi det var rot hos politiet. Jeg vet ikke om jeg tør å finregne på det. Men la oss si at vi hadde et top notch politi med beredskapshelikopter båter og kommunikasjon på stell. Å vi kunne arristere ABB 30 min før politiet gjorde 22juli, for så å bruke tiden ABB brukte på utøya å dele det på antall drepte der. Så vill du komme med et et tall for så å minusere det tallet med 30... Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 VG bekrefter i dag sin stilling som sensasjonssulten populistisk drittavis med en høyrevridd agenda, jeg gremmes over "VG mener" som førstesidenyhet samt bestillingsverket av en spørreundersøkelse med "3% feilmargin", som likevel avviker med 15-20% i favør VG sin agenda i forhold til mer seriøse media sine spørreundersøkelser. På toppen av det hele innbyr de til nettavstemming for å fjerne statsministeren, heldigvis hadde de litt vett igjen og tok den vekk rimelig kjapt. 3 Lenke til kommentar
ArildHH Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Både ja og nei. Jeg er ingen tilhenger av Stoltenberg eller den rødgrønne-regjeringa, men ser alikevel flere argumenterer for at han/de ikke bør gå av. Det beste argument i mot en eventuell avgang er nok som flere har påpekt: en dårlig holdning. Ikke bare blandt politiledelsen, men også blant politikere. Ja, jeg ønsker å se Stoltenberg unnskylde seg mer direkte, og "legge seg mer flat". Jeg mener Stoltenbergs og hans ministres uttalelser har blitt noe "arrogant" og anvarsfraskrivende" (nå snakker jeg om uttalelser som har kommet etter rapporten). Og jeg er ekstremt lei å høre om alle som tar ansvar. Stoltenberg, justisministeren eller politidirektøren kan ikke ta ansvar. De hadde allerede ansvaret. I det øyeblikk Stoltenberg overtok statsministerstolen, fikk han ansvaret for dette. Han fikk ansvaret for at samtlige etater i den norske stat skal fungere tilfredsstillende, og at befolkning skal føle seg trygge (og faktisk være trygge.) Så, må han nødvendigvis gå av? Nei. Men ønsker jeg en innrømmelse av at han (og eventuelt andre) har opptredt uansvarlig i sin oppgave? Definitivt. Dette bør etterfølges av en dypere, mer ekte unnskyldning enn det vi har fått høre så langt. Dette gjelder forsåvidt ikke bare Stoltenberg, men også andre ministre, politidirektører, politimestre og alle andre som på ett eller annet tidspunkt har hatt ansvar for rikets sikkerhet de siste 10-15 årene. Endret 14. august 2012 av ArildHH 2 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Nå vet jeg ikke mye om VGs politiske redaktør Hanne Skartveit, men jeg har registrert at hun er nokså populær blant høyreraddiser på Twitter. Tror jeg skjønner hvorfor. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Bare bra at det finnes høyrevridde aviser også... 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 VG bekrefter i dag sin stilling som sensasjonssulten populistisk drittavis med en høyrevridd agenda, Hvorfor skal man bare ha venstrevridde drittaviser? jeg gremmes over "VG mener" som førstesidenyhet samt bestillingsverket av en spørreundersøkelse med "3% feilmargin", som likevel avviker med 15-20% i favør VG sin agenda i forhold til mer seriøse media sine spørreundersøkelser. På toppen av det hele innbyr de til nettavstemming for å fjerne statsministeren, heldigvis hadde de litt vett igjen og tok den vekk rimelig kjapt. Den er da aldeles ikke fjernet: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10059974 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Det er allment kjent at norske rikdsdekkende aviser, ihvertfall journalistene i disse avisene, har en noe venstrevridd tankegang, hvis de har en politisk interesse. Selv Frank Aarebrot har åpent sagt at han holder med/stemmer AP. Aftenposten var for lenge siden er borgerlig avis, med et noe konservativt ståsted, men dette har forandret seg til en mer nøytral og i noen tilfeller venstrevridd retning. VG har for det meste vært nøytral, mens det aldri har vært noen hemmelighet at NRK og Dagbladet har/er værtklart til venstre. Endret 15. august 2012 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
PSV Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Jeg gidder egentlig ikke bli oppgitt, så jeg går ut ifra at du rett og slett skrev feil og mente at NRK og Dagbladet er klart til venstre, isåfall er jeg enig. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Stoltenberg er en kjernekar, slutt og gi han skylden for alt som går galt her i verden! Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) At han er en kjernekar, betyr ikke at han er en god statsminister. Hvem skal man ellers skylde på når systemet feiler? Endret 14. august 2012 av Notelitten 2 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) At han er en kjernekar, betyr ikke at han er en god statsminister. Hvem skal man ellers skylde på når systemet feiler? Oss selv! Edit; hadde jeg hatt hytte i nærheten utøya skulle jeg ha knerta han selv. Endret 14. august 2012 av Primer4 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 At han er en kjernekar, betyr ikke at han er en god statsminister. Hvem skal man ellers skylde på når systemet feiler? Oss selv! Edit; hadde jeg hatt hytte i nærheten utøya skulle jeg ha knerta han selv. Man kan skylde på alle de som var så dumme å stemte på¨arbeiderpartiet sist stortingsvalg. Det blir mer rettferdig. Jens kan ikke noe for at folket valgte han.... Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Tror du det ikke hadde skjedd under venstre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå