Gå til innhold

Bør Stoltenberg gå?

Anbefalte innlegg

Jeg mener nei. Og det er 2 ting jeg vil peke på da. 1: Hvis Stoltenberg må gå av nå, skyldes det først og fremst uflaks. Ingen kan gardere seg 100% mot at noen sprenger en bombe. Og et samfunn som er nesten 100% gardert mot det må være et ganske sørgelig samfunn. (Slik jeg ser det var bombeaksjonen en ekstrem ytring fra en politisk aktivist. Hvis regjeringskvartalet var godt sikret finnes det nok av andre mål).

2: Hvor blir det av ansvaret til enkeltindivider? For å sette det i en annen vinkel; hvis type statsminister må ta ansvaret for at enkeltmennesker driter seg ut, hva samfunn får vi da? Et forbanna kommunistisk opplegg der staten vil få og TA alt for mye makt! Ikke bra.

Rett etter terroraksjonen mente mange at dette ikke burde få forandre Norge for mye. Helt enig i det. Siste dagers skriking og krav om Stoltenbergs avgang tyder heller på at forandring kan skrives med store ord.

Vel, uansett håper jeg de rødgrønne forsvinner til trange korridorer. Og at konservative får den politiske makta i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener også nei, og jeg er ganske sikker på at han ikke kommer til å gjøre det heller.

En god begrunnelse for at han skulle gå av må ha vært at statministeren +++ hadde planer om å ruste opp sikkerheten til Regjeringskvartalet, men har ikke "trumfet" gjennom med det. Hadde de gått for de planene som lå der, ville Regjeringskvartalet vært sikrere men det finnes jo andre bygninger av symbolsk verdi i hovedstaden. Dessuten kunne det jo hende at ABB ville valgt en annen metode for å gi signaleffekt dersom det var umulig å plassere en bombe i Regjeringskvartalet. Ergo så syns jeg ikke statsministeren kan klandres for det. Jeg vil anta at han, slik som alle oss andre, ble mildt sagt "tatt på senga" da 22 juli skjedde. Hvem kunne trodd at noe slikt ville skje her i Norge? På en annen side skal vi ikke være for naive heller....selvsagt kunne noe slikt skje!

"Det sitter mennesker i ansvarsfulle nøkkelposisjoner i Norges ledelse som ikke forstår hvilket ansvar de er gitt." - Denne setningen fra VG er jeg enig i.

Jeg ønsker å spesielt å vise til deler av politiet og overordene organer som som hadde utdatert teknologi/kommunikasjon, muligens en mangelfull trening og jeg har ikke blitt helt imponert av den tiden de brukte for å komme til Utøya. Jeg syns heller det burde "rulle noen hoder" herfra. Hvem er et annet spørsmål.

Jeg er enig i Willoch sin uttalese om at ansvaret for den nasjonale beredskapet ligger hos statsministeren. Men det spørs jo i hvilken grad man kunne beskytte seg mot ABB. Noe av problemet i saken om nye sikkerhetsplaner ligger jo i at det er to departementer pluss statsministerens kontor som kranglet mot hverandre om hvem som skulle sikre Regjeringskvartalet. I den forbindelse så passer uttalelsen fra VG som jeg posta litt lenger opp bra, pluss ditt spørsmål blinc om ansvar - noe som har vært totalt fraværende hos endel. Personlig syns jeg vi stadig går mer mot mindre ansvar til enkeltindivider, og heller en økning i at den store staten skal ha ansvaret for (over?) oss, men dette blir en annen diskusjon.

Jeg har ikke lest rapporten selv, så det kan hende jeg ville endt med et annet syn hvis jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Jeg vil først lese rapporten - eller i det minst få gjengitt vesentlige deler av den gjennom media. Så får vi se hvorvidt jeg føler noen - inkludert statsministeren - bør gå.

Men sånn i utgangspunktet tror jeg vel at den litt naive innstillingen til sikkerhet og beredskap her i landet, ikke alene ligger i det nåværende storting eller den nåværende regjering. Dette er et resultat av at flere etter hverandre følgende regjeringer og storting ikke har sett alvoret, og ikke har villet legge på bordet de penger som behøves for å få topp beredskap. At trådstarter vil gjøre dette til et partipolitisk spørsmål, eller langs en rød/blå akse, er jeg ikke uten videre med på.

Særlig dekningen vi har med politihelikopter, bemanningen av disse samt den latterlig lille beredskapstroppen/anti-terrorpoliti vi har, er forstemmende. Alle de største byene i Norge, fra nord til sør, burde etter min mening ha flere helikoptre hver, med flere bemanninger, minst 1 på vakt til enhver tid i hver by, og være helt uavhengig av forsvaret. Dette kan vi koste på oss. Først 22.juli i fjor ble jeg klar over at Oslo bare kan stille med 1 helikopter - dersom mannskapet er på vakt, vel og merke. Og det kan ikke engang frakte en tropp med anti-terrorpoliti. Jeg satte kaffen i vrangstrupen da gitt - det ble en oppvåkning. Jeg visste ikke at det var så dårlig stelt i et moderne og velstående land.

Spørsmålet om kommandolinjen og varslingen innen politiet venter jeg med å kommentere eller ha noen bestemt formening om - men mye tyder jo på at det ikke er helt på stell med den heller.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål. Gitt at de rød-grønne har rent flertall så finnes det ikke noe annet styringsdyktig alternativ. Vi har vel ingen mulighet for å skrive ut nyvalg slik de kan i andre land. Så da får vi bare en annen statsminister fra Ap. Noen forslag?

Symbolsk ville det vært interessant med en politiker som tok ansvar for det han hadde gjort, og ikke bare for hva han skal gjøre i ettertid...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

En mann som hindrer politiet i å gjøre jobben sin har ikke noe å gjøre i landets toppstilling. Og for ordens skyld tenker jeg da på arbeidsmiljølovsbestemmelsen han innførte som kynisk sett gjorde at mange flere enn nødvendig døde 22/7/11.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål. Gitt at de rød-grønne har rent flertall så finnes det ikke noe annet styringsdyktig alternativ. Vi har vel ingen mulighet for å skrive ut nyvalg slik de kan i andre land. Så da får vi bare en annen statsminister fra Ap. Noen forslag?

Symbolsk ville det vært interessant med en politiker som tok ansvar for det han hadde gjort, og ikke bare for hva han skal gjøre i ettertid...

En borgerlig mindretallsregjering er jo en mulighet, men den vil måtte leve på det rødgrønne flertallets nåde frem til valget. Ville blitt et slags forretningsministerium. Spørsmålet er om noe opposisjonsparti ville ønsket det, ett år før valget?

Jeg mener vi burde åpne for nyvalg i spesielle situasjoner. Et fremskyndt valg før jul kunne kanskje avgjort hvor vidt folket fortsatt har tillit

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Det måtte være et parti med en morbid lyst til å havne under sperregrensen ved valget. Nå har vi jo noen som ser ut til å havne der i alle fall, men det spørs om noen vil gamble på det.

Man kunne selvsagt tenke seg at en mindretallsregjering brukte tiden fram til valget til å demonstrere flertallets beslutningsudyktighet ved å fremme"alment" positive forslag som flertallet ville ha problemer med fordi det gavnet opposisjonen, men jeg tviler.

Lenke til kommentar

Det måtte være et parti med en morbid lyst til å havne under sperregrensen ved valget. Nå har vi jo noen som ser ut til å havne der i alle fall, men det spørs om noen vil gamble på det.

Man kunne selvsagt tenke seg at en mindretallsregjering brukte tiden fram til valget til å demonstrere flertallets beslutningsudyktighet ved å fremme"alment" positive forslag som flertallet ville ha problemer med fordi det gavnet opposisjonen, men jeg tviler.

Nettopp, opposisjonen vil neppe tjene på det. Tror dog ikke sperregrensen hadde vært noe problem for de større partiene. Folk vil nok forventet at noen tok ansvar i en slik situasjon, og hatt en relativt grei forståelse for at en slik regjering ikke hadde fått til særlig mye. Beste er vel likevel å gå til valg i opposisjon mot en svekket statsminister :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener at alle som var sentrale, og fremdeles er det skal gå hele løpet ut. Det startet med Utøya, deretter rettsak, snart domsfellelse, sannsynlig anke med ny runde, for muligens å være noenlunde i mål før valget neste år.

Valget, kan være den mest riktige "dommeren"

Noe av tiltakene og personlige handlinger i etterkant av infernoet, står til god pluss, synes jeg. Mens andre tiltak eller mangel på sådanne skal viderebehandles, like godt og grundig som helheten frem til nå har blitt utført.

Lenke til kommentar

For å sette det VELDIG på spissen, sånn er dessverre hverdagen når verdens rikeste land skal spare seg til fant på stort sett alt mellom himmel og jord. Hvis klagesangen i media har rot i virkeligheten så er det vel ingen etater, institusjoner, helsevesen, skoler e.l som har ressurser nok annet enn til et eksistensminimum.

Hadde det ikke vært fordi saken er så brutal og ikke egner seg for spøk, så tror jeg bildet av en havarert Delta tropp i ei overfylt rød gummijolle hadde florert på nett med diverse "humoristiske" tekster. Det at vi ikke har egnet helikopter tilgjengelig er jo også helt hårreisende. Helikopter er sikkert en dyr investering, og dyre og vedlikeholde og holde operative, men det må da kunne gå an å samarbeide med militæret. Militærert kan fritt disponere de til trening, mot at de har ansvar for vedlikehold inkl. kostnader og daglig drift. Så kan Politiet rekvirere det "på minuttet" hvis en lignende situasjon igjen oppstår. Dette går jo til syvende og sist på samme budjsett, men det viktigste er vel å få usynliggjort kostnader og smøre det tynt utover mange poster, så man kan lurer noen til at dette har vi råd til.

Jeg liker ikke Stoltenberg og AP, men noen må ta ansvar. Om det er å få noen til å ga av veit jeg ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Stoltenberg burde selvsagt ha gått av senest i fjor. Men han eier ikke det snev av skam og vil klamre seg fast ved hjelp av sine lojale Apezombier i parti, redaktørstoler og samfunnsakademia.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett de rødgrønne, spesielt AP Jens, bli kasta på dør, men det er ikke slik at noe blir bedret av den grunn. Heller burde man gå igjennom hvordan politiet kan bli mer effektivt når det kommer til uttrykking i vansklige områder på kortest mulig tid. Politiet har bare trent på uttrykkninger til lett ankommelige steder som sentrum og forsteder, drabantyer etc. Ikke fjell, øyer og andre vansklige steder. Helikopoptertrening må også bedres.

Så jeg tror det heller er bedre om noen i politiet går, enn at statsministeren går.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle helst sett han gå, grunnet talen han holdt rett etter 22. juli, om åpenhet.

Jeg tror den nåværende regjering har mange svin i skogen, og at denne grumsen kommer frem så snart en utenforstående politiker trer inn. - Jeg er mildt sagt spent på hva som skulle komme frem når dette skjer.

Ellers har jo regjeringen vært hyppig på å bytte ut diverse innen for sine egne ranger, flere av dem med lite grunnlag, eller nærmest uten.

Lenke til kommentar

Jeg mener nei. Og det er 2 ting jeg vil peke på da. 1: Hvis Stoltenberg må gå av nå, skyldes det først og fremst uflaks. Ingen kan gardere seg 100% mot at noen sprenger en bombe. Og et samfunn som er nesten 100% gardert mot det må være et ganske sørgelig samfunn. (Slik jeg ser det var bombeaksjonen en ekstrem ytring fra en politisk aktivist. Hvis regjeringskvartalet var godt sikret finnes det nok av andre mål).

2: Hvor blir det av ansvaret til enkeltindivider? For å sette det i en annen vinkel; hvis type statsminister må ta ansvaret for at enkeltmennesker driter seg ut, hva samfunn får vi da? Et forbanna kommunistisk opplegg der staten vil få og TA alt for mye makt! Ikke bra.

Rett etter terroraksjonen mente mange at dette ikke burde få forandre Norge for mye. Helt enig i det. Siste dagers skriking og krav om Stoltenbergs avgang tyder heller på at forandring kan skrives med store ord.

Vel, uansett håper jeg de rødgrønne forsvinner til trange korridorer. Og at konservative får den politiske makta i Norge.

Hehe. De konservatives interesser består hovedsakelig i å bevare det systemet vi har...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Valget, kan være den mest riktige "dommeren"

Ja. Om ikke annet vil det være et incentiv for den sittende regjering til å få til så mye positivt som mulig, i håp om at opinionen glemmer gamle synder. Det kan selvsagt slå begge veier, avhengig av hva man definerer som positivt.

Vi må for all del unngå å ende opp med at utøyaprosessen ender opp med at offeret (partiet) blir behandlet slik at for mange sympatisører ender opp med en forståelse av at "AP" ble utsatt for "justismord"

Da kommer det sannsynligvis å gå langt flere år før ting blir liggende i ro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...