Remmos Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Hei, Jeg starter nå på bachelor i ingeniørfag for data og håper noen der ute kan tipse meg om en laptop som vil egne seg for skolearbeid. Ser det ligger en del andre tråder her ute som spør om mye av det samme, men ingen av dem hadde kriteriene jeg ser etter så håper derfor det er greit med ny tråd. Anyways: jeg har en dugelig stasjonær hjemme så ytelse med tanke på spilling eller tyngre redigering ved f.eks Photoshop er ikke viktig for meg. Om det er noen der ute som vet at programvaren jeg skal jobbe med krever litt ekstra (programmering i diverse språk, jeg starter på førsteåret nå så blir vel mest java etc i starten) så er det fint om dere utdyper dette. Jeg er, naturligvis, ute etter mest mulig for pengene, men har ingen spesifikke krav. Det eneste er vel at jeg er sugen på SSD, i det minste må det være mulig å oppgradere til SSD. I tillegg bor jeg kun 15 min gange fra skolen så vekt er ikke av stor betydning for meg (så lenge den får plass i en ryggsekk og ikke veier 5 tonn). Jeg går også utifra at jeg stort sett vil ha tilgang til strøm så batterilevetid oppfatter jeg ikke som særdeles viktig heller. Jeg har et forholdsvis åpent budsjett og kommer til å gjøre en vurdering utifra hvor jeg føler jeg får mest for pengene, men jeg vil holde meg under 8000kr, og aller helst mindre. Jeg innbiller meg at det er i sjiktet 6000-7000 man får mest valuta for prisen, men dette er det sikkert andre der ute som har mer peil på enn meg også Om noen av dere der ute ville være så vennlige å komme med innspill, med begrunnelse, setter jeg stor pris på det. Det er også flott om du har forskjellige forslag i forskjellige prisklasser. Takk på forhånd! Endret 14. august 2012 av Remmos Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) http://www.multicom....00561/p10619557 http://www.multicom....00561/p10619555 To utgaver av samme maskin, en med quadcore CPU, en med dual core. Begrunnelse: mye ytelse per krone. MATT fullHD skjerm, plass til ettermontering av SSD. solid maskin med greit tastatur, og som tåler en del bruk. OS følger ikke med (i prisen) så dette må man velge selv, fordelen er at man da velger hva man vil ha og gjør en ren installasjon med nødvendige drivere og uten unødvendig "bloatware". Denne er nok "overkill" i ytelse for hva du trenger, men den gode FullHD skjermen alene er verdt det, dette får man uansett ikke på rimeligere maskiner. Endret 14. august 2012 av OC-Freak Lenke til kommentar
luft Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Hei, er i akkurat samme situasjon selv! Hvor skal du studere Remmos? Er selv på utkikk etter PC, men helst ikke over 5000-ish.. noen forslag? Lenke til kommentar
Remmos Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 OC-freak: Fikk egentlig litt inntrykk av at begge de maskinene var litt overkill/ved siden av det jeg ser etter. Er ikke helt sikker på hvorfor jeg vil ha en "matt skjerm" heller, for vanlig bruk holder vel vanlig full hd? Men uansett, takk for forslag. Skal ta en nærmere titt på dem senere i dag. luft: går på HiOA Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Tenker FullHD skjerm generelt, er ikke mange maskiner med fullHD til lavere pris. Fordelen med matt skjerm er mindre lysrefleksjoner, ellers er de like som blanke skjermer. Link til alle maskiner med FullHD og skjermstørrelse mindre enn 17" på prisjakt: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s91180339&cols=&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista Laveste pris er 5990,- og det er en maskin uten dedikert grafikk og lavere ytelse generelt. (Men sony vaioen til 5990,- er ellers en grei maskin jeg ikke har problemer med å anbefale). Multicom sine egne maskiner er ikke med i listene hos prisjakt. Endret 15. august 2012 av OC-Freak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå