Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spm ang. depositum og endringer av konto under leie

m4rv

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat flyttet inn i en leilighet, og depositumet ble satt inn på utleiers konto. Det ble altså ikke opprettet en depositumskonto.

Nå i ettertid har jeg oppdaget litt ting rundt dette med depositum, kontoer, renter og en del andre ting.

Det jeg da lurer på er om jeg nå kan få utleier til å opprette en depositumskonto i mitt navn og at jeg da kan sette penger inn der i 3mnd, istedet for å betale leie for 3 mnd (siden dette på en måte da allerede er betalt som depositum på utleiers konto).

Jeg har vel krav/rett på at det blir opprettet en depositumskonto, eller har jeg "driti meg ut", siden pengene ble satt inn rett på utleiers konto?

Håper noen har noen gode tips og råd her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det har jeg ikke gjort enda....

Skal snakke litt med utleier, men siden det har vært en del oppussing osv på huset her og at huseier hele tiden maser om penger osv..... frykter jeg kanskje at det har blitt brukt av de pengene allerede...

Lenke til kommentar

Å betale depositum inn på utleiers konto er ikke lov. Se husleieloven § 3-5. Annet ledd lyder:

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Sett opp mot § 3-7 om forbud mot andre ytelser, så er dette ikke for depositum og regne. Du har et ubestridt krav på å få disse pengene tilbake (dersom man setter seg på bakbena), og utleier må i så fall betale forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrenter er dyre greier, så det vil han nok helst unngå.

Det vil si at dersom du tilbyr å sette inn de neste 3 månedenes husleie på en depositumkonto (som han betaler for opprettelsen av), så er du ganske snill. Du kunne nemlig krevd å få de utbetalt straks. Jeg ville opplyst huseier på en høflig og saklig måte om ulovligheten av depositumet, at han må betale forsinkelsesrenter om du krever det, men at du er villig til å betale inn på depositumkontoen i stedet for. Gjør det klart for ham at du ikke vil ha noe bråk om dette, av de grunner jeg har nevnt ovenfor.

Å ha depositum på rett konto er viktig.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Å betale depositum inn på utleiers konto er ikke lov. Se husleieloven § 3-5. Annet ledd lyder:

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Sett opp mot § 3-7 om forbud mot andre ytelser, så er dette ikke for depositum og regne. Du har et ubestridt krav på å få disse pengene tilbake (dersom man setter seg på bakbena), og utleier må i så fall betale forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrenter er dyre greier, så det vil han nok helst unngå.

Det vil si at dersom du tilbyr å sette inn de neste 3 månedenes husleie på en depositumkonto (som han betaler for opprettelsen av), så er du ganske snill. Du kunne nemlig krevd å få de utbetalt straks. Jeg ville opplyst huseier på en høflig og saklig måte om ulovligheten av depositumet, at han må betale forsinkelsesrenter om du krever det, men at du er villig til å betale inn på depositumkontoen i stedet for. Gjør det klart for ham at du ikke vil ha noe bråk om dette, av de grunner jeg har nevnt ovenfor.

Å ha depositum på rett konto er viktig.

Takk for godt svar.

Jeg har ikke noe ønske om å begynne å krangle med huseier allerede, men siden det virker litt "så som så" på pengebruk osv til huseier, føler jeg at det er tryggere at de pengene står på en depositumskonto.

Lenke til kommentar

Jepp. Nettopp for å unngå krangel bør du forklare ham at dette er viktig for deg og at det er ulovlig å gjøre det slik som dere har gjort det, jf. ovennevnte paragraf(er). Vis også gjerne hva du kunne gjort dersom du var vanskelig (kreve det tilbake/innsatt på depositumkonto umiddelbart), men si at du er villig til at han enten setter pengene inn på depositumkonto nå, eller at du gjør det etter hvert som leien forfaller. Det er lurt å være på godfot med huseier, men alt med måte - depositum er faktisk enda viktigere, du kan bli virkelig rævkjørt her om du er uheldig, å ha pengene på riktig konto er ekstremt praktisk.

Lenke til kommentar

Takker for godt svar.

Visst det skulle vise seg å være ting med leiligheten og at enkelte rom må pusses opp pga skader (fukt),

har man da som leietaker noen "rett til" å ikke betale full mnd leie siden man ikke får brukt leiligheten i sin helhet?

Lenke til kommentar

§ 2-11 annet ledd:

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Etter § 2-10 kan du kreve retting. Huseier har både en plikt og rett til å fikse manglene.

Dette forutsetter selvfølgelig at leiligheten har en mangel. I en situasjon hvor huseier fikser noe som er galt, så har man som oftest en mangel. Den tiden du ikke kan bruke (deler av) husrommet skal du selvfølgelig heller ikke betale (for hele).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...