Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo eller kompressor?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hva gir generelt mest effekt? Hva er dyrest, og hva foretrekker du (hvis du har prøvd de forskjellige?). Hvilket er mest enkelt å monterte og mappe?

 

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mappe gjør man via en PC, så jeg ser ikke problemet.

 

Turbo kommer også som ferdig kit. Og er mye enklere å montere enn en kompressor. Turbo er jo bare bolt-on og vips ferdig.

 

Med kompressor må du ha stålkontroll på driv- og cam-akslingene når du skal montere reimene på igjen. En liten miss der. Og du må i verste fall bygge opp en havarert motor opp igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan monterer man den på akselen egentlig? Men hvorfor kobler du turboen på eksosen? Jeg trodde den skulle på innsuget?

Lenke til kommentar

Turbo blir drevet av eksosen, men presser luft inn i motoren, så begge deler er strengt tatt riktig.

Her ser du hvordan den funker:

How-a-Turbo-Works.jpg

 

Men, har du i det hele tatt peiling på hva du driver med ettersom du ikke vet hvordan en turbo fungerer?

Skal du gjøre jobben selv?

Åssen bil skal du gjøre det på?

 

En turbo om kompressor er ganske forskjellig, en kompressor er med helt fra bunnen av, mens en turbo få opp trykket før den gir deg noe effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mappe gjør man via en PC, så jeg ser ikke problemet.

 

Turbo kommer også som ferdig kit. Og er mye enklere å montere enn en kompressor. Turbo er jo bare bolt-on og vips ferdig.

 

Med kompressor må du ha stålkontroll på driv- og cam-akslingene når du skal montere reimene på igjen. En liten miss der. Og du må i verste fall bygge opp en havarert motor opp igjen.

 

Jeg tror ikke du har den ringeste anelse om hva du snakker om. Slutt å gi råd når du er 15 og nettopp har sett en turbo på 2fast2furious.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Turbo blir drevet av eksosen, men presser luft inn i motoren, så begge deler er strengt tatt riktig.

Her ser du hvordan den funker:

How-a-Turbo-Works.jpg

 

Men, har du i det hele tatt peiling på hva du driver med ettersom du ikke vet hvordan en turbo fungerer?

Skal du gjøre jobben selv?

Åssen bil skal du gjøre det på?

 

En turbo om kompressor er ganske forskjellig, en kompressor er med helt fra bunnen av, mens en turbo få opp trykket før den gir deg noe effekt.

Jeg har ikke bil engang :) Lurte bare på hvordan turbo fungerte, takker for et bra svar.

Lenke til kommentar

mappe gjør man via en PC, så jeg ser ikke problemet.

 

Turbo kommer også som ferdig kit. Og er mye enklere å montere enn en kompressor. Turbo er jo bare bolt-on og vips ferdig.

 

Med kompressor må du ha stålkontroll på driv- og cam-akslingene når du skal montere reimene på igjen. En liten miss der. Og du må i verste fall bygge opp en havarert motor opp igjen.

 

Jeg tror ikke du har den ringeste anelse om hva du snakker om. Slutt å gi råd når du er 15 og nettopp har sett en turbo på 2fast2furious.

 

Istedenfor å gå til personangrep, hvorfor gir du ikke diskusjonen argumenter på påstandene mine er gale? :)

 

Kompressor innebære at den blir dreven av drivaksling via reim/belte/kjetting. I mange tilfeller så må belte også drive CAS og CAM og holde dem synkronisert med drivakslingen. Med mindre man har erfaring, så må man holde tunga rett, det er fort gjort at noe skjer at tannhjula til en av dem tilte en hakk eller to. Og dermed må man nesten telle seg fram og få dem på rett hakk igjen.

 

Med turbo slipper man å røre motoren. Trenger kun å skifte eksosmanifold, DP, (og evt Lamdasone) Og installere noen IC og IC-rør og luftfilter.

Lenke til kommentar

Turbo er vel i teorien mest "effektivt" da turboen bruker spilleffekt fra motoren (i form av eksos), mens kompressoren må drives av motoren i tillegg.

Grommeste er jo å ha begge deler. Kompressor som tar seg av effekten i det du trør inn gassen, og en turbo som tar over når den har ladet nok trykk.

Lenke til kommentar

DP=DownPipe? Røret mellom motoren og eksosanlegget?

ja, og nesten. røret etter manifold/turbo.

 

Eller røret mellom manifolden og katalysatoren....

 

Eller røret som går ned til resten av eksosanlegget....

 

Alt er jo avhengig hva slags bil det er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

mappe gjør man via en PC, så jeg ser ikke problemet.

 

Turbo kommer også som ferdig kit. Og er mye enklere å montere enn en kompressor. Turbo er jo bare bolt-on og vips ferdig.

 

Med kompressor må du ha stålkontroll på driv- og cam-akslingene når du skal montere reimene på igjen. En liten miss der. Og du må i verste fall bygge opp en havarert motor opp igjen.

 

Turbo er bare bolt on og vips ferdig??? okei, dette må du nesten utdype :)

For å kunne sette en turbo i bilen må du ha? Rams opp for meg.. eller jeg kan hjelpe deg litt på vei, for du må ha ny eksos manifoil som er tilpasset motorrom og turbo, du må ha olje tilførsel (smøring til turbo) + retur, du må ha wastegate, bov (blow of valve) og rør til dette, du må muligens ha nye innsprøytnings dyser og tilpasset mapping for dette.. Du bør i tillegg ha en intercooler for å kjøle ned lufta en del også.. varmeskjold rundt turbo kan også være kjekt.. hmm nå spørs det hva du legger i "bolt on" da :)

Lenke til kommentar
Med turbo slipper man å røre motoren. Trenger kun å skifte eksosmanifold, DP, (og evt Lamdasone) Og installere noen IC og IC-rør og luftfilter.

 

Wastegaten er på turboen i 90% av tilfellene. Dumpventilen som skal være mellom IC og inntaksmanifolden, må jeg ærlig innrømme at jeg hadde glemt å nevne. Trodde det var en selvfølge.

 

Med bolt-on mener jeg at du ikke trenger modifisere motoren "internt" i noe særlig grad.

 

mtp dyser, i mange tilfeller så må du oppgradere dysene og pumpa også, men ikke kom å si det må ikke gjøres versus kompressor også.

Lenke til kommentar

joda.. du har rett i det at det kreves mapping mm enten du bruker turbo eller presse.. det er ganske like modifiseringer du må gjøre og poenget mitt var at det er ikke noe "enkelt bolt on" system.. iallefall ikke til alle biler :)

 

PS: det er også en fordel med lavere kompresjon på turbo motorer.. noen legger dobbel topp pakning (ikke å anbefale etter mitt syn), og noen får laget spesial pakning for formålet.

 

Jeg sjekket her for noen år siden et firma i oslo som kunne levere kompressor til min Audi, men det ble for dyrt i forhold til hvor mye hk jeg fikk kontra å sette større motor i bilen.

 

Så alt i alt er det mest lønnsomt å kjøpe en bil som kommer med turbo originalt, for så chippe /mappe med mere.. Min Volvo S70 hadde 180hk, har nå 250 hk, chippet hos Autopower Norge, steg 3..

Kjipt med forhjuls drift, men litt morsom å kjøre likevell.. :)

Lenke til kommentar

Elsker sånne diskusjoner så hiver meg på!

 

Lønner det seg å modifisere bilen? NEI! Er det gøy når en får det til: JA!

 

Lav kompresjon er greit, men ikke et must. Med ny elektronisk styring som både tar seg av innsprøytning og tenning har en mye bedre kontroll, og sjansen for selvtenning liten. Det er mye bra styresystemer for ettermontering. Ett av de rimeligste heter Megasquirt.

 

Etter min mening er ombygning til ettermarkedsinnsprøytning/tenning og MAP sensor (om bien ikke har dette, noe av det første en bør prioritere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...