Gå til innhold

spørsmål ang skatt og moms

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at jeg har opprettet et firma (ENK) for å kunne ha .no domener.

En av nettsidene jeg driver har en årlig inntekt rundt: 10.000.- og utgifter på rundt 3000.-.

Jeg slipper vel å betale moms så lenge jeg holder meg under 50.000.-

Men hvordan er det med skatt?

Per def er dette hobby for meg, kan de 10.000.- regnes som hobbyinntekt, slik at jeg slipper å skatte? (på regningen til selskapet som har annonse hos meg står firmaet og orgnr oppført)

Eller må jeg skatte for den årlige inntekten 10.000.-

Eller den årlige inntekten - utgifter på drift av nettsiden (brutto inntekt)?

(Dvs: 7000*0.25 = 1750.- i skatt) ?

Endret av dataguten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan Skatteetaten generelt trekker linjen mellom hobby og næring kan du lese om i deres artikkel her. Gjelder riktignok netthandel, men prinsippene er generelle.

Som du ser er det fire vurderingstemaer. Når virksomheten

1) tar sikte på å ha en viss varighet,

2) har et visst omfang,

3) er egnet til å gi overskudd, og

4) drives for skattyterens regning og risiko,

regnes den for næringsvirksomhet. Vilkårene 1 og 4 er åpenbart oppfylt. Vilkår nummer 3 kan ikke leses helt på ordet - overskuddet må stå i et rimelig forhold til hvor mye arbeid som legges ned i virksomheten. Dette beror altså på hvor mye arbeid du legger ned i nettsiden per år. Jeg er usikker på vilkår nummer 2.

Generelt sett er det netto inntekt som er skattepliktig, altså (brutto inntekt - lovlige fradrag)*0,28. Siden du driver enkeltpersonforetak skal det også fastsettes en personinntekt for eventuell trygdeavgift og toppskatt.

Oppsummert: Kontakt Skatteetaten. Det er de som avgjør om du driver hobby eller næring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...