dataguten Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Hei! Det har seg slik at jeg har opprettet et firma (ENK) for å kunne ha .no domener. En av nettsidene jeg driver har en årlig inntekt rundt: 10.000.- og utgifter på rundt 3000.-. Jeg slipper vel å betale moms så lenge jeg holder meg under 50.000.- Men hvordan er det med skatt? Per def er dette hobby for meg, kan de 10.000.- regnes som hobbyinntekt, slik at jeg slipper å skatte? (på regningen til selskapet som har annonse hos meg står firmaet og orgnr oppført) Eller må jeg skatte for den årlige inntekten 10.000.- Eller den årlige inntekten - utgifter på drift av nettsiden (brutto inntekt)? (Dvs: 7000*0.25 = 1750.- i skatt) ? Endret 14. august 2012 av dataguten Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Hvordan Skatteetaten generelt trekker linjen mellom hobby og næring kan du lese om i deres artikkel her. Gjelder riktignok netthandel, men prinsippene er generelle. Som du ser er det fire vurderingstemaer. Når virksomheten 1) tar sikte på å ha en viss varighet, 2) har et visst omfang, 3) er egnet til å gi overskudd, og 4) drives for skattyterens regning og risiko, regnes den for næringsvirksomhet. Vilkårene 1 og 4 er åpenbart oppfylt. Vilkår nummer 3 kan ikke leses helt på ordet - overskuddet må stå i et rimelig forhold til hvor mye arbeid som legges ned i virksomheten. Dette beror altså på hvor mye arbeid du legger ned i nettsiden per år. Jeg er usikker på vilkår nummer 2. Generelt sett er det netto inntekt som er skattepliktig, altså (brutto inntekt - lovlige fradrag)*0,28. Siden du driver enkeltpersonforetak skal det også fastsettes en personinntekt for eventuell trygdeavgift og toppskatt. Oppsummert: Kontakt Skatteetaten. Det er de som avgjør om du driver hobby eller næring. 1 Lenke til kommentar
dataguten Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Mail er sendt, tusen takk for tilbakemelding. Hvis det viser seg at det er en hobby jeg driver - gjør det noe at fakturaen ble sendt fra mitt ENK? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Vanligvis ikke. At du har organisert virksomheten vil være et moment i vurderingen av om det er hobby- eller næringsvirksomhet, men hvis denne vurderingen slår ut til hobby vil det ikke isolert ha noe å si. Endret 15. august 2012 av krikkert 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå