Bringisen Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 :-? Jeg har tebkt å skaffe en nærlinse til mitt Canon G5 , men ser at det finnes flere dioptergrader på disse linsene. Er det noen som har erfaringer om hvordan de forskjellige dioptergradene er i praksis , om dette betyr antal ganger forstørrelse eller? Har disse linsene stor invirkning på bildekvaliteten? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du får kjøpt nærlinser som ser ut som et filter og bare med et glass, men kvaliteten på bildene blir så som så. Du kan få brukbar skarphet i sentrum, men den avtar kraftig mot hjørnene spesielt. Raynox har en macroforsats til Canon som du kan se nærmere på: http://raynox.co.jp/english/digital/egcanong3.htm Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg har både Canons 250D, som er en ekte nærlinse med 2 linser. Styrken på 250D er +4 diopter. Dette er nok til å få fine bilder av blomster og lignende, men skal man enda nærmere må man ha mer. Jeg har i tillegg 2 stk Hoya +4 dioptere og en +3. Disse kan jeg skru utenpå hverandre og få en styrke på +15 diopter.(begynner å ligne noe) Jeg har også et par 50mm objektiver som jeg bruker feil vei for closeup-foto. En reversert 50mm gir mellom +20 og +25 diopter. En ting man bør tenke på før innkjøp av adapter/nærlinser er at den innebygde blitzen blir ubrukelig (om man ikke digger å ha en mørk halvmåne nederst i høyre hjørne på bildene sine da), så et fornuftig innkjøp i samme slengen er en ekstra blitz. Selv har jeg en Canon Speedlite 420EX som har fulle E-TTL funksjoner med G3/G5. Om man går til det skritt, kan man også glemme de irriterende røde øynene som folk får inne. Det er også en smule forskjell på rekkevidden: Den innebygde max 10meter, mens 420EX klarer 42meter. Med tilt og svingmuligheter i tillegg er det et fantastisk redskap. Vær obs på at med mange closeup-linser blir UV-lyset forsterket, så et UV-filter er kjekt å ha for å sette i front ved sterkt sollys. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du får kjøpt nærlinser som ser ut som et filter og bare med et glass, men kvaliteten på bildene blir så som så.Du kan få brukbar skarphet i sentrum, men den avtar kraftig mot hjørnene spesielt. Raynox har en macroforsats til Canon som du kan se nærmere på:http://raynox.co.jp/english/digital/egcanong3.htm Det blir meget lite forstørrelse i forhold til kostnaden, da den linsa bare har en magnificasjon på 1,7x. Man får nesten 2 stk 250D, eller 4-5 closeup-filter(+1 - +4) til samme prisen. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du får kjøpt nærlinser som ser ut som et filter og bare med et glass, men kvaliteten på bildene blir så som så.Du kan få brukbar skarphet i sentrum, men den avtar kraftig mot hjørnene spesielt. Raynox har en macroforsats til Canon som du kan se nærmere på:http://raynox.co.jp/english/digital/egcanong3.htm Det blir meget lite forstørrelse i forhold til kostnaden, da den linsa bare har en magnificasjon på 1,7x. Man får nesten 2 stk 250D, eller 4-5 closeup-filter(+1 - +4) til samme prisen. Sorry Det riktige for den linsa er 2,2x. Men det er allikevel lite for pengene, synes jeg da............. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå