Gå til innhold

Mulig å heve kjøp av moped?

aquafun

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

En venn av meg kjøpte moped i vår. Siden har den vært ut og inn av verksted, og kvaliteten på doningen virker til å være lik null. Hvilke rettigheter har han ved for eksempel å heve kjøp? Hvordan skal dette eventuellt gjøres? Hva er andre muligheter?

Det skal sies at han har ett års garanti, og at forhandler har reparert alt hittil. Men når man må frakte en moped to timer til verksted såpass ofte, er det etter vår oppfatning helt uakseptabelt. Synspunkter?

Mvh.

Truls og en meget misfornøyd mopedeier!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar kjøpt hos forhandler, og ikke privat.

Da har selger kun to forsøk på å rette samme mangel. Tredje gangen kan du nekte selger å forsøke avhjelp, og kreve prisavslag eller heving. Heving forutsetter at mangelen ikke er uvesentlig.

For forskjellige feil er dette ikke lovbestemt. Det skal dog sies at dersom den stadig vekk får forskjellige feil, kan dette i seg selv tyde på at mopeden ikke har den kvaliteten man kan forvente. Dette er vanskelig å rette, men selger har krav på å få omlevere. Blir kjøpet "belastende" nok, kan det utgjøre hevingsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Jeg antar kjøpt hos forhandler, og ikke privat.

Da har selger kun to forsøk på å rette samme mangel. Tredje gangen kan du nekte selger å forsøke avhjelp, og kreve prisavslag eller heving. Heving forutsetter at mangelen ikke er uvesentlig.

For forskjellige feil er dette ikke lovbestemt. Det skal dog sies at dersom den stadig vekk får forskjellige feil, kan dette i seg selv tyde på at mopeden ikke har den kvaliteten man kan forvente. Dette er vanskelig å rette, men selger har krav på å få omlevere. Blir kjøpet "belastende" nok, kan det utgjøre hevingsgrunnlag.

Så hvis jeg forstår riktig så må samme feilen gjentas tre ganger, og det kan ikke være forskjellige feil fire ganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...