Gå til innhold

Hjelp til valg av SSD til Macbook Pro 13.3"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøper du ikke bare en air?

Den er jo tynnere, har bedre oppløsning mm. og lik på alle andre punkter, utenom at du ikke kan legge til ekstra ram/ssd.

EDIT: Ok litt bedre prosessor og 4 GB mer ram, men jeg ville oftet dette for egenskapene til Airen :)

PRO

13": 2,9 GHz

2,9 GHz tokjerners Intel Core i7

Turbo Boost opptil 3,6 GHz

8 GB 1600 MHz-hukommelse

750 GB harddisk (5400 o/min)1

Intel HD Graphics 4000

Innebygd batteri (7 timer)

kr 12.490,00 + Pris for SSD

AIR

13-tommers: 256 GB

1,8 GHz tokjerners Intel Core i5 prosessor

Turbo Boost opptil 2,8 GHz

4 GB hukommelse

256 GB flash-lagring1

Intel HD Graphics 4000

Innebygd batteri (7 timer)

kr 12.490,00 + (EVT) Apple Pris for 8GB 800kr + Apple pris 800kr for i7 3,2 GHz

Er det noe viktig jeg glemmer, eller er det en no brainer?

Endret av SLapsy
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Har allerede bestemt meg for at det blir Macbook Pro :)

Hva er egentlig forskjellen på de to samsung diskene, prisen bare? Og hvorfor burde jeg gå for

samsung sin i såfall?

Fordi den er best mtp pris/ytelse og stabilitet. Altså, best på alt (i den prisklassen)

Gå for Samsungen, men kjøp heller denne. Finnes enda billigere hos andre butikker. Sjekk prisjakt.no

Skal vi prike skikkelig er jo http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=753312 billigere og samme butikk ;)

Skal vi pirke skikkelig skrev jeg "Finnes enda billigere hos andre butikker."

Lenke til kommentar

Haha den så jeg ikke, men skal jeg pirke skikkelig, er det jo samme butikk (men ikke samme nettbutikk) :)

Uansett.. Retina på 13" kommer nok en eller annen gang, men blir nok en stund til.

Endret av SLapsy
Lenke til kommentar

Men har et annet spørsmål og, tror dere retina display kommer til 13.3" også?

Definitivt. Garantert. Men om det kommer til å bli noen 13" Pro med Retina tviler jeg på. Og når det kommer aner jeg ikke.

(Synes det er verdt å gå en ekstra runde på Air/Pro-avveiningen. Marginal økning i prosessorhastighet kan være kritisk i noen få oppgaver (men blir den da rask nok?), MBA-formatet virker bortkastet inntil man er vant til det – da føles det meste annet ganske antikvarisk.)

Lenke til kommentar

13" MBP har 1280x800, 13" MBA har 1440x900. Altså ingen ekstrem forskjell slik som Retina-oppgraderingen utgjorde, likefullt verdt å ta med. Air-skjermene er mattere enn Pro-skjermen, men det blir jo primært en smakssak.

Når en har blitt vant til MBA er 13" MBP er en tung og tykk maskin. Jeg kan ikke se særlig mange bruksområder der en 13" MBP er bedre egnet enn 13" MBA.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig i7? Kommer du til å bytte ut disken senere? Er svaret ja og budsjettet begrenset gir konklusjonen seg selv. For svært mange er bytte av batteri, disker og annet noe man på forhånd ser for seg at det er kjekt å kunne bytte, uten at man ender opp med å faktisk gjøre det, men er man blant de som faktisk gjør slikt har det jo mye for seg.

Men nå vet vi jo ingenting om bruksområdet, så det er vanskelig å uttale seg alt for bastant. SuperDrive er det mange år siden jeg sluttet å bruke, jeg har aldri byttet ut disken i noen laptop, når batteriet er slitt ut er det på tide å kjøpe ny maskin osv.

Min 1.6GHz i5 med 4GB minne føles lynrask til alt jeg har kastet i dens retning, men om jeg istedet for bildebehandling drev med ekstremt tung videoredigering kunne jeg sikkert havnet på en annen konklusjon. Hvordan ivrige spillere trives med en MBA vet jeg også lite om. Men der hjelper det nok ikke så mye å gå over til MBP.

Lenke til kommentar

Har ikke noe strengt budskjett jeg forholder meg etter så det blir den beste utgaven av enten 13.3" Air eller Pro. Selv om Quadqore og retina frister på 15.4" blir den litt for stor i og med at jeg skal dra rundt på den en del.

Har egentlig aldri fått prøvd en Air noe særlig utenom i eplesjappa. Har derimot brukt Pro en del siden mor har det og det er kanskje derfor jeg heller i den retningen.

Ser for meg at om et par år så har det kommet en god del raskere og mer utviklede SSD´er noe som kan være greit å ha muligheten til å oppgradere til, blandt annet for å få mer plass. Dessuten kan man få hele 16GB ram i MBP fremfor 8GB i MBA. (tenker tredjeparts selvfølgelig)

Men liker samtidig tanken på at Air´en er både mindre og lettere. Må si jeg er veldig i tvil så er vel svært nødt til å ta meg en tur til nærmeste eplebutikk å sammenligne de to maskinene.

Endret av Thm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...