Gå til innhold

[Løst] Lagre bilder med gyldig lagringsdato som bevis senere?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ANTE ikke hvor jeg skulle legge denne. Om det var juss, foto eller off.topic, men jeg ente opp her. Flytt gjerne tråden om dere vet noe bedre.

Men over til saken.

Jeg skal flytte inn i en leilighet i morgen, og skal ta ta bilder av alle eventuelle skader, så jeg senere kan bevise at de var der når jeg flyttet inn, om det skulle være nødvendig.

Men det jeg lurer på da, er hvordan og/eller hvor jeg skal lagre disse bildene, så jeg kan bevise at de faktisk er tatt i det jeg flytter inn? Og ikke at jeg tok de rett etter skaden har skjedd og fikset meg frem til at det ser ut som det er tatt for lenge siden.

Finnes det et nettsted? Holder det med Dropbox, tror dere? Mail?

Kom gjerne med innspill.

Tusen takk for svar,

Tore

EDIT:

PS: Beklager forferdelig overskrift, men hjernen sto veldig stille!

Endret av ToreBarsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med følgende strategi:

1. La kameraet merke bildene med dato - altså preget inn i selve bildet. Eksperter (fra kameraprodusenten) burde jo være i stand til å granske bildene og komme med en utallelse på hvorvidt de mener bildene kan være manipulerte.
  2. Ta bilder med full oppløsning. I så å si alle skandalesaker der bilder "lekker" på nettet er det snakk om bilder med svært sjaber kvalitet/oppløsning etc.
  3. Ta mange bilder. Fyll gjerne opp minnekortet. Har du tatt 10 bilder av et sted eller gjennstand med ulike vinkler og avstand så er det mye vanskeligere å påstå bildemanipulering.
  4. Hadde tenkt å foreslå å brenne en DVD-plate og putte den i en bankboks med kvittering som viser når objektet er låst inn. Men du kan jo selfølgelig ikke bevise at den ikke er bytta inn med DVD med manipulerte bilder.
  5. Send DVD-plata til en kompis som bor i andre enden av landet eller evt til utlandet hvor du VET du ikke kan komme deg til. Kombiner gjerne med pt. 4.

Lenke til kommentar

EXIF bør være inntakt som inneholder dato osv, denne informasjonen er svært vanskelig å foreta endringer på, noen mer avanserte kameraer har også en funksjon som "sladrer" hvis en RAW fil er redigert etter at det er tatt. Dette bruker bla National Geographic da de ikke godtar filer som er redigert.

Lenke til kommentar

Hva med følgende strategi:

1. La kameraet merke bildene med dato - altså preget inn i selve bildet. Eksperter (fra kameraprodusenten) burde jo være i stand til å granske bildene og komme med en utallelse på hvorvidt de mener bildene kan være manipulerte.

Ja, det var dette jeg tenkte på, men her tenkte jeg at det kunne være veldig lett å bare legge på et lite datostempel. Men om det kommer til det, så er det vel ikke noe problem å få bevist at det er ekte, om jeg bare ønsker det.

EXIF bør være inntakt som inneholder dato osv, denne informasjonen er svært vanskelig å foreta endringer på, noen mer avanserte kameraer har også en funksjon som "sladrer" hvis en RAW fil er redigert etter at det er tatt. Dette bruker bla National Geographic da de ikke godtar filer som er redigert.

Heh... Jeg er totalt grønn på foto, så jeg aner ikke hva skriver her. Jeg skal bruke et lite, billig kompaktkamera fra FujiFilm (tror jeg), så håper det er mulig å få et datostempel rett på bildet her.

Men uansett, takk for svar til begge to! :)

Jeg tenker nå at jeg tar bilder med datostempel på og sender det til meg selv eller noen andre på mail. Der ligger jo tross alt avsender- og motatt-dato.

Det burde vel holde?

Lenke til kommentar

Hva med å ta bilder av skadene med en avis ved siden av?

Ja, se det. Så enkelt kan det gjøres. Takk takk.

:)

Nja, er ingen problem og ta ei gammel avis og knipse nye bilder for å kunne påstå at bildene er like gamle som avisen.

Det sikreste er nok å lagre på en CD og få en notarius til å bekrefte innholdet, eller så finnes det kameraer som er godkjent som bevis grunnet de har en form for låsing av bildene "husker ikke hva det heter".

Lenke til kommentar

Trikset med avis fungerer ikke så bra her - man kan ta vare på en gammel avis og ta "gamle" bilder. Avisen kan bare vise at bildet ikke er tatt før udgivelsesdatoen, men er ikke noe bevis for at bildet ikke er nyere.

Hvis du derimot forsegler bildene (gjerne bilder tatt sammen med avis) i et rekommanderet brev, så kan du så lenge brevet er uåpnet ha et bevis for at bildene ikke er tatt i ettertid - at de ikke er tatt etter at brevet ble sendt.

Lenke til kommentar

Pussig fremgangsmåte. Eventuelle synlige skader kan du vel konfrontere selger med før du flytter inn. Bruk penn og papir, beskriv dem, signer med navn og dato og send det til selger/megler/advokat. Å "spare" disse i bildeform til en senere anledning, fører neppe frem.

Er leiligheten kjøpt uten noe form for betingelser/kontrakt? Normalt vil det være en klausul i slike om overtagelse og klagerett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Pussig fremgangsmåte.

Enig med Eriknor. Alt du måtte finne av skader må du klage på med en gang. Beskriv, ta bilder og send klage.

Som Nautica skriver finnes det noen spesialkameraer som har funksjon for å verifisere at bilder ikke er manipulert, fra et vanlig kamera kan så og si alt manipuleres gitt god nok kompetanse. Mulig en ekspert kan avsløre manipulasjon/verifisere bilder fra et vanlig kamera, men hvor finner du h*n og hvem betaler i såfall for den jobben?

Lenke til kommentar

Here s an idea - hva med å gi en kopi av bildene til utleier og ta vare på ett eksemplar selv ?

Paranoid refleksjon:

Utleier kan finne på å manipulere bildene selv og så hevde at det er DU som har manpulert dine kopier i etterkant.

Slik jeg forstår det vil disse bildene dersom de skulle bli ved en konflikt - tale din sak og ikke utleiers, og derfor vil jeg tro at utleier i grunn ikke har noen interesse i å beholde egen kopi.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg at noe annet er bedre enn å sende alle bildene til seg selv på feks hotmail/gmail.

Da har man dato og tidspunkt som aldri kan endres i ettertid, og de vil i tillegg ligge VELDIG trygt lagret da en hotmail/gmail server alltid har vilt med backups :)

Lenke til kommentar

Tror jeg ville, som andre har skrevet over, gjort det samme som jeg gjorde da jeg leide møblert leilighet. Vi sammen beskrev alle møblene og den standen de var i, og tok med den beskrivelsen som vedlegg til kontrakten.

Hvis du i tillegg skal ha fotobevis, så ta bilder i den tilstanden møblene er nå, print dem ut, og så kan begge signere på bildeutskriftene at sånn så møblene ut.

Hvis du derimot skal ta "hemmelige" fotobevis, uten at den andre parten skal få vite om det, så ta bilder sammen med avis (så viser du at bildene ikke er tatt før datoen som står på avisa), og send det i et forseglet rekommandert brev (så viser du at bildene ikke er tatt etter datoen som brevet ble sendt).

Eller så kan du dra til en Notar og få tinglyst bildeutskriftene - med dato og alt sammen. :D :D :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...