AnonymDiskusjon Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Hei! Jeg vil si at jeg har vært deprimert i 1 1/2 år som følge av personlige problemer som forhold mellom partner, vektøkning - og tap, samt labert forhold til familien. Det siste halvåret har det vært skikkelig ille, og hver dag er et ork. Selvskading har jeg drevet med periodevis det siste året, og de siste ukene har jeg dessverre ikke klart å la være. I tillegg har jeg en serviceinnstilt jobb hvor jeg jobber fulltid, og det sliter på psyken å være hyggelig og blid med kunder når jeg, unnskyld ordbruket, har det helt jævlig innvendig. Derfor vurderer jeg nå å prøve antidepressiva, da verken samtaler med venner, familie eller fagpersoner har hjulpet så langt. Jeg vet godt at det ikke er noen vidunderkur, men akkurat nå ser jeg ikke noen annen løsning. Jeg har fått time hos fastlegen min om én uke, og vil derfor be om resept på antidepressiva. Men hvor lett skriver legen dette ut? Og hva sier jeg, at jeg er deprimert og vil ha resept, eller? Jeg har nylig byttet lege og aldri vært hos den nye legen, så dette blir første time med han. Det eneste jeg vet er at han er psykiatiker. Vet ikke hvor mye de tar hensyn til alder, men blir 22 dette året. Blir takknemlig for svar Anonym poster: c6c22b5b6be3c0e4d220b7976ca6385b Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Hei, Det første blir å stadfeste diagnosen, samt eventuell alvorlighetsgrad (mild, moderat, alvorlig). Her vil sannsynligvis psykiateren benytte seg av standardiserte skjema med spørsmål, som enten han fyller ut, eller ber deg fylle ut. Avhengig av diagnosen og psykiaterens bakgrunn, vil man for eksempel prøve kognitiv terapi, antidepressiva eller en kombinasjon av disse. Generelt kan sies at kognitiv terapi (eller andre terapiformer) foretrekkes når det er snakk om mildere tilfeller. Dette kombineres med antidepressiva for mer alvorlige tilfeller. Dette er utelukkende basert på studier som har målt effekt og bivirkninger. Det beste for deg er å forsøke å være åpen med psykiateren om dine tanker og bekymringer, så skal nok psykiateren gjøre jobben sin - nemlig stille diagnose og sette i gang korrekt behandling. God bedring! Edit: Når det gjelder aldersspørsmålet ditt, har dette noe å si for hvilket preparat som er førstevalget, men det er ikke det som bestemmer hva behandlingen din blir. Endret 13. august 2012 av Pixma Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Det er en del ting du selv kan gjøre for å dempe depresjon i tillegg til eller i stedet for antidepresiva. Ta omega-3. Ved depresjon er det som regel betennelsestilstander og de kan du dempe med brukbare doser med med omega-3. Ta 1000 mg C-vitamin 3 ganger pr. dag. Ta 100 mg B-complex. Kombiner det gjerne med opp til 1000 mg B3. B3 har faktisk vist seg å snu maniske deprimerte til fullstendig normalt funksjonsnivå. Ta en eller to multivitamin-tablett hver dag. Ta tilskudd av lechitin (3 ss pr dag) Unngå høyklykemiske matvarer som sukker, hvetemel etc. Unngå også alt av melkeprodukter med mulig unntak av naturell youghurt gitt at du ikke reagerer på det. Bland den gjerne med fryste blåbær. Be om matintoleransetest av legen og unngå det du reagerer på. Sjekk at du ikke har stoffskifteproblemer eller binyrebarksvikt. (B og C-vitaminer samt havsalt/himalaysalt er effektiv for å understøtte binyrene. Binyrebarken har økt behov for C-vitamin hvis du har store doser stresshormoner p.g.a depresjon) Se og les inspirerende stoff som harmonerer med hva du vil ha ut av livet ditt. Endret 13. august 2012 av vidor Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Det hadde vært fint om vi kunne holdt oss til evidensbasert medisin. Det er hyggelig at du prøver å hjelpe, men å påføre noen unødvendige merkostnader i form av innkjøp av C-vitaminer, B-vitaminer, multivitaminer og lecitin virker kontraproduktivt. Eventuelt får postere som ønsker å bidra med alternativ medisin markere at posten ikke er i tråd med evidensbasert medisin slik vi kjenner den i dag. Det eneste som er lurt å ta, selv om man ikke har mangelsykdommer, er fra listen din omega-3. Det er ikke vist utbytte av noen vitaminer dersom man ikke har vitaminmangel. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Det hadde vært fint om vi kunne holdt oss til evidensbasert medisin. Det er hyggelig at du prøver å hjelpe, men å påføre noen unødvendige merkostnader i form av innkjøp av C-vitaminer, B-vitaminer, multivitaminer og lecitin virker kontraproduktivt. Eventuelt får postere som ønsker å bidra med alternativ medisin markere at posten ikke er i tråd med evidensbasert medisin slik vi kjenner den i dag. Det eneste som er lurt å ta, selv om man ikke har mangelsykdommer, er fra listen din omega-3. Det er ikke vist utbytte av noen vitaminer dersom man ikke har vitaminmangel. Omega-3 er referert i studier på pubmed (martins) og du kan også lese om B og C-vitaminer i Journal of orthomolecular medicine, en meget god journal som desverre ikke er indeksert andre steder p.g.a konkurranse. Som lege så har du lært viktigheten av masse pathways, og store doser vitaminer kan ha en svært god effekt. Man skal selvfølgelig være forsiktig og ikke overdosere, men B og C er rimelig safe. Og det å ta multivitamin og mineral i tillegg kompenserer i stor grad bruk av andre mineraler og vitaminer i forbindelse med dette. Det å måle vitaminer og mineraler i blod er egentlig ganske ubrukelig p.g.a måten kroppen prioriterer bruket. Mange organsystemer kan være temmelig utsultet lenge før du ser det på blodverdien. Endret 13. august 2012 av vidor Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Omega-3 er referert i studier på pubmed (martins) og du kan også lese om B og C-vitaminer i Journal of orthomolecular medicine, en meget god journal som desverre ikke er indeksert andre steder p.g.a konkurranse. Som lege så har du lært viktigheten av masse pathways, og store doser vitaminer kan ha en svært god effekt. Man skal selvfølgelig være forsiktig og ikke overdosere, men B og C er rimelig safe. Og det å ta multivitamin og mineral i tillegg kompenserer i stor grad bruk av andre mineraler og vitaminer i forbindelse med dette. Som sagt, bestrider jeg ikke at omega-3 kan ha effekt. Imidlertid er "Journal of Orthomolecular Medicine" ikke indeksert fordi ortomolekylær medisin er alternativ medisin. Om B- og C-vitaminer er trygge å ta, selv om man ikke har mangel, er videre ikke spørsmålet her. Det er ikke vist noen effekt av vitamintilskudd dersom man ikke har vitaminmangel. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Som sagt, bestrider jeg ikke at omega-3 kan ha effekt. Imidlertid er "Journal of Orthomolecular Medicine" ikke indeksert fordi ortomolekylær medisin er alternativ medisin. Om B- og C-vitaminer er trygge å ta, selv om man ikke har mangel, er videre ikke spørsmålet her. Det er ikke vist noen effekt av vitamintilskudd dersom man ikke har vitaminmangel. Jeg respekterer ditt ståsted og opplæring i å håndtere dette fagmessig i forhold til din utdannelse, men jeg har behandlet mange nok til at jeg vet det har effekt. Jeg får inn personer som går på f.eks SSRI, og når det har gått 3 mnd så slutter dem som regel med dem uten at jeg sier noe, fordi de rett og slett ikke føler de trenger dem lengre. Så effektiv er riktig ernæring og andre tiltak. Jobber da også med stressreduksjon både mentalt og via ikke-avhengighetsskapende sedering. Problemet med de fleste legemiddel er at de forbruker mange vitaminer og mineraler, og når da folk spiser dårlig mat i tillegg så ender du som regel opp med flere og flere medikamenter og dårligere og dårligere helse. Hvor mange legemiddel har du i felleskatalogen som ikke trenger avgiftningsenzymene for å fungere terapeutisk ? Er det naturlig i evolusjonært perspektiv ? Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Som sagt, bestrider jeg ikke at omega-3 kan ha effekt. Imidlertid er "Journal of Orthomolecular Medicine" ikke indeksert fordi ortomolekylær medisin er alternativ medisin. Om B- og C-vitaminer er trygge å ta, selv om man ikke har mangel, er videre ikke spørsmålet her. Det er ikke vist noen effekt av vitamintilskudd dersom man ikke har vitaminmangel. Jeg respekterer ditt ståsted og opplæring i å håndtere dette fagmessig i forhold til din utdannelse, men jeg har behandlet mange nok til at jeg vet det har effekt. Jeg får inn personer som går på f.eks SSRI, og når det har gått 3 mnd så slutter dem som regel med dem uten at jeg sier noe, fordi de rett og slett ikke føler de trenger dem lengre. Så effektiv er riktig ernæring og andre tiltak. Jobber da også med stressreduksjon både mentalt og via ikke-avhengighetsskapende sedering. Problemet med de fleste legemiddel er at de forbruker mange vitaminer og mineraler, og når da folk spiser dårlig mat i tillegg så ender du som regel opp med flere og flere medikamenter og dårligere og dårligere helse. Hvor mange legemiddel har du i felleskatalogen som ikke trenger avgiftningsenzymene for å fungere terapeutisk ? Er det naturlig i evolusjonært perspektiv ? Jeg ønsker ikke respekt, da dette ikke handler om respekt, men, slik jeg ser det, at folk bruker tid og penger på behandling som ikke har dokumentert effekt. Og det er også selvsagt greit: Så lenge de det gjelder er klare over det. Når noe "virker" fordi "jeg har gjort det mange ganger", bryter, som du sikkert forstår, med kjernen i evidensbasert medisin. Kall det hva du vil, placebo, utvidelse av n=1 studie, ikke-valid, ikke-kvalitetssikret, ikke-overførbart - det er mye å velge mellom. Jeg kritiserer bare bevisførselen din. Og når vi åpenbart har forskjellig mening om hva evidens er, min utdannelse tilsidesatt, er det følgelig ikke mulig å komme til enighet her. Legemidler forbruker ikke nødvendigvis vitaminer og mineraler. Spørsmålet ditt er en grov misforståelse av basal biokjemi. Enzymer er biokjemiske katalysatorer, og i katalysatordefinisjonen ligger at disse ikke blir brukt opp. Du har helt rett, enzymer må til for at de fleste medikamenter må metaboliseres effektivt for utskillelse, men disse blir altså ikke brukt opp i prosessen. Ditt siste spørsmål, om noe er naturlig fra et evolusjonært perspektiv, er således irrelevant. Endret 13. august 2012 av Pixma Lenke til kommentar
CruellaDeVil Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Det var ikke noe problem for meg å få antidepressiva. Jeg hadde vært dypt deprimert i et par måneder (hatt problemer i mange år) da jeg ble sykmeldt og fikk prøvd Zoloft. Ble også henvist til psykolog i samme slengen. Jeg har gått på Zoloft i nesten tre år nå, og vet virkelig ikke hvor jeg hadde vært uten. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Det var ikke noe problem for meg å få antidepressiva. Jeg hadde vært dypt deprimert i et par måneder (hatt problemer i mange år) da jeg ble sykmeldt og fikk prøvd Zoloft. Ble også henvist til psykolog i samme slengen. Jeg har gått på Zoloft i nesten tre år nå, og vet virkelig ikke hvor jeg hadde vært uten. Det fører også til et godt poeng: Leger skal ikke være spesielt tilbakeholdne når det gjelder resepter på antidepressiva, så lenge indikasjon finnes. Så å si alle antidepressiva er C-preparater, og derfor er misbruk ikke et tema. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Skjønner vi har for stor divergens i vårt grunnsyn til at dette blir fruktbart. Mener du at det ikke forbukes vitaminer og mineraler til avgiftningssystemet i leveren ? Det fleste legemiddel avgiftes av CYP3A4 så vidt jeg husker. Ikke misforstå meg. Leger gjør en fantastisk jobb hver eneste dag, og jeg er vedig glad for at vi har dem, men det betyr ikke at det er den eneste måten å diagnostisere og behandle på som fungerer i praksis. F.eks akupunktur er utviklet og raffinert over flere tusen år, og mange leger benytter også dette fordi det gir en meget god effekt. The proof is in the pudding på at folk blir bedre, det er hverken min mening, placebo eller n=1. "Alternativ medisin" som er biokjemisk fundamentert i akkurat de samme pathwayene som dere lærer burde vel ikke være så vanskelig å svelge ? Greit nok hvis du har et anstregt forhold til f.eks shamaner og håndspåleggere, men biokjemi ? Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Skjønner vi har for stor divergens i vårt grunnsyn til at dette blir fruktbart. Mener du at det ikke forbukes vitaminer og mineraler til avgiftningssystemet i leveren ? Det fleste legemiddel avgiftes av CYP3A4 så vidt jeg husker. Ikke misforstå meg. Leger gjør en fantastisk jobb hver eneste dag, og jeg er vedig glad for at vi har dem, men det betyr ikke at det er den eneste måten å diagnostisere og behandle på som fungerer i praksis. F.eks akupunktur er utviklet og raffinert over flere tusen år, og mange leger benytter også dette fordi det gir en meget god effekt. The proof is in the pudding på at folk blir bedre, det er hverken min mening, placebo eller n=1. "Alternativ medisin" som er biokjemisk fundamentert i akkurat de samme pathwayene som dere lærer burde vel ikke være så vanskelig å svelge ? Greit nok hvis du har et anstregt forhold til f.eks shamaner og håndspåleggere, men biokjemi ? Fint at vi er enige. I og med at dette har mindre og mindre å gjøre med trådstarters spørsmål, får vi avslutte diskusjonen her. Imidlertid skal du selvsagt få svar på dine direkte spørsmål: i) Det mener jeg. CYP3A4 er et enzym, og enzymer har halveringstid, men brukes altså ikke opp i reaksjonene de katalyserer. Ellers hadde de ikke vært enzymer, men substrater i de nevnte reaksjonene. ii) Evidensbasert medisin setter ikke i gang behandling bare fordi det biokjemisk er sannsynlig at behandlingen har effekt. Til det må det studier til, hvor det er tatt høyde for alle parametrene nevnt i min tidligere post (placebo, confounders etc.), og for å konkludere med at noe har effekt, må mange studier til, hvor det nok en gang er tatt høyde for de samme parametrene. Disse må videre ende opp med å motbevise nullhypotesen - dette med statistisk signifikans. Derfor sier jeg at kritikken er rettet mot hva du, i motsetning til jeg, oppfatter som evidens; den er ikke rettet mot biokjemien per se. Endret 13. august 2012 av Pixma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå