Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med 2x ssd.

Anbefalte innlegg

Har 2x identiske ssd-disker, begge av merket "OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 240GB".

Setter begge to i SATA 3.0 portene på hovedkortet, men når jeg starter opp maskinen opplever jeg at diskstørrelsen i bios blir opplyst feil. En av diskene blir enkelte ganger opplyst til og være 24TB, mens andre ganger kommer det korrekte tallet opp.

Under oppstart av Windows 7 loader maskinen enkelte ganger uendelig lenge. Andre ganger kommer jeg inn som vanlig, men i disse tilfellene registreres ikke disken i Windows. Kommer opp at den installerer drivere osv, men når jeg restarter er det ingenting der.

Legger også merke til at så lenge 2x sata 3.0 kabler er koblet til hovedkortet, starter maskinen opp på en merkelig måte. Trykker på knappen og maskinen/viftene starter for så å stanse igjen nesten umiddelbart. Etter ca 3 sekunder settes alt automatisk igang igjen. Dette skjer ikke når bare 1x SATA 3.0 er tilkoblet.

Når jeg kjører med kun 1x ssd-disk og 1 ordinær harddisk, fungerer alt tilnærmet smertefritt. Så fort jeg setter i siste SATA 3.0-kabel starter problemene. Nå har det kommet til det punktet at den ikke engang får opp listen over diskene under bios load, når begge kabler er koblet til.

Kan også legge til at jeg har testet begge disker hver for seg og kommet frem til at begge fungerer, bare ikke når de er tilkoblet samtidig.

Hovedkort: ASUS P7P55D-E LX

SSD: OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 240GB

Krembolle til dem som klarer denne. Selv har jeg gitt opp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du gidda sjekke speccen på hovedkortet så hadde du kanskje funnet ut at hovedkortet ditt har 8 Sata porter (+ en ekstern) hvor av 6 er 3 Gb/s (BLÅ) og 2 er 6 Gb/s (GRÅ).

De to Sata 3 (6 Gb/s) portene dine styres av en en Marvel Kontroller som skaper problemene dine. Du vil antagelig få best stabilitet ved å koble SSDene til Sata 2 porter (3 Gb/s) portene.

Så fremt du ha linket riktig kort. Alternativ link her http://www.asus.com/...#specifications

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Hva mener du med FW? Har tatt reset to default ja.

Nå har jeg faktisk fått bootet opp maskinen med 2 disker i. Men finner ikke en dritt i windows...lurer på om jeg bare skal kjøpe en kontroller fra komplett med det samme. Burde fikse problemet?

Endret av Hårek
Unødig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

FW=Firmware

Du bør alltid sjekke etter oppdateringer på firmware til SSD-disker, OCZ-diskene har ganske mange av de etter førsteutgaven av diskene sine.

På hovedkortet bør du sjekke at du har siste utgave av BIOS, det er 1602. Ser at flere av oppdateringene retter ting på Marvell-kontrolleren, men du trenger bare laste ned den siste utgaven av BIOS.

Lenke til kommentar

Har nyeste bios og har vurdert denne firmware updaten. Problemet da er at jeg ikke kan oppgradere firmware på stasjonen med windows, som da er ssd-disken. Må da i tilfellet installere Windows på den gamle mekaniske disken min og deretter formatere ssd-diskene. Så er det det at jeg bare kan kjøre en ssd om gangen da....

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Tror OCZ har en egen download for å lage bootbar USB/CD som du kan oppgradere fra. I tillegg skal de ha verktøy for å nullstille (initialisere) SSDene sine så de blir som fabbrikknye. Kan være verd et forsøk. Det siste vil fjerne alt på SSDen så husk backup :)

Lenke til kommentar

Tror OCZ har en egen download for å lage bootbar USB/CD som du kan oppgradere fra. I tillegg skal de ha verktøy for å nullstille (initialisere) SSDene sine så de blir som fabbrikknye. Kan være verd et forsøk. Det siste vil fjerne alt på SSDen så husk backup :)

Har funnet noe her. Men finner ikke noe jeg kan boote fra :(

Rettelse: Fant en hel masse om noe linux-greier som jeg leser gjennom nå.

Endret av MeitraNos
Lenke til kommentar

Tips:

Lag deg en logg for hva du gjør underveis i forhold til OCZ sin 'oppskrift', da er det enklere å gå tilbake hvis det blir noen utfordringer. En logg er spesielt greit hvis du må legge inn forespørsel på OCZ sitt forum (eller her).

Lenke til kommentar

Høres mer ut som en defekt disk, noe som ikke er noen stor bombe med Agility 3 (eller andre Sandforcedisker) - diskene skal komme opp korrekt både med Intel og Marvellkontrolleren - hovedproblemet med Marvell SATA kontrollere som er integrert på hovedkort er begrenset båndbredde, ikke at de er dårlige.

Lenke til kommentar

Enig i det men hvis (når) TS må reklamere kan h*n dokumentere at h*n har gjort det som er mulig for å få det til å fungere.

TS: Står SATA-kontrollerne i AHCI-mode i BIOS?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Høres mer ut som en defekt disk, noe som ikke er noen stor bombe med Agility 3 (eller andre Sandforcedisker) - diskene skal komme opp korrekt både med Intel og Marvellkontrolleren - hovedproblemet med Marvell SATA kontrollere som er integrert på hovedkort er begrenset båndbredde, ikke at de er dårlige.

Men jeg har testet begge diskene hver for seg. Da er det helt problemfritt slik jeg kan se, men skal teste mer i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...