XOCOX Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Hei! Jeg har lyst å bli fengselsbetjent, og har noen spørsmål ang. dette. Er det kun i Oslo man kan ta denne utdanningen, eller kan man gjøre det andre steder i landet? Er det noen som har tatt denne utdanningen, og har noen erfaringer som dere kan dele med meg? Er det en toårig utdanning, med et år i praksis og med et år hvor man er pliktig til å jobbe i yrket? Hva ligger gjennomsnittslønnen til en fengselsbetjent på? Tilslutt lurer jeg på om det er noen speseille helsekrav for å komme inn, og hvor jeg evt. finner disse. Mvh. Thea Lenke til kommentar
heisann1 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Hei Her finner du mye av svarene du lurer på, søknadsfrist er 23. aug 2012 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Tror du tjener rundt 23000 brutto de årene du er under utdanning, men all informasjonen finner du på krus.no. Utdanningen er 2-årig + 1 pliktår som ferdig utdannet. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Har selv sett på denne utdanningen, men er litt usikker. Noen som vet når på dagen forelesningene begynner en typisk teoridag? Jeg bor ca 1t 30m fra skolen og har ikke mulighet til å flytte. Dermed blir det isåfall pendling. Er det slik at man må ha erfaring fra ufaglært arbeid i fengsel fra tidligere? Det har ikke jeg.. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Er det mulig å ta etterutdanning å bli politi etter noen år som fengselsbetjent, eller må man gå samme linja som PHS studentene? Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Må gå PHS som alle andre. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Er det mulig å ta etterutdanning å bli politi etter noen år som fengselsbetjent, eller må man gå samme linja som PHS studentene? Du må gå politihøyskolen på lik linje med alle andre. Fengselsbetjent og politibetjent er helt forskjellige yrker. Men det er verdt å huske at PHS er 3-årig utdanning uten lønn, mens KRUS er 2-årig, og med relativt god lønn begge årene. Har selv sett på denne utdanningen, men er litt usikker. Noen som vet når på dagen forelesningene begynner en typisk teoridag? Jeg bor ca 1t 30m fra skolen og har ikke mulighet til å flytte. Dermed blir det isåfall pendling. Er det slik at man må ha erfaring fra ufaglært arbeid i fengsel fra tidligere? Det har ikke jeg.. Nei, du må ikke ha erfaring som ufaglært. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Er det mulig å ta etterutdanning å bli politi etter noen år som fengselsbetjent, eller må man gå samme linja som PHS studentene? Du må gå politihøyskolen på lik linje med alle andre. Fengselsbetjent og politibetjent er helt forskjellige yrker. Men det er verdt å huske at PHS er 3-årig utdanning uten lønn, mens KRUS er 2-årig, og med relativt god lønn begge årene. Har selv sett på denne utdanningen, men er litt usikker. Noen som vet når på dagen forelesningene begynner en typisk teoridag? Jeg bor ca 1t 30m fra skolen og har ikke mulighet til å flytte. Dermed blir det isåfall pendling. Er det slik at man må ha erfaring fra ufaglært arbeid i fengsel fra tidligere? Det har ikke jeg.. Nei, du må ikke ha erfaring som ufaglært. Ok Egentlig litt rart at det ikke skal være mulig å "etterutdanne" seg til politi da jeg ser for meg at en dyktig fengselsbetjent besitter mange av de egenskapene man må ha som politi. Er en interessant utdanning, men synes lønnen man får som utlært er alt for lav i forhold til politi. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Det var ikke lenge siden jeg leste at en nyutdannet politibetjent fikk 280.000 brutto i grunnlønn. Jeg tror en fengselsbetjent tjener mer enn det som ferdig utdanning. Men som jeg sa, en fengselsbetjent er noe helt annet enn en politibetjent, derfor er det heller ingen snarvei for de som vil bli politi senere. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Noen her som har gått på skolen? Lurer litt på hvor vanlig det er å f.eks dagpendle. Hvis jeg bestemmer meg for å søke må jeg pendle i underkant av 2 timer hver veg med tog og buss. Er det mulig å ønske seg praksis-fengsel, samt arbeidssted i pliktåret? Eller må man være beredt på å flytte hvor som helst i landet? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Det er bare å kontakte KRUS, så finner du ut av det. Lenke til kommentar
Magiii Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Er det noen som jobber som fengselsbetjent her på forumet? Eller noen som har hatt sommerjobb på et fengsel? Bare lurte på om noen kunne fortelle litt om hvordan det er å jobbe i et fengsel. Er det veldig tungt/tøft arbeid? Hva går dagene ut på? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Er det noen som jobber som fengselsbetjent her på forumet? Eller noen som har hatt sommerjobb på et fengsel? Bare lurte på om noen kunne fortelle litt om hvordan det er å jobbe i et fengsel. Er det veldig tungt/tøft arbeid? Hva går dagene ut på? Ekstrahjelpene får for det meste rutineoppgaver som ikke er veldig krevende. Jeg tror heller ikke du får jobb uten generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå