Gå til innhold

Hjelp til å velge ny gaming laptop

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ute etter en ny gaming laptop.

Jeg ser vel at de koster en plass mellom 14 og 17 000 for at det skal duge til spill som BF3, Diablo III etc.

Hvilken av følgende alternativer vil dere anbefale. Jeg finner liksom ikke den perfekte spekken :)

ASUS G75VW Liker at den har god kjøing og stillegående. Men liker ikke at den bare har GTX 670 M, eller er det nok?

Knushan P170E Ryktene sier det er en varmovn med flymotor lyd. Stemmer det?

MSI GT70 Den har GTX675M, men det nevnes at den også må forankres til bordet grunnet fare for å lette(flymotor støy)

Jeg trenger seriøst hjelp her. Det er jo umulig å velge. Hvor mye forskjell er det på GTX670,675 og 680 grafikk kortene? Radeon vil jeg ikke ha, da jeg har gått i fella før å kjøpt stateoftheart Radeon med litt driver trøbbel. nå 3 år etter er det ennå drivertrøbbel. Det var til den stasjonøre maskinen som skal sendes i bane rundt jorda.

Alle disse maskinene er vel ikke noe problem å slenge inn både ekstra SSD disk og ekstra ram i selv?

Som dere skjønner er budsjettet sånn rundt disse. Ville ikke gå på maks MSI maskinen som koster 22k. De er litt stivt.

Er det eventuelt noen andre alternativer som ikke ser ut som et romvesen(Liker ikke designet på Ailenware).

På forhånd takk!

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke har hørt feil så mener jeg å ha hørt at laptop har ca halve ytelsen som stasjonær på skjermkort.

Så når den er så dyr er det å spille på laptop dårlig kjøp.

Om du har 1400x900 oppløsning bør du kunne ha et middels kraftig skjermkort som klarer spill greit nok om du ikke vil kaste pengene ut av vinduet.

Men om du reiser ofte og spiller kanskje laptop er eneste mulighet?

Lenke til kommentar

GTX 680M er nært dobbelt så kraftig som GTX 675M, og mer enn dobbelt så kraftig som GTX 670M. GTX 680M er dessuten det eneste av disse som er av siste generasjon (Kepler), mens de to andre er forrige generasjon (Fermi). De har egentlig bare skiftet navn fra i fjor GTX 670M = fjorårets GTX 570M, mens GTX 675M = fjorårets GTX 580M.

GTX 660M er også Kepler.

Hvis du skal ha beste ytelse, er det Multicom Kunshan P150/P170 og Alienware M17x som er alternativene. Hvis du klarer deg med nest best ytelse, er Asus G55/G75 et godt valg, da helst med GTX 660M - eller den nye Multicom Xishan W370, også den med GTX 660M. Koster mindre enn Asus'ene også. Etter min mening bør du ikke spandere penger på kortene av forrige generasjon.

Asus G-serie er kjent for å bråke forholdsvis mindre enn de fleste av sine konkurrenter, men alle de nevnte klarer fint å kvitte seg med overføldig varme. At Asusene går stillere enn Kunshan/Alienware er vel heller ikke så rart, da de sistnevnte skal fikse å kjøle ned kort som er dobbelt så kraftige, med den ekstra varmen det medfører. Usikker på MSI'en - de har en nokså brokete historie på det feltet. Alle gaming-laptoper vil uansett høres klart og tydelig når de er under høy belastning, mens de roer seg ned og kan faktisk bli stillere enn "normale" maskiner når belastningen er liten.

GTX 660M er det svakeste av de nevnte kortene, men det fikser BF3 på medium+ innstillinger i full oppløsning. Diablo 3 er barnemat for dem alle, det er ikke så krevende på grafikken. Men hvis du har planer om å kunne kjøre BF3 i full oppløsning og high+/ultra settings, så trenger du GTX 680M. Ultra settings/full oppløsning og multiplayer vil du streve med, selv med GTX 680M.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har hørt feil så mener jeg å ha hørt at laptop har ca halve ytelsen som stasjonær på skjermkort.

Så når den er så dyr er det å spille på laptop dårlig kjøp.

Om du har 1400x900 oppløsning bør du kunne ha et middels kraftig skjermkort som klarer spill greit nok om du ikke vil kaste pengene ut av vinduet.

Men om du reiser ofte og spiller kanskje laptop er eneste mulighet?

Hadde det vært en opsjon å hatt skaffet en stasjonær så hadde jeg gjort det, men har vel falt på at det må bli en laptop, da vil jeg bare skaffe meg noe jeg ikke blir irritert av å bruke grunnet for råtten hardware. Så etter masse forum lesing, så virker det som folk som bruker disse modellene overlever med det, men det gjør det ikke enklere å velge.

Lenke til kommentar

GTX 680M er nært dobbelt så kraftig som GTX 675M, og mer enn dobbelt så kraftig som GTX 670M. GTX 680M er dessuten det eneste av disse som er av siste generasjon (Kepler), mens de to andre er forrige generasjon (Fermi). De har egentlig bare skiftet navn fra i fjor GTX 670M = fjorårets GTX 570M, mens GTX 675M = fjorårets GTX 580M.

GTX 660M er også Kepler.

For å gjøre forvirringen komplett. Men syntes kanskje at 3000 kr ekstra for å spece opp med GTX 680 var litt drøyt.

Hvis du skal ha beste ytelse, er det Multicom Kunshan P150/P170 og Alienware M17x som er alternativene. Hvis du klarer deg med nest best ytelse, er Asus G55/G75 et godt valg, da helst med GTX 660M - eller den nye Multicom Xishan W370, også den med GTX 660M. Koster mindre enn Asus'ene også. Etter min mening bør du ikke spandere penger på kortene av forrige generasjon.

Asus G-serie er kjent for å bråke forholdsvis mindre enn de fleste av sine konkurrenter, men alle de nevnte klarer fint å kvitte seg med overføldig varme. At Asusene går stillere enn Kunshan/Alienware er vel heller ikke så rart, da de sistnevnte skal fikse å kjøle ned kort som er dobbelt så kraftige, med den ekstra varmen det medfører. Usikker på MSI'en - de har en nokså brokete historie på det feltet. Alle gaming-laptoper vil uansett høres klart og tydelig når de er under høy belastning, mens de roer seg ned og kan faktisk bli stillere enn "normale" maskiner når belastningen er liten.

GTX 660M er det svakeste av de nevnte kortene, men det fikser BF3 på medium+ innstillinger i full oppløsning. Diablo 3 er barnemat for dem alle, det er ikke så krevende på grafikken. Men hvis du har planer om å kunne kjøre BF3 i full oppløsning og high+/ultra settings, så trenger du GTX 680M. Ultra settings/full oppløsning og multiplayer vil du streve med, selv med GTX 680M.

Høres ut som man bør krype mot en GTX680 alternativ. Jeg kommer ikke til å drive med overklokking og greier, så jeg vet ikke om jeg helt ser grunnet til å gå for et GTX660 kort da 670 og 675 er bedre kort, da riktig nok eldre teknologi.

Jeg skal prøve noen oppsett på P170 for å se hva jeg finner ut.

Lenke til kommentar

5G gjelder vel bare mobilt bredbånd, så vidt jeg vet? I så fall har det vel ingenting med trådløsmodulen å gjøre - det er kun for Wi-fi. Skal du ha 3/4/5G mobilbredbånd må du ha enten internt mobilnettverkskort eller et eksternt et (USB) i tillegg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Etter å lest litt mere, så ser det ut som jeg må spise en kamel å gå for AMD Radeon HD 7970M skjermkortet. Det funker tydeligvis bra.

Kommer fram til følgende spec fra Multicom:

Knushan P170E - pris ca 16k

Det ser vel fornuftig ut? Da får jeg heller satse på at drivere bilr vedlikeholdt.

Lenke til kommentar

Bytt om på harddiskene. SSD'en som systemdisk, og snurredisken som harddisk nr. 2.

Edit: Hvis du kommer til å gå for HD 7970M, så bør du seriøst vurdere Alienware M17x. Der har du mulighet for å koble helt ut AMD's Enduro, som skaper mye trøbbel for tida. Du kan ikke koble ut Enduro på Multicom'en.

(Enduro er altså AMD's svar på Nvidia's Optimus. Begge er funksjoner som bytter mellom det dedikerte skjermkortet og den integrerte grafikkchip'en i prosessoren, etter behov).

Ikke bare har Enduro problemer med å velge riktig kort alt etter hvilken software eller spill du vil kjøre, men også bare det at Enduro er til stede stjeler ytelse fra skjermkortet. Derfor veldig kjekt på Alienware-maskinen at man kan koble det helt ut, med Fn + 7 (tror jeg) og en reboot.

Jeg kan heller ikke fordra råner-designet på Alienware-maskinene, men hvis valget står mellom design og mest mulig problemfri funksjon ...

Optimus er heller ikke problemfritt, men det fungerer langt bedre enn Enduro gjør, for øyeblikket. Det er også uvisst om det er et softwareproblem med Enduro, og derfor muligens kan fikses med en driver-oppdatering - eller om det er et hardwareproblem. Dersom det er det siste, er det ikke mye som kan gjøres.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...