Gå til innhold

? Eldre kunder liker iPhone best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Analysebyrået YouGov måler omdømmet til selskaper i USA» skriver dere i artikkelen. Hvorfor sier dere da at «eldre kunder liker iPhone best»? Svært misvisende tittel.

 

Det er også verdt å nevne at skalaens nullpunkt er like mange positive som negative tilbakemeldinger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Her synes jeg det er noe som skurrer. De har gått fra "få ungdommer har hørt noe positivt om apple de siste to ukene" til "Eldre kunder liker iPhone best". Hvordan henger de to sammen?

Lenke til kommentar

"– Eldre kunder liker iPhone best

18-34-åringene likte Apple-mobilen bedre før" skriver Vegard Haugen.

 

 

...og denne overskriften presterer Haugen med basis i såkalt BuzzScore som gjelder selskapet Apple Inc., og slett ikke iPhone. Nei, Vegard Haugen, Apple og iPhone er ikke samme sak, uansett hvor tabloide amobil.no prøver å være. Så tabloide at løgnen ligger farlig nær.

 

Og hvordan ligger så iPhone an i Buzz-score? Jo, figuren under viser situasjonen på forsommeren, for dem som er opptatt av Buzz, og som alle kan se avviker dette vesentlig fra det tullet som Vegard Haugen presenterer som tall for iPhone:

 

iPhone, Android & Mobile Devices sector- Buzz Adults 18-34

iPhone%20Buzz%20vs.%20Android%20and%20Mobile%20Devices%20sector.jpg?1337094624

 

Uttrykker slike Buzz-scores egentlig hvor godt folk liker sin iPhone? Nei, egentlig ikke, det uttrykker folks persepsjon av merket/produktnavnet i øyeblikket, som resultat av positiv/negativ virkning av reklame og mediaomtale.

Det kan sees på som et slags mål på selskapets omdømme for øyeblikket, og dersom f.eks norske media mot formodning skulle gidde å lage store oppslag på den siste skandalen om Samsungs bruk av barnearbeidere i Kina, ville vi se utslag på Samsungs BuzzScore i Norge.

 

Denne artikkelen i amobil.no er kun én i rekken av fordummende, overfladisk, unøyaktig, unødvendig tabloidvås i det siste som forsøker å kapitalisere på merkenavnet til Apple, med de merkeligste og ofte sterkt tendensiøse eller forvridde vinklinger. Fortsett å undervurdere det teknologi- og mobilinteresserte publikum slik, og dere vil miste lesere...

Endret av Newton
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykket av at slike (feilaktige) tabloidartikler hører mer hjemme på mobilen.no, ikke amobil.no.

Vi får bare håpe amobil.no holder seg for god til å fortsette å pumpe ut slike artikler i fremtiden, de har forhåpentligvis et rykte å ivareta ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg svarer gjerne på konstruktiv kritikk! :)

 

Etter min oppfatning lå nyhetsverdien her i at de Apple-kundene som hører mest positivt om selskapet nå er i aldersgruppen 35+. Tidligere hadde yngre kunder (18-35 år) den mest positive oppfatningen. Analysebyrået (kilden) nevner lanseringen av Apples iPhone 4S som en av de avgjørende årsakene til dette skiftet, og med tanke på Amobils profil var det mest naturlig å trekke frem Apple-telefonen i overskriften.

 

"...og denne overskriften presterer Haugen med basis i såkalt BuzzScore som gjelder selskapet Apple Inc., og slett ikke iPhone. Nei, Vegard Haugen, Apple og iPhone er ikke samme sak, uansett hvor tabloide amobil.no prøver å være. Så tabloide at løgnen ligger farlig nær."

 

Ja, BuzzScore gjelder Apple i dette tilfellet, noe som forklares i andre setning i selve artikkelen. Årsaken til at jeg trakk frem iPhone i overskriften har jeg vel allerede redegjort for. Noen ganger kan likevel tittel, ingress eller bilde kanskje grense til "tabloid", og da synes jeg det er helt riktig at dere sier ifra - som i dette tilfellet. Vi vil alltid vite hva vi kan gjøre for å bli bedre.

 

@newton Grafen du viser til er ikke nevnt av YouGov i pressemeldingen. De skriver imidlertid følgende, som jeg baserte artikkelen på:

 

"The 18 – 34 demo made a significant ascent in the two weeks leading up to the mid-October iPhone 4S release, jumping six points from 30 to 36, and then began a long backslide down to a 22 score by mid-February. When adults 35+ hit their peak score of 48 on November 1st, the 18 – 34 Buzz score was 13 points lower at 35."

 

BuzzScore har en skala fra minus 100 til pluss 100, hvor 0 er nøytralt. Ettersom Apples BuzzScore ligger trygt i pluss betyr dette at selskapet har et postivt omdømme. Både jeg og kilden mener at et positivt omdømme kan oversettes til popularitet i en slik sammenheng.

 

Vi streber etter å lage interessante vinklinger som gir et riktig inntrykk av hva artiklene handler om, men dette er selvsagt noe vi må jobbe med kontinuerlig. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er 51 og har akkurat kjøpt min første iPhone. Jeg kan ikke bedømme verken Apple, iTunes eller iPhone som merkevare, men jeg har rett og slett fått en telefon som virker veldig bra og som har en fantastisk musikkspiller/butikk innabords. Hvis dere sjekker bloggen min får dere hele historien.

 

Får håpe at Doro har fått 128 GB lagringsplass før jeg fyller 60.

Lenke til kommentar

iPhone og Doro...? ;-)

 

De er egentlig ikke sammenlignbare, men det vet du sikkert.

 

Den ene er bare en enkel telefon, strippet for funksjoner, mens den andre er en smarttelefon som er så enkel å bruke at folk flest kan bruke den.

 

Apple is about (apparent) simplicity in design and function. We all know that takes great complexity under the hood.

 

Alle lo av grafisk brukergrensesnitt da det kom også. Alle visste jo at skulle man få virkelig arbeid gjort, brukte man Dos ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...