whertigo Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg er ute etter 1 stk widescreen skjerm, eller to stk 19" til bruk på en grafisk/video-arbeidstasjon. Skjermene må være svart (jepp, jeg er forfengelig) og av god kvalitet. Jeg hadde funnet frelse hos Quad, som solgte Viewsonic, men de har noen leveringstider som ikke ligner grisen. Jeg tror ikke jeg skal ha lcd-skjermer i denne omgang, venter til fremskrittet stagnerer litt. Skjermene skal ha svært gode farger, frekvens og oppløsning. Budsjett ligger på 6000-9000,- kroner. Noen som har forslag? Eller vet om noen som selger viewsonic? Lenke til kommentar
PT Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du kan kjøpe en widescreen tv og bruke tv-ut utgangen på skjermkortet. Du får en rimelig god tv til 9 høvdinger Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du kan jo eventuelt teipe hele skjermen svart da.. Det har jeg gjort med min 19" Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du kan jo eventuelt teipe hele skjermen svart da.. Det har jeg gjort med min 19" eller lakkere den Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 hva er poenget med svart skjerm egentlig? det er jo bare værre for øynene. PT: heh...bra tv ja, men udugelig pc skjerm. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 En widescreen tv kan vel umulig fungere som eneste skjerm på en grafisk arbeidsstasjon. De selger sorte 19" Viewsonic på databutikken. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 hva er poenget med svart skjerm egentlig? det er jo bare værre for øynene. Hvorfor skal det være verre? Jeg har både svart LCD-skjerm og en vanlig data-beige-farget CRT-skjerm, har ikke noe problemer med å sitte lenge foran noen av dem. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 fordi det er mer belastende for øyet å ha en sort kant rundt den lysende skjermen. er det som er grunnen til at svarte skjermer ikke ble tco99 godkjente. mulig dette er endret på nå, men jeg synes det er bedre med beige, eller sølvfarget kant på skjermen. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 hva er poenget med svart skjerm egentlig? det er jo bare værre for øynene. Hvorfor skal det være verre? Jeg har både svart LCD-skjerm og en vanlig data-beige-farget CRT-skjerm, har ikke noe problemer med å sitte lenge foran noen av dem. Spør øynene dine du. Det er fakta at det er mer anstrengende for øynene å se på en svart skjerm enn på en hvit. Selve bildet er praktisk talt et lys. Det at omgivelsene er kølsvarte gjør at øynene oppfatter "lyset" som enda sterkere Lenke til kommentar
Leetrune Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 hva er poenget med svart skjerm egentlig? det er jo bare værre for øynene. Hvorfor skal det være verre? Jeg har både svart LCD-skjerm og en vanlig data-beige-farget CRT-skjerm, har ikke noe problemer med å sitte lenge foran noen av dem. Det er faktisk forsket på det og det viser seg at svart skjerm er mer skadelig for øynene en en hvit en. Kjøp deg en hvit skjerm du gutten Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Her tar dessverre de fleste feil. Det som er skadelig, er å sitte foran skjermen(e) uten noen form for avlastningslys i rommet. I samtlige kontrollrom/regirom i NRK er veggen bak skjermene svakt belyst. På grunn av dette lyset blir ikke kontrasten mellom bakgrunn og skjerm så kraftig. En annen fordel med bakbelysning er at du slipper lys direkte på skjermen. Lyset på kontrollpulten kommer fra spesialagde neolys med smale spalter som sprer lyset akkurat der det er behov. Se bildet under fra NRK. Foto: nrk.no Allerede på 60 tallet laget man tv-apparater med ei pære som var montert på baklokket som faktisk gjorde samme nytten. Er man litt kreativ, så kan du skjule selve lyskilden. Pass på brannfaren. Lenke til kommentar
1ar Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Hvis du skal ha svart skjerm kan du kjøpe av Dell, de er svarte og helt grei bildekvalitet. Hvis du skal ha det beste innen en rimelig pris går du for Eizo. Hvis de da har svarte skjermer. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg vil påstå at det er verre for øynene å se på en skjerm som er foran et vindu der sola lyser inn (eventuelt med lyse gardiner foran så lyset blir jevnt fordelt), enn å se på samme skjerm i totalt mørke (bortsett fra lyset fra skjermen da). Jeg får vondt i øynene etter et par minutter hvis det er for lyst bak skjermen min. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg vil påstå at det er verre for øynene å se på en skjerm som er foran et vindu der sola lyser inn (eventuelt med lyse gardiner foran så lyset blir jevnt fordelt), enn å se på samme skjerm i totalt mørke (bortsett fra lyset fra skjermen da).Jeg får vondt i øynene etter et par minutter hvis det er for lyst bak skjermen min. Selvfølgelig er det problematisk å sitte foran et vindu, da dette blir mer et motlys. Lyset bak skjermene må aldri få overtaket. Det er nok forskjellig fra individ til indiviv, men jeg tror ikke NRK, TV2, BBC, ABC, NBC, CBS, DR, SVT, ZDF, NDR Eurosport, m.fl med 30-40 års erfaring tar feil når det gjelder belysningen i regikontrollen. Lenke til kommentar
whertigo Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Jeg takker for svar og mye interessant lesning her. Jeg tror som Predecessor skriver at det har mye med belysningen å gjøre. Jeg skal uansett ikke sitter foran der 14 timer i døgnet (håper jeg). Det ser ut til at Quad er det eneste alternativet da? Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 http://www.com-x.no/ har sorte skjermer Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 http://www.com-x.no/ har sorte skjermer Beklager de har dem ikke lenger ser det ut som. Lenke til kommentar
KvN Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Du kan jo eventuelt teipe hele skjermen svart da.. Det har jeg gjort med min 19" Lol, haha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå