Gå til innhold

Hvor kan jeg få tak i svarte skjermer?

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter 1 stk widescreen skjerm, eller to stk 19" til bruk på en grafisk/video-arbeidstasjon.

Skjermene må være svart (jepp, jeg er forfengelig) og av god kvalitet. Jeg hadde funnet frelse hos Quad, som solgte Viewsonic, men de har noen leveringstider som ikke ligner grisen. Jeg tror ikke jeg skal ha lcd-skjermer i denne omgang, venter til fremskrittet stagnerer litt.

Skjermene skal ha svært gode farger, frekvens og oppløsning. Budsjett ligger på 6000-9000,- kroner.

Noen som har forslag? Eller vet om noen som selger viewsonic?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er poenget med svart skjerm egentlig? det er jo bare værre for øynene.

Hvorfor skal det være verre? Jeg har både svart LCD-skjerm og en vanlig data-beige-farget CRT-skjerm, har ikke noe problemer med å sitte lenge foran noen av dem.

Spør øynene dine du. Det er fakta at det er mer anstrengende for øynene å se på en svart skjerm enn på en hvit. Selve bildet er praktisk talt et lys. Det at omgivelsene er kølsvarte gjør at øynene oppfatter "lyset" som enda sterkere

Lenke til kommentar
hva er poenget med svart skjerm egentlig? det er jo bare værre for øynene.

Hvorfor skal det være verre? Jeg har både svart LCD-skjerm og en vanlig data-beige-farget CRT-skjerm, har ikke noe problemer med å sitte lenge foran noen av dem.

Det er faktisk forsket på det og det viser seg at svart skjerm er mer skadelig for øynene en en hvit en. Kjøp deg en hvit skjerm du gutten :yes:
Lenke til kommentar

Her tar dessverre de fleste feil. Det som er skadelig, er å sitte foran skjermen(e) uten noen form for avlastningslys i rommet.

I samtlige kontrollrom/regirom i NRK er veggen bak skjermene svakt belyst. På grunn av dette lyset blir ikke kontrasten mellom bakgrunn og skjerm så kraftig. En annen fordel med bakbelysning er at du slipper lys direkte på skjermen. Lyset på kontrollpulten kommer fra spesialagde neolys med smale spalter som sprer lyset akkurat der det er behov. Se bildet under fra NRK.

214337.jpeg

Foto: nrk.no

Allerede på 60 tallet laget man tv-apparater med ei pære som var montert på baklokket som faktisk gjorde samme nytten. Er man litt kreativ, så kan du skjule selve lyskilden. Pass på brannfaren.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er verre for øynene å se på en skjerm som er foran et vindu der sola lyser inn (eventuelt med lyse gardiner foran så lyset blir jevnt fordelt), enn å se på samme skjerm i totalt mørke (bortsett fra lyset fra skjermen da).

Jeg får vondt i øynene etter et par minutter hvis det er for lyst bak skjermen min.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at det er verre for øynene å se på en skjerm som er foran et vindu der sola lyser inn (eventuelt med lyse gardiner foran så lyset blir jevnt fordelt), enn å se på samme skjerm i totalt mørke (bortsett fra lyset fra skjermen da).

Jeg får vondt i øynene etter et par minutter hvis det er for lyst bak skjermen min.

Selvfølgelig er det problematisk å sitte foran et vindu, da dette blir mer et motlys. Lyset bak skjermene må aldri få overtaket. Det er nok forskjellig fra individ til indiviv, men jeg tror ikke NRK, TV2, BBC, ABC, NBC, CBS, DR, SVT, ZDF, NDR Eurosport, m.fl med 30-40 års erfaring tar feil når det gjelder belysningen i regikontrollen. :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg takker for svar og mye interessant lesning her. Jeg tror som Predecessor skriver at det har mye med belysningen å gjøre. Jeg skal uansett ikke sitter foran der 14 timer i døgnet (håper jeg).

Det ser ut til at Quad er det eneste alternativet da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...