Gå til innhold

Guide: Kjøp riktig minnekort til mobilen


Anbefalte innlegg

Det er dumt å betale for mye. Min favorittnettbutikk for Micro SD minnekort har gode priser på kort man slipper å betale mva og fortollingsavgift på:

 

Hm, selger de ingen kort på 64 GB på den siden, eller er det øynene mine det er noe gale med? Egentlig håper jeg at svaret er nei, ettersom jeg nettopp bestilte et 64 GB kort fra Proshop i går. Måtte vel ut med rundt 5-600 kr ink. frakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, selger de ingen kort på 64 GB på den siden, eller er det øynene mine det er noe gale med? Egentlig håper jeg at svaret er nei, ettersom jeg nettopp bestilte et 64 GB kort fra Proshop i går. Måtte vel ut med rundt 5-600 kr ink. frakt.

Med 64GB havner du typisk over 200 kroner, så da er nok ikke 5-600 kroner så ille uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, selger de ingen kort på 64 GB på den siden, eller er det øynene mine det er noe gale med? Egentlig håper jeg at svaret er nei, ettersom jeg nettopp bestilte et 64 GB kort fra Proshop i går. Måtte vel ut med rundt 5-600 kr ink. frakt.

 

SDHC støtter kun opp til 32GB, for å få 64GB må man over på Micro SDXC som har en egen side:

http://www.mymemory.co.uk/Micro-SDXC

 

Kommer man opp i £40 blir det moms og gebyr i tillegg.

Er totalsummen rett over £20 pleier heldigvis MyMemory å spesifisere frakt (£2) og ekspedisjonskostnader som egne felt på papirene som er vedlagt.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 

 

Hm, selger de ingen kort på 64 GB på den siden, eller er det øynene mine det er noe gale med? Egentlig håper jeg at svaret er nei, ettersom jeg nettopp bestilte et 64 GB kort fra Proshop i går. Måtte vel ut med rundt 5-600 kr ink. frakt.

SDHC støtter kun opp til 32GB, for å få 64GB må man over på Micro SDXC som har en egen side:

http://www.mymemory.co.uk/Micro-SDXC

 

Kommer man opp i £40 blir det moms og gebyr i tillegg.

Er totalsummen rett over £20 pleier heldigvis MyMemory å spesifisere frakt (£2) og ekspedisjonskostnader som egne felt på papirene som er vedlagt.

Ah, selvsagt. Takk for hjelpen, kanskje jeg bruker den siden neste gang! :)

Lenke til kommentar

Med 64GB havner du typisk over 200 kroner, så da er nok ikke 5-600 kroner så ille uansett...

Jeg går og venter på at de skal slå til med det første tilbudet på SDXC og Micro SDXC til under 200 kr. Det ser ut som det skal skje i 2014. Da skal det handles et nytt kort til kameraet og et til min neste telefon, hva nå enn det blir.

Lenke til kommentar

Hvis en eier Samsung Galaxy Note 3 eller en annen mobil som filmer i 4k så bør vel en av disse to holde?:

Det skulle forundre meg om 4K videoen er noe særlig over 20 MB/s, så jeg regner med det holder i lange baner hastighetsmessig. Har du funnet noen eksempelvideoer med oppgitt antall MB og sekunder varighet?

 

Forøvrig ville jeg ikke betalt 391 kr for et 16GB kort med 95 MB/s når jeg kan få et 16 GB 90 MB/s kort for 206 kr. Begge priser er inkludert frakt.

Lenke til kommentar

Det skulle forundre meg om 4K videoen er noe særlig over 20 MB/s, så jeg regner med det holder i lange baner hastighetsmessig. Har du funnet noen eksempelvideoer med oppgitt antall MB og sekunder varighet?

 

Forøvrig ville jeg ikke betalt 391 kr for et 16GB kort med 95 MB/s når jeg kan få et 16 GB 90 MB/s kort for 206 kr. Begge priser er inkludert frakt.

 

Siterer fra gsmarena.com's test: "The more interesting 2160p video recording mode carries a very high 47 Mbps bitrate (almost three times that of 1080p videos) for the same 30 fps framerate. Audio is recorded with a bitrate of 123 Kbps with the same 48 kHz sampling rate."

 

Behøver da et minnekort med høy skrivehastighet. Finner derimot ingen kort med U3 hastighet som nevnt i artikkelen, ei heller U2. Skulle ønske Sandisk kom med et Extreme Pro minnekort på 64 eller 128 GB.

Lenke til kommentar

Hvordan går det ann å skrive en artikkel om SD-kort til mobilen uten å nevne at kort med lav klasse er raskest til den bruken?

Etter å ha lest denne artikkelen får man inntrykk av at man bør se etter høy hastighetsklasse, og det er jo direkte feil.

 

Hvis du har kunnskap om dette kan du vel forklare oss hvorfor?

Du har kanskje også linker til relevante tester med dagens telefoner og minnekort?

 

(Når man ser på forskjellene som var på SSD-markedet for et par år siden så ser man hvor mye oppbyggingen og den interne kontrolleren på flash-basert minne hadde å si på ytelsen, og at god ytelse på et område ikke nødvendigvis gav god ytelse på et annet område. Heldigvis er SSD mer modent i dag, og forskjellene er blitt mye mindre).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Klasser er ubrukelig når det gjelder å ansla hva som er raskest, spesielt til kjøring av apps. Kjøring av apps fra SD-kort er avhengig av hvor raskt kotet leverer på små og spredte leseoperasjoner. "Throughput" er så godt som uvesentlig.

For større operasjoner er det viktigste at kortet har riktig cluster size og at filsystemet er "aligned to boundaries" altså tilpasset erase block-størrelse m.m. Det gjøres enklest ved å ha en kombinasjon av block size og en tom datamengde før partisjonen begynner slik at filsystemet matcher kortet.

 

Enkelte SanDisk class 2 og 4 kort er fullstendig overlegne de fleste class 10 når det gjelder å kjøre apps pga. hvor raskt de leverer mindre og ikke-sammenhengende datamengder, og de leverer stot sett over class 10-specs på leseytelse uansett. "The class 4 cards give vastly superior random 4KB read/writes" sitat fra et eller annet sted jeg ikke finner nå. :p

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det blir som å si at enkelte sørafrikanske steiner er vesentlig hardere og dyrere enn andre, selv om de er mye mindre. Derfor bør man alltid plukke opp de minste steinene hvis man er i Afrika.

 

Jeg ser poenget med at det har vært målt store forskjeller på filhåndtering. Spørsmålet er hvordan vi skal gjenkjenne og identifisere de beste kortene. Sandisk er så store at de har mange fabrikker og produksjonslinjer, og de kan sette vilkårlige merkelapper på kortene etter behov så fremt ytelsene ikke er dårligere enn merket.

 

Det hadde vært kjekt hvis vi kunne fått anbefaling til tweaking av minnekort for mobil, samt beste testmetodikk slik at vi kan teste våre egne kort.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hvilke kort er det du sammenligner nå?

 

Jeg fant ikke Sandisk Extreme SDXC 64GB 95 MB/s så jeg prøvde å sammenligne Sandisk Ultra SDXC 64 GB 30 MB/s. De koster henholdsvis 412 kr eks frakt/ 512 kr med i Norge og 40£ (396 kr) + 2£ frakt (20 kr) + 25% mva (104 kr) + postens fortollingsgebyr (133 kr) = totalt 653 kr fra mymemory.co.uk. Det er 3,5 ganger mer enn 32GB-varianten av det samme kortet vil koste deg (186 kr).

Lenke til kommentar

Hvilke kort er det du sammenligner nå?

 

Jeg fant ikke Sandisk Extreme SDXC 64GB 95 MB/s så jeg prøvde å sammenligne Sandisk Ultra SDXC 64 GB 30 MB/s. De koster henholdsvis 412 kr eks frakt/ 512 kr med i Norge og 40£ (396 kr) + 2£ frakt (20 kr) + 25% mva (104 kr) + postens fortollingsgebyr (133 kr) = totalt 653 kr fra mymemory.co.uk. Det er 3,5 ganger mer enn 32GB-varianten av det samme kortet vil koste deg (186 kr).

 

 

Snakker om dette kortet: http://www.mymemory.co.uk/Micro-SDXC/SanDisk/Sandisk-64GB-Extreme-Plus-UHS-1-Micro-SD-%28SDXC%29-Bi-Coloured---Class-10---80MB_s?utm_campaign=Snowflakes&utm_medium=mymemory&utm_source=background og den norske prisen finner du her: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2048323

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Da blir sluttsummen 776 fra Mymemory og 799 fra billigste norske, Lefdal.

 

PS. Det er ikke helt eksakt samme kort. Det fra mymemory heter "plus" og har en bokstav forskjellig i produktnummeret. Jeg vet ikke hva forskjellene er, men det samme kortet som Lefdal selger koster vist 62 £ hos Mymemory (sluttsum: 901 kr 925 kr)

 

Når det er sagt så er alle disse totalt overkill når det kommer til hastighet. 30 MB/s-kortene holder som sagt i lange baner med stor margin, også for 4K opptak fra SG Note 3.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...