Gå til innhold

Proteinpulver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Nei

2. Begge deler, men du vil gjerne ikke hive i deg en svær shake rett før du skal trene - blir tungt i magen

3. Melk eller vann

4. Konkrete anbefalinger kan sikkert noen andre bedre enn meg, men før du finner ut hva du burde starte med bør du finne ut om du burde starte i det hele tatt. Går ut i fra du ikke er veldig gammel siden du spør om aldersgrenser. Hvor mye og hvordan trener du? Hva spiser du ellers?

Lenke til kommentar

4. Går ut i fra at du enda er på et lavt nivå. Om det er nødvendig med tilskudd, spørs på hva du spiser og hvordan du trener nå. Men skal du ha kun ET pulver, så velger du noe som er primært er laget av isolat og har en 50/50 fordeling av myse og keasin proteiner. Jeg bruker selv TN sitt Prozyme. Myoprotein skal også være bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Proteiner fungerer best like etter trening, for å unngå at kroppen forbrenner muskelmasse for å erstatte underskuddet man havner i. Det er alltid bedre å spise vanlig mat, for eksempel pleier jeg å innta en hel boks makrell i tomat etter treninger, det er ernæringsmerssig bedre enn hva proteinpulver kan gi.

 

Hvor har du lest dette? Jungelboken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Proteiner fungerer best like etter trening, for å unngå at kroppen forbrenner muskelmasse for å erstatte underskuddet man havner i. Det er alltid bedre å spise vanlig mat, for eksempel pleier jeg å innta en hel boks makrell i tomat etter treninger, det er ernæringsmerssig bedre enn hva proteinpulver kan gi.

 

Hvor har du lest dette? Jungelboken?

 

Det er rakettforskning at proteinrik mat lett erstatter proteinpulver. Det er de første timene etter trening at kroppen gjør best utnytte av næringsstoffene man får i seg. Tech Nutrition som har laget treningsprogrammet RYP kaller de første 30 minuttene etter trening for "det magiske vinduet", ettersom kroppen da vil gjøre best nytte av næringen. Så nei, det er nok ikke tatt fra jungelboken.

Lenke til kommentar

Proteiner fungerer best like etter trening, for å unngå at kroppen forbrenner muskelmasse for å erstatte underskuddet man havner i. Det er alltid bedre å spise vanlig mat, for eksempel pleier jeg å innta en hel boks makrell i tomat etter treninger, det er ernæringsmerssig bedre enn hva proteinpulver kan gi.

 

Hvor har du lest dette? Jungelboken?

 

Det er rakettforskning at proteinrik mat lett erstatter proteinpulver. Det er de første timene etter trening at kroppen gjør best utnytte av næringsstoffene man får i seg. Tech Nutrition som har laget treningsprogrammet RYP kaller de første 30 minuttene etter trening for "det magiske vinduet", ettersom kroppen da vil gjøre best nytte av næringen. Så nei, det er nok ikke tatt fra jungelboken.

 

Om du drikker en proteinshake eller spiser en kyllingfilet etter trening har i utgangspunktet ingenting å si. Forskjellen er gjerne at shaken er lettere å få ned rett etter trening.

 

Og alt snakket om det såkalte magiske spisevinduet er bare tull. I praksis har det veldig lite å si om du spiser et kvarter etter trening eller en og en halv time.

Endret av Akse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og alt snakket om det såkalte magiske spisevinduet er bare tull. I praksis har det veldig lite å si om du spiser et kvarter etter trening eller en og en halv time.

Det er litt misvisende å snakke om "magisk vindu", men det er et poeng å få i seg proteiner kortest mulig etter trening. Det er nå engang slik at etter en trening er kroppen og musklaturen mer mottakelig for protein, og så avtar det gradvis. 3-5 timer etter treningen, avhengig av hvor hard treningen var, er man nede på normalen igjen, og effekten av ekstra protein er den samme som om du ikke skulle ha trent.

 

Ved å innta proteiner innen 30 minutter etter treningen har man altså maksimal nytte av proteinene. Jo lenger man venter jo mindre nytte gir det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Yo.

Vurderer å kjøpe meg en liten bøtte proteinpulver, for å hovudsaklig blande inn i havregrøten om morningen så jeg holder meg mett lenger utover dagen. Jeg trener ca 3 ganger i uken, og ønsker å miste vekt (10 kg ca).

Er det smart av meg å kjøpe proteinpulver? Hvor ofte bør jeg ta det, og når? Frykter jeg bare "legger på meg" om jeg tar proteinpulver en dag jeg ikke trener? Er det best å ta en shake med proteinpulver rett etter trening?

 

Jeg er uerfaren, så spør lurt :-)

Lenke til kommentar

Yo.

Vurderer å kjøpe meg en liten bøtte proteinpulver, for å hovudsaklig blande inn i havregrøten om morningen så jeg holder meg mett lenger utover dagen. Jeg trener ca 3 ganger i uken, og ønsker å miste vekt (10 kg ca).

Er det smart av meg å kjøpe proteinpulver? Hvor ofte bør jeg ta det, og når? Frykter jeg bare "legger på meg" om jeg tar proteinpulver en dag jeg ikke trener? Er det best å ta en shake med proteinpulver rett etter trening?

 

Jeg er uerfaren, så spør lurt :-)

 

Jeg synes egentlig ikke du trenger det nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...