tomsi42 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 SIkker og sikker. Ja, jeg er ganske så sikker. MEN det er min "subjektive" sikkerhet/sannhet, det innrømmer jeg. Sigma 10-20 f/4-5.6 er et godt vidvinkelobjektiv, men ja jeg mener at Sigma 8-16 f/4-5.6 leverer et bedre resultat. Din subjektive følelse er det som teller for deg. Det er fullt ut mulig det er 8-16mm er bedre; eller så er det ting med 10-20mm som du ubevisst ikke liker, ting som gjør at den ikke er for deg. Det kan være noe så enkelt som at 10-20mm overeksponer litt i forhold til den andre optikken din; da vil bildene ofte virke litt slappe. Akkurat det er lett å teste. Ta et bilde (i manuellt) på f.eks. f/8 og 12mm med begge objektivene - bildene skal være like. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Noe av det interessante med så ekstremt vide objektiver er å gå skikkelig tett på. The Digital Picture har noen morsomme eksempelbilder, for eksempel det av bilen og hund med hus. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Synes faktisk Ken Rockwell har en fin artikkel om bruk av ultravidvinkler: http://www.kenrockwell.com/tech/how-to-use-ultra-wide-lenses.htm Det er ikke ofte man skal ta han seriøst, men akkurat denne synes jeg godt man kan gi han creds for. 3 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Operaen er ett fantastisk motiv, men dessverre så bor jeg en lite kjøretur på 60 mil fra hovedstaden, så jeg får finne et annet testobjekt. Jeg har liggende bilder som faktisk er tatt av Operaen med 10-20 som jeg er meget fornøyd med. Ser ut som du har litt lenger vei til operaen enn meg, men det enkle er ofte greit nok...som motiv å teste på De fleste av oss i Norge har tilgang på mange lett tilgjengelige og like motiver, det er bare å se seg rundt.. For den enkle delen har jeg valgt denne - 8mm: Dette motivet er også veldig tilgjengelig for de fleste - 8mm: Lenke til kommentar
polljen Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Noe av det interessante med så ekstremt vide objektiver er å gå skikkelig tett på. Av og til blir det kanskje vel tett på (ikke i nærheten av perfekt skarpt, men et artig kuriosa likevel) Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) hei har denne her http://www.dustinhom...hProvider_dacsa på 8mm fast. den lager slike bilder tatt på en avstand på ca 6-7m: det kan tyde på at sigma har en form for optisk korrigering i forhold til denne billige "jalla" linsen (brukes bare til fun, liker faktisk at alt er forvridd) Endret 16. august 2012 av DArkwIng Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Den skal være ganske retttegnende ja. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 hei har denne her http://www.dustinhom...hProvider_dacsa på 8mm fast. den lager slike bilder tatt på en avstand på ca 6-7m: det kan tyde på at sigma har en form for optisk korrigering i forhold til denne billige "jalla" linsen (brukes bare til fun, liker faktisk at alt er forvridd) Samyangen er jo i motsetning til Sigmaen en fisheye. Hele poenget med et fisheyeobjektiv er jo at alt skal bli forvridd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 DArkwIng: Når du har oppdaget forskjellen mellom fiskeøye og rettegnende så vil jeg bare si at det er forholdsvis lett å vri fisheyebildet "tilbake" til rettegnende i etterbehandling av bildene. Hjørnene vil beskjæres en del i prosessen. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Ta et bilde (i manuellt) på f.eks. f/8 og 12mm med begge objektivene - bildene skal være like. Tok noen bilder (i manuellt) med både 10-20mm og 8-16mm på f/8 og brennvidde 8/10/12/14/16/20mm - men ble de like på 10mm? Sigma 8-16mm Sigma 10-20mm Endret 16. august 2012 av flageborg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg