Gå til innhold

[Løst] Canon EF-S 55-250m

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en forholdsvis fersk amatørfotograf med Canon 600D på jakt etter et teleobjektiv i en fornuftig prisklasse for en student.

Det var derfor jeg vurderte Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS, som for tiden kan kjøpes til 1700 kr. Jeg kommer nok ikke til å bruke dette objektivet så mye som mitt faste reisefølge (28 mm f/1.8 UMS), men det er selvsagt greit at det er bra nok til hverdagsbruk.

Er det noen som har noen erfaringer med dette objektivtet, og/eller kan anbefale et annet i samme prisklasse?

Takk på forhånd for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er en forholdsvis fersk amatørfotograf med Canon 600D på jakt etter et teleobjektiv i en fornuftig prisklasse for en student.

Det var derfor jeg vurderte Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS, som for tiden kan kjøpes til 1700 kr. Jeg kommer nok ikke til å bruke dette objektivet så mye som mitt faste reisefølge (28 mm f/1.8 UMS), men det er selvsagt greit at det er bra nok til hverdagsbruk.

Er det noen som har noen erfaringer med dette objektivtet, og/eller kan anbefale et annet i samme prisklasse?

Takk på forhånd for hjelpen!

Om det objektivet du spør om er godt nok til ditt bruk, er det bare du som kan avgjøre.

Jeg har prøvd dette objektivet, og sammenliknet med andre.

Vel, det er ikke gull, for å si det slik. Nivået er som på EF 70-300 4.0-5.6, altså middels god optikk. Hverken mer eller mindre. Sammenlikner en med 70-200 i noen av variantene, eller objektiver som for eksempel EF 85mm 1.8, EF 135mm 2.0 eller EF 200mm 2.8 II, så er det en forskjell som ses tydelig. Skulle et objektiv med så stort zoomområde være topp både optisk og mekanisk ville det kostet anslagsvis 12-15 000. EF 70-300 4.0-5.6 L til 12 000 er et høykvalitetsobjektiv men også lyssvakt. Skal man ha meget høy kvalitet til en rimelig penge er 85mm 1.8 og 100mm 2.0 nærliggende alternativer, skal en ha zoomoptikk på samme nivå blir prisen betraktelig høyere. Jeg har svart ærlig, selv om det kanskje ikke var det svaret du hadde håpet på. Det er dine krav til ytelse som avgjør om objektivet er godt nok, jeg kan bare svare ut fra mitt kjennskap til produktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du bruker en 28mm til vanlig kan det hende du blir litt skuffet over bildekvaliteten på 55-250mm, men har du en 18-55 så vil du få noe bedre bildekvalitet en det den gir, som nevnt over så er nok en 70-200 f/4 mer i samme bane som 28mm når det gjelder bildekvalitet, så da er spørsmålet om kvalitet kontra penger skal avgjøre, du kan også vurdere brukt men du finner nok ikke en 70-200 f/4 brukt til under 3500.-

Har du mulighet så kan du sikkert ta med kameraet inn i en butikk og ta noen testskudd før du bestemmer deg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

@RandiA, den du linker til, er utgaven med stabilisering (IS), PlobertRant har nok kjøpt utgaven uten IS; den koster normalt rundt 5 lapper. Begge objektiven er meeget skarpe.

Å ja, nå så jeg det...det dobler nesten prisen. IS på slike store er lurt å ha synes jeg...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde både 55-250IS og 70-200 f4L på mitt 1100D, men endte opp med Tamron 70-300 Di VC USD og er kjempefornøyd med det. 70-200 f4L var littegrann skarpere på pixelnivå, men den ekstra lengden og billedstabilliseringen kombinert med lavere pris gjorde Tamronen til akkurat det jeg ønsket meg. 55-250IS syntes jeg var for soft på 250mm, den ble diskvalifisert etter bare 5-6 testbilder. 70-200 f4L er forøvrig et knallobjektiv når man trenger akkurat den brennvidden og fast blender.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...