Matsi92 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Har en Asus K53SV. Har fungert utmerket til nå. Jeg har heller ikke hatt noe problem med spill, frem til jeg koblet bærbaren til en 22" dell skjerm. Den slår seg av og restarter seg selv rundt 15-20 min ut i gameplay. Spillet trenger ikke være noe spesielt krevende. Tviler på det har noe med overheat å gjøre, siden det aldri skjer når jeg spiller uten skjerm. Noen anelse om hva som kan forårsake dette? Har sjekket overalt på nettet og lest på mange forum. Asus support mente jeg bare burde formatere maskinen. Skjermkortdriverne er fullt oppdatert. Endret 12. august 2012 av Matsi92 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Prøvd med en annen skjerm? Men det høres veldig merkelig ut... Og du har prøvd å gå tilbake til laptop-skjermen etter at dette skjedde første gang? Lenke til kommentar
Matsi92 Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Det er veldig merkelig for meg også. Jeg har gått tilbake til laptop-skjerm flere ganger, da fungerer den utmerket til spilling. Skal teste med en ny skjerm nå, så får vi se... Lenke til kommentar
Matsi92 Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 Testet med ny skjerm, fortsatt samme problemet.. Lenke til kommentar
Braindawg Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Mulig at skjermen du kobler til har høyere oppløsning en skjermen på laptopen din, dette vil kreve mer av skjermkortet, og det vil bli varmere og så skrur PC-en seg av pga varmen. Bare en teori Prøv å overvåke temperaturer med å uten skjerm. Endret 15. august 2012 av XfsB Lenke til kommentar
Matsi92 Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Ikke dum teori du.. Bruker CoreTemp, der kan jeg sjekke temp på cpuen. Har nå funnet ut at det er kun når jeg spiller de tyngste spillene problemet oppstår. Har funket helt fint med f.eks cs, orcs must die og fm. Mens med crysis 2 og battlefield 3 har pc'en slått seg av hver gang. Tempen ligger vell på 55-60 ish i standby, 60-65 med lette spill og stiger opp til 85-90 på de tyngre spillene. Lenke til kommentar
pmLai Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Da er det helt klart temperaturen som er problemet her. Får du de samme temperaturene uten ekstern skjerm? Og hva er oppløsninga på den eksterne + laptopskjermen? Det er litt skummelt å tenke på at du muligens kan ligge farlig nærme overoppheting selv med bare laptopskjermen når den kræsjer med en ekstern på 22". Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Når man kobler en ekstern skjerm til en laptop, settes den automatiske throttlingen av kjerne- og minnefrekvenser i skjermkortet ut av funksjon. Det betyr at skjermkortet vil 100% av tiden ligge på sine max kjerne- og minnefrekvenser, uansett belastning. Med dertil hørende varmeutvikling. En laptop skal ha kjølesystemet sitt i orden for å kunne takle denslags over lengre tid. PS. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er den direkte årsaken til at maskinen din restarter, men det kan være en medvirkende årsak. Skjermkort i bærbare maskiner klokker seg normalt opp og ned av seg i 3 eller 4 såkalte P-states, avhengig av hvilken belastning de blir utsatt for - men dette skjer altså ikke i det hele tatt hvis du har en ekstern skjerm tilkoblet. Da er det full spiker hele tiden. Endret 16. august 2012 av thomit Lenke til kommentar
Matsi92 Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Da er det helt klart temperaturen som er problemet her. Får du de samme temperaturene uten ekstern skjerm? Og hva er oppløsninga på den eksterne + laptopskjermen? Det er litt skummelt å tenke på at du muligens kan ligge farlig nærme overoppheting selv med bare laptopskjermen når den kræsjer med en ekstern på 22". Tempen ligger på rundt 84 uten den eksterne skjermen. Oppløsningen på den bærbare skjermen er 1366 * 768 og oppløsningen på den eksterne er på 1680 * 1050. Endret 19. august 2012 av Matsi92 Lenke til kommentar
Matsi92 Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Noen tips til å fikse problemet? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Prøve å få ned temperaturen, er vel det du må gjøre. Rens laptopen for støv og dritt inni maskinen. Krever at du tar ut batteriet, åpner bunnplaten og prøver å bli kvitt alt støvet du ser eller får tak i. På noen laptoper kan dette være vanskelig å komme til å få gjort skikkelig , og noen blir kanskje nødt til å sende inn maskinen til service for å få det gjort. Dette er uansett noe som bør gjøres med jevne mellomrom , for å holde temperaturene i en laptop under kontroll. Jeg gjør dette 2 ganger i året. Endret 22. august 2012 av thomit Lenke til kommentar
Matsi92 Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 Skal prøve på det! Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå