Gå til innhold

BSD/UnixWindows software RAID 0 til Freenas.

Anbefalte innlegg

Hvilke muligheter står jeg ovenfor? Skal gå fra en Windows installasjon med software RAID 0 til FreeNAS, vil FreeNAS kjenne igjen diskene som RAID? Og mounte det? Ønsker også å gå fra RAID 0 til 1 eller 6. Er dette mulig? Har 2 2TB disker idag, men vil det være mulig å sette inn 2 - 2TB disker til for å så konvertere til Raid 1 eller 6?

Takk for svar :)

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeNAS baserer seg på FreeBSD (som forsåvidt hører hjemme i BSD/Unix-kategorien og ikke GNU/Linux). For å sette opp software RAID på FreeBSD bruker du et verktøy som heter gmirror (evt. pooling med ZFS). Nå har ikke jeg prøvd FreeNAS, men jeg vil tippe det følger med et grafisk verktøy som forenkler denne prosessen betraktelig - iallefall om du skal sette opp et RAID helt fra bunnen av (med tomme disker).

Det du spør om bør være mulig (dette er fullt mulig å gjøre med software RAID på Linux). Dessverre kan jeg ikke gi deg noe bedre råd enn å ta Google til hjelp og lese gjennom forumposter til andre som har spurt om tilsvarende.

Dog, hvis du har mulighet for det, ville jeg kopiert alle dataene dine over på et tredje RAID-array (evt. en enkelt disk som er stor nok) og opprettet RAIDet på nytt via verktøyene til FreeNAS. Det kommer til å spare deg for en god del tid og unødvendig kompleksitet.

Lenke til kommentar

Hvis TS spør om FreeNAS vil kjenne igjen "windows-diskene" som et raid 0, så er svaret nei.

Og det er en bra ting; hvert operativsystem her sitt eget "native" format på diskene, dere er ytelse og sikkerhet best. Dersom du bruker et "fremmed" format (for eksempel NTFS på FreeNAS) så vil du mest sannsynlig få dårligere ytelse en om du bruker et native format.

Anbefalingen fra v3g4rd om å ta backup (evt. lagre dataene et tredje sted) og så installere FreeNAS (og datadiskene) fra "scratch" støttes 100%.

Da har du jo også en backup av dataene dine i tilfelle noe går galt.

Lenke til kommentar

Et kjapt oppfølger spørsmål, vurderer et raid-z / raid-z2 array på den nye setupen, hvordan funger dette? Ble litt forvirra av all lesinga, og fant ikke så mye praktiske eksempler. Eller rettere sagt, jeg fant mange tungvinte metoder.

Er det mulig, la oss si jeg pr dags dato har 4x2TB disker, etter en stund fylles disse opp og jeg kjøper en lik disk, setter den inn. Jeg har da 5x2TB vil ZFS-arrayet "merke" dette og automagisk rezise arrayet?

Leste litt, og eneste jeg fant var folk som byttet ut diskene med større. Altså byttet alle diskene ut, en for en med feks 3TB disker i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Nei, zfs er ikke fleksibelt at man kan sette inn en og en ny disk. Kort fortalt: en "pool" i zfs består av en eller flere vdevs. Du kan utvide poolen med flere vdevs etter hvert (hvis jeg har skjønt dette rett).

Dersom du bruker raid-z1 (tilsvarer raid 5) for eksempel, så må første vdev bestå av minst 3 disker. Dersom du da legger til et nytt vdev, med kun en ekstra disk, så er det nye vdev'et ikke raid-z1, og du har "ødelagt" sikkerheten i poolen din.

Løsningen med å bytte ut alle diskene med større (1TB -> 3TB) for deretter å øke poolen fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...