Bjarnemann Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Hei! I morra bærer det til Postbanken for å søke lån til bolig. Jeg er 20 år, har en EK på 295 400 kr (egentlig 320 000, da jeg har lånt bort 25 000 til en kollega. Jeg har vært så inteligent å låne bort disse uten å inngå noen skriftlig kontrakt med han, så det er kanskje like greit å ikke nevne dette slik at ikke banken skal se på meg som et kjøtthue?) og en årsinntekt på 400-500 000. Jeg har ikke planer om å kjøpe en dyr leilighet med lån opp til pipa, men ønsker uansett (forutsatt at jeg faktisk får innvilget lån) et så romslig lånebevis som mulig. Personlig anser jeg sjansene mine til å få et greit lån som ganske gode. God EK, grei inntekt, det burde være snadder for banken. På den annen side er godt over halvparten av lønna mi provisjon/resultatbasert, dette vet jeg utlånere er svært lite glad i. I tillegg tenker jeg meg tilbake til skolen neste år, og dette vil følgelig resultere i en kraftig redusert inntekt. Jeg har altså god EK, tjener bra tom. sommeren 2013, men har samtidig en provisjonsbasert inntekt, og skal studere om et år. Har noen her inne noen tips til meg som kan hjelpe til med å, først og fremst få innvilget et lån, men også øke sjansene for et så stort lån som mulig?Do's and dont's, osv. Takk Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Har du kontroll på økonomien og god plasserte midler (les: Pengene plassert på sparekonto e.l. med høy rente og høy sparegrad) vil banken være veldig happy. Iallfall det jeg opplevde når jeg var hos banken. Fordel om du stiller forberedt. Ta med det de måtte trenge av papirer. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Jeg har nå ordna selvangivelse for 2011, og totalt seks lønnsslipper. Har regnet litt på hva forskjellige lån (en, og halvannen million) vil koste med forskjellige ( effektivt 3.5%,5.5%, 8.5%) renter. Har skrevet ned Sifo's standardbudsjett, slik at jeg har en viss pekepinn på månedlige utgifter, og også kontrollert hvor mye Statens lånekasse betaler ut årlig, og hva dette tilsvarer i måndtlig utbetaling. Har kommet frem til at, såfremt jeg ikke for lov til å ta "høyde for" en deltidsjobb ved siden av studiene (banken legger vel bare til grunn helt sikre ting når de vurderer en lånetager, ikke hva lånetageren potensielt kan tjene om det går slik han ønsker.), så er jeg ganske screwed. Med så lite som en mill i lån, ved så lite som 3.5% effektiv rente vil det tilsvare 5000 i måndtlige avdrag. Om man i tillegg slenger på Sifos standardbudsjett (nesten 8k/mnd) tilsvarer dette måndtlige utgifter på 13000. Og da kan jeg mens jeg studerer kun garantere en måndtlig "inntekt" på 7700. Egentlig mener jeg det er litt tull å legge til grunn at en tyveåring ikke kan klare seg på under 8000 i måneden, spesielt siden dette studielånet kun gir 7700. 7700 som da skal dekke underhold på 8000, og boutgifter. Jeg håper å kunne argumentere litt på dette. For å få dette til å gå opp må jeg ha en deltidsjobb ved siden av studiene. Dette vil jeg neppe få med banken på å ta med i vurderingen. Men, uten å skryte har jeg en ganske imponerende CV mtp jobberfaring, og pdd en seriøs arbeidsgiver som jeg er sikret jobb hos om jeg studerer i Oslo. Og studerer jeg et annet sted vil jeg, uten at jeg mener å være cocky, med min CV anslå at sjansene for å få en deltidsjobb er veldig gode. Burde jeg kanskje ha med meg en CV, for å muligens øke sjansene for å vinne banken over på den tankegangen her? At vi kan ta høyde for at jeg har en deltidsjobb ved siden av studiene. Burde jeg også kanskje hatt en attest fra nåværende arbeidsgiver? Om det er av relevans er sparepengene mine fordelt slik: BSU: 71800 BSU2: 61600 Skagen Kon-Tiki (aksjefond): 49000 Konto hos Yabank: 113000 Som dere sikkert skjønner er jeg ganske grønn på dette her, har ikke søkt så mange lån før. Kanskje jeg uroer meg for mye, eller er egentlig saken blåst iom at jeg skal studere til neste år? Takker for svar Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Jeg vil vel tro det ikke lønner seg og informere om at du skal studere videre 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Nei, snakka nettop med fadern, kom på at det absolutt ikke lønner seg å informere om det. Og om man da ikke tenker på studier, så burde jeg vel ha ganske gode sjanser? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Å jaddah! Jeg fikk lån Får finansieringsbevis i posten i løpet av et par dager, der banken garanterer for at jeg er god for to mill. Wohooo! 1 Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Gratulerer, daer det bare moroa som gjenstår Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Takk Ja, dette blir spennende! Jeg er fortsatt helt i lykkeland. At JEG, etter fem år med jobbing skulle få realisert den fjerne drømmen om leilighet er helt utrolig! 20 år, og om alt går etter planen, egen treroms i Oslo! Kanskje jeg er litt rar, men jeg sliter fortsatt litt med å begripe at endelig er drømmen blitt virkelighet. Bjarnemann, over og ut 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Takk Ja, dette blir spennende! Jeg er fortsatt helt i lykkeland. At JEG, etter fem år med jobbing skulle få realisert den fjerne drømmen om leilighet er helt utrolig! 20 år, og om alt går etter planen, egen treroms i Oslo! Kanskje jeg er litt rar, men jeg sliter fortsatt litt med å begripe at endelig er drømmen blitt virkelighet. Bjarnemann, over og ut Dette er jo bare bevis på at alle kan hvis de vil. Det handler bare om å velge smart. Gratulerer, og jeg håper du finner en leilighet du blir fornøyd med. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. september 2012 Forfatter Del Skrevet 1. september 2012 Takk for hyggelige ord Skal på en visning i morra, på en treroms som antageligvis er innenfor mitt finansielle budsjett. Det blir spennende! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå