Gå til innhold

kaffemaskin. Hva skal man velge?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kommet frem til at jeg skulle hatt en sånn kapselmaskin, men klarer ikke helt bestemme meg i denne jungelen det har blitt. Planen er å bruke denne når jeg bare har lyst på en enkelt kopp eller har dårlig tid. Ellers vil jeg holde meg til Moccamasteren.

Det som er av interesse er det sterkere mørke kaffetypene, samt iste og frappuchino.

Dolche Gusto, Senseo, Tassimo eller Nespresso. Hva skal jeg velge?

Budsjettet mitt er opptil 1300kr+

1.

Hvordan er det å skaffe kapsler til dette? Rema1000 har et brukbart utvalg virker det som. Og hvordan er det å skaffe fra utland?

2.

Hvordan er det med tanke på pris? Ser det koster en 50kr for en 16pac kapsler for Dolche.

3.

Hva med kvaliteten på dette? er Maskinene holdbare? Er kaffen noe tess?

4.

Ser noen av maskinene har vannstopp, mens andre billigere modeller må man stoppe vannet selv. Noen som har erfaringer med hvordan dette går? Blir det mange kopper som renner over og blir helt feilblandet?

Setter pris på alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den billigste Dolche Gusto-maskinen, og selv om kaffen blir god vil jeg nok velge noe annet neste gang. Det som er negativt med maskinen er:

- ikke alle kopper egner seg, den rister en del og noen typer rister rett og seltt ut av maskinen om du ikke holder på dem

- man må stoppe vannet selv, og har ikke annet enn øyemål å gå etter når det kommer til mengde - altså må du første gang måle opp koppen slik at du vet hvor mye vann du skal ha for perfekt styrke

- etter bruk er kapslene våt, og lager et søl i søppelspannet

- kaffesortene med melk ligger litt under andre på smak (jeg dikker ikke slikt selv, men det er nå det damen sier)

Positivt:

- liten av størrelse

- billig (maskinen)

- god kaffe (den rød fra Zoega's - de andre er så som så, men ikke gale)

- lett tilgjengelige kapsler

- kan også lage kalde drikker

• Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinen virker ikke dum nei for 600kr. Men ser de negative som du nevner.

Sjekket litt kapsler fra utlandet for Dolche Gusto. Utvalget er der, men prisen er ikke noe billigere en her, med mindre man bestiller 20 pakker i slengen.

Hvordan er det å rense disse maskinene? Egne rensekapsler?

Edit:

Må tenke meg godt om når det gjelder autostopp funksjon. Jeg har nok ikke noe problem med å huske denne, men de andre her i huset tviler jeg på, da er er teknologisk tilbakestående på alle måter.

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg aldri har renset min. Det vil si, alle steder som kommer i kontakt med kaffe (dingsen du plasserer kapselen i, og platen du setter koppen på) kan en hive i oppvaskmaskinen, men kanskje det finnes noe middel en kan ha i vannet for å rense rørene det går i også. Rensekapsel ville i hvert fall ikke hatt noen funksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Nespresso Citiz D120 med melkeskummer. Maskinen fåes også uten melkeskummer.

1. Kapsler selges på nespresso.no og de har en butikk her i Oslo på Egertorget. Ved bestillig for over 500,- sender de fraktfritt.

2. Kapsler koster 3-4 kroner per stk. Jeg tror de andre merkene er litt rimeligere.

3. Jeg er veldig fornøyd med kvalitet, både på maskin og kaffe. Maskinen bråker litt men det tror jeg de fleste slike maskiner gjør.

4. Denne maskinen gir like mye vann hver gang så det er ikke noe problem. Det er to knapper for hvor mye vann som ønskes. Mengden kan omprogrammeres ved å holde inne knappen til ønsket mengde er oppnådd og dette huskes så til senere.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med maskinen og Nespresso.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har en Philips Senseo med pads istedet for kapsler.

Brukt den hver dag siden jul, og er fortsatt veldig fornøyd. Den varsler ifra om rensing hver 3dje måned hos oss, eller etter 400 kopper ca. Eget renseprogram, tar en halvtime å gjennomføre. Ellers demonterer jeg 3-4 deler og vasker for hånd, fort gjort.

Varmer seg opp og presser ut kaffen kjapt, selv om den bråker endel når den presser. Kan velge 2 forskjellige størrelser, liten og stor. Man kan velge stor og sette 2 kopper under, siden den deler kaffen i 2 stråler slik at man lager 2 små på en gang.

Kan lage kaffe, te og kakao, ut ifra hvilke pads du kjøper. Her har vi meget bra utvalg for senseo pads, og andre uoriginale(som er meget billig, 30kr for 100 pads etc), men som passer like bra. Jeg bor i Europa, så sjekk lokalt.

Vår moccamaster er plassert vekk for øyeblikket hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi har en Nespresso Citiz D110, har hatt denne i ca 1 1/2 år nå. Den er i bruk hver dag, driftssikkerheten og kvaliteten er helt topp. I bruk er den ganske stillegående, ikke særlig forstyrrende. Den har justerbar koppholder, slik at både små og store/høye kopper/krus kan benytter. Utvalget i kaffetyper er meget bra, selv om prisen pr kapsel er litt høyere enn hos de billigere konkurrentene. Kaffen blir helt lik hver gang, den har 2 programmerbare knapper for 2 ulike vannmengder (espresso og lungo), og den er svært enkel i bruk. Vi hadde tidligere en vanlig manuell espressomaskin, men den ble pensjonert umiddelbart etter at Nespressomaskinen kom i hus. Prisen for denne har gått litt ned, prisjakt.no viser denne til 995 og oppover nå.

Dersom jeg skulle kjøpt en ny maskin i dag, ville det nok blitt samme type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...