Gå til innhold

Spørsmål til de som er for frivillig skatt:

Anbefalte innlegg

At man derfor må bruke mye tid på søknader er vel for at de skal kunne behandle dem som har størst bruk for hjelp. Jeg skulle gjerne ønske at alle hadde hatt mulighet til å gått til psykolog da jeg personlig synes det er godt å få luftet tankene. :)

Da stemmer du vel de rødgrønne som er for skatt og velferdsstat fremfor skattelette til de som har mest fra før.

Det er vel ingen av partiene på Stortinget som hverken er mot skatt eller mot at man skal få psykisk helsehjelp, men borgerlig er selvsagt ikke noe alternativ. Dagens regjering virker svak og uten nye ideer, og jeg tror også at det kan være blandt grunnene til at de kommer til å tape.

Jeg synes hele diskusjonen om skatt eller ikke skatt blir feil, da det ender opp om å bli en diskusjon for eller mot universell velferd innenfor en kapitalistisk ramme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man derfor må bruke mye tid på søknader er vel for at de skal kunne behandle dem som har størst bruk for hjelp. Jeg skulle gjerne ønske at alle hadde hatt mulighet til å gått til psykolog da jeg personlig synes det er godt å få luftet tankene. :)

Da stemmer du vel de rødgrønne som er for skatt og velferdsstat fremfor skattelette til de som har mest fra før.

Selv om det ikke er rettet til meg, så vil jeg bare si at de rød-grønne ikke har noe bedre løsning enn de borgerlige partiene.

Selv er jeg blitt forelsket i Venstres politikk angående dette...

Det er ikke "alle skal med" uansett hva man måtte mene. Men det er en politikk som setter "folk først".

Arbeiderpartiet har lagt opp til mer byråkrati enn hva som er nødvendig, slik at hele systemet er et seigt og tungrodd system.

Det er systemer laget for systemenes skyld. Det er ikke noen politikk som er tilpasset enkeltindividet slik Venstre. I alle fall har jeg ikke følelsen av det.

Jeg har laget ny tråd her. Det har sporet av en del iht trådens emne. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hvorvidt jeg sparer mer elle mindre enn dine 600k er vel irrelevant eller?

Verdien i seg selv er jo ikke så viktig, jeg brukte bare 600k fordi det er det jeg forholder meg til i mitt eget liv. Det jeg ville fram til var om du mente det fikk direkte konsekvenser ved at etter skatt har du ikke råd til konkret tingX eller konkret tingY, der det da kanskje ville være logisk å flytte får å få råd til samme tingene.

At problemet ligger i min tilpassningsevne er det vel ingen tvil om, jeg klarer ikke å "tilpasse" meg til å bli "rundtstjålet" hvert år uten å gjøre noe for å unngå dette. At du har klart å overbevise deg selv om at dette er greit fordi du tror du får noen "goder" tilbake, betyr ikke at andre nødvendigvis anser de samme ting som "goder", tvert imot.

Igjen, hvorfor skal jeg tvinges til å betale for "onder"?

Da er det ikke annet en ideologi det står på. Jeg har ikke noe imot straff mot folk som doper seg, kjører som villmenn, kjøper horer eller andre ting som jeg anser som samfunnsøkonomisk negativt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikke "alle skal med" uansett hva man måtte mene. Men det er en politikk som setter "folk først".

Du mener at det blir bedre med KRF + Venstre + Høire + FrP med langt mindre budsjetter?

Arbeiderpartiet har lagt opp til mer byråkrati enn hva som er nødvendig, slik at hele systemet er et seigt og tungrodd system.

Nå er mange saksbehandlere akademikere som sitter uansett hvem som er i flertall. Mest sannsynlig ville vi fått ferre saksbehandlere med de fire partiene, simpelthen fordi de vill hatt betydelig laver budsjetter til rådighet. Så du mener med andre ord at byråkratene går i veien for hverandre? Hvilke konkrete byråkrater ville du fjerne uten å komme med FrP floskelen om at jeg ville fjerne alle papirflyttere,

Det er systemer laget for systemenes skyld. Det er ikke noen politikk som er tilpasset enkeltindividet slik Venstre. I alle fall har jeg ikke følelsen av det.

Du må ha hatt det fælt i Norge. For øvrig hadde jeg ventet mer av en Venstre tilhenger enn generelt å skylde på systemet.

Å skylde på system og byråkrater forbinder man med FrP og ikke Venstre tilhengere.

Lenke til kommentar

Ventetiden er selvsagt alt for lang, men om det er alvorlig og akutt skal man kunne bli lagt inn øyeblikkelig.

Så lang tid at man rekker å ta selvmord i mellomtiden. Tro meg. Det var vanskelig å vente på at noe skulle skje... Jeg måtte bare finne meg i det. Dette var tidligere enn det andre jeg snakket om...

Har du sagt det til noen i helsevesenet? Jeg hadde hvertfall inntrykk en stund av at den eneste måten man fikk hjelp på ved psykiske sykdommer var ved å si at man hadde selvmordstanker - men det var bare et inntrykk.

Jeg skulle gjerne ønske at alle hadde hatt mulighet til å gått til psykolog da jeg personlig synes det er godt å få luftet tankene. :)

Ja, det mener jeg man burde fikse også som sagt! =)

Det eneste er at jeg vet ikke hvor realistisk det er, men jeg liker ideen. Da kan man tømme seg for visse tanker, og føle seg "lettere" for en stund.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er vel ingen av partiene på Stortinget som hverken er mot skatt eller mot at man skal få psykisk helsehjelp, men borgerlig er selvsagt ikke noe alternativ. Dagens regjering virker svak og uten nye ideer, og jeg tror også at det kan være blandt grunnene til at de kommer til å tape.

Generelt kan du nevne noen borgerlige regjeringer du mener har utmerket seg på handlekrafti og stått for stabil styring? Og spesielt, mener du at den forrige borgerlige regjeringen var handelekraftig?

Min personlige vurdering av den største handlekraften til den forrige borgerlige regjeringen var kontantstøtten, en støtte som bidro til å holde innvandrerkvinner hjemme og øke gapet mellom (avstanden mellom) den norske befolkning og innvandrere.

Selvfølgelig er kontantstøtten et godt virkemiddel til å kjøpe stemmer med særlig i kristne miljøer der det fortsatt råder oppfatninger som at mor er den beste til å være sammen med barna. Det er med andre ord bedre at mor er hjemme sammen med barna enn at de går i en barnehage. Hvilken regjering har forresten sørget for full barnehagedekning?

Så tilbake til hovedtemaet for denne tråden:

Mener du frivillig skatt vil styrke vår velferdsstat?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Du mener at det blir bedre med KRF + Venstre + Høire + FrP med langt mindre budsjetter?

Ja. Og grunnen er denne: Måten man ønsker å gå frem på. Det er ikke bare penger det dreier seg om, det er måten man legger ting til rette.

Måten man går frem på, er det viktigste.

Kanskje man i mange tilfeller kunne hindret mye tull bare ved å gi folk en fastpsykolog?

Og du... Høyre og Venstre ønsker ikke bruke mindre på disse viktige tingene. De kutter og privatiserer de tingene som vil fungere like godt, eller bedre når det gjelder andre ting.

Nå er mange saksbehandlere akademikere som sitter uansett hvem som er i flertall. Mest sannsynlig ville vi fått ferre saksbehandlere med de fire partiene, simpelthen fordi de vill hatt betydelig laver budsjetter til rådighet. Så du mener med andre ord at byråkratene går i veien for hverandre? Hvilke konkrete byråkrater ville du fjerne uten å komme med FrP floskelen om at jeg ville fjerne alle papirflyttere,

Man kunne utnyttet disse mye bedre, forandret noen arbeidsrutiner etc. på en slik måte at en pasient, slipper å bli en kasteball i systemet. Jeg selv har vært dette, og lidd veldig nød under dette, så jeg vet hva jeg snakker om. Løsningene Venstre har er høyaktuelle for meg.

Venstre vil bruke mye penger på psykiatri, men de er radikale, og vil forandre det som kan forandres til det bedre. Det man hovedsaklig vil se er mer fornuftig bruk av pengene.

Du må ha hatt det fælt i Norge.

Ja. Jeg har hatt det utrolig fælt. Har hatt så store problemer at jeg har forsøkt å ta livet mitt seks ganger.

Og det veldig på grunnlag av det seige systemet (nei, jeg sier det ikke for debattens skyld). Dette var noe jeg gikk å var plaget av lenge. Men jeg klarte nå å gå igjennom det. Målet var at jeg i etterkant skulle skrive en bok om det. Men det har jeg ikke orket.

For øvrig hadde jeg ventet mer av en Venstre tilhenger enn generelt å skylde på systemet.

Ja, men jeg som nylig Venstre tilhenger, har opplevd systemet på kroppen. Jeg vet ikke hva annet jeg skal si... Jeg kan ikke skylle på menneskene i systemet, det blir for enkelt. Det gjøres så mange feil, og det er så mange missforståelser, så mange instanser alt skal igjennom, og så mye ventetid at jeg ble mye verre av det... JO! Det er i aller høyeste grad SYSTEMET som var problemet.

Hadde du hatt min erfaring med helsevesenet, så ville du umulig motsagt meg.

Å skylde på system og byråkrater forbinder man med FrP og ikke Venstre tilhengere.

Jo... Les Venstres partiprogram så finner du ut at det er tilfelle. Bare at Venstre kritiserer ikke på den måten FrP gjør, men de kommer med eksempler og backer det opp med fakta. Viser oss hvordan det fungerer, og så kommer med alternativ løsning på problemet. Det er den vesentlige forskjellen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja. Jeg har hatt det utrolig fælt. Har hatt så store problemer at jeg har forsøkt å ta livet mitt seks ganger.

Og det veldig på grunnlag av det seige systemet (nei, jeg sier det ikke for debattens skyld). Dette var noe jeg gikk å var plaget av lenge. Men jeg klarte nå å gå igjennom det. Målet var at jeg i etterkant skulle skrive en bok om det. Men det har jeg ikke orket.

Da synes jeg du skulle skrive en bok om det, men de fleste forlag er vel på høyresiden i politikken, så det er ikke sikkert du får den utgitt. Du har ikke etternavnet Willoch.

Lenke til kommentar

Ventetiden er selvsagt alt for lang, men om det er alvorlig og akutt skal man kunne bli lagt inn øyeblikkelig.

Så lang tid at man rekker å ta selvmord i mellomtiden. Tro meg. Det var vanskelig å vente på at noe skulle skje... Jeg måtte bare finne meg i det. Dette var tidligere enn det andre jeg snakket om...

Har du sagt det til noen i helsevesenet?

Nå er ikke helsevesenet en person, så nei. Men jo jeg har sagt det mange ganger til flere som jobber innenfor helsevesenet, og de er så hjertelig enige alle sammen... Det GÅR treigt, men det er lite de får gjort; Det er kun politiske vedtak som får gjort ting. Systemet er et system som er konstruert hovedsakelig av arbeiderpartiet.

Jeg hadde hvertfall inntrykk en stund av at den eneste måten man fikk hjelp på ved psykiske sykdommer var ved å si at man hadde selvmordstanker - men det var bare et inntrykk.

Ja, det er feil. Det blir sendt en søknad til en psykriatrisk avdeling i utkanten av byen. Det går fire fem måneder, og så kan du komme inn. Jeg gikk da lenge jeg, og ønsket hjelp.

Jeg skulle gjerne ønske at alle hadde hatt mulighet til å gått til psykolog da jeg personlig synes det er godt å få luftet tankene. :)

Ja, det mener jeg man burde fikse også som sagt! =)

Det eneste er at jeg vet ikke hvor realistisk det er, men jeg liker ideen. Da kan man tømme seg for visse tanker, og føle seg "lettere" for en stund.

Ja. Og det er like viktig det som om man er syk på andre måter. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke allerede er sånn... Folk vet i dag at dette kunne løst en masse problemer, men likevel er det ganske vanskelig å få snakket med en psykolog...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jo... Les Venstres partiprogram så finner du ut at det er tilfelle. Bare at Venstre kritiserer ikke på den måten FrP gjør, men de kommer med eksempler og backer det opp med fakta. Viser oss hvordan det fungerer, og så kommer med alternativ løsning på problemet. Det er den vesentlige forskjellen.

Nå blir som regel virkeligheten annerledes enn det som står i partiprogrammer. I tillegg vil Venster få marginal innflytelse i en Høire / FrP dominert regjering. De kan fort komme til å mangle penger.

Lenke til kommentar

Da synes jeg du skulle skrive en bok om det,

Jeg orker ikke. Da må jeg gå tilbake til de tankene jeg hadde, og grave opp fortiden. Det tror jeg bare vil føre meg tilbake til der jeg var. I alle fall i tankene, og det ønsker jeg ikke. Har tross alt blitt mye bedre.

Men det tok altså seks syv år...

men de fleste forlag er vel på høyresiden i politikken, så det er ikke sikkert du får den utgitt. Du har ikke etternavnet Willoch.

Syntes sånne kommentarer som dette er helt unødvendige.

Du virker også litt fundamentalist, og litt hjernevasket på en måte, siden du åpenbart tror at det er bare Arbeiderpartiet som kan lage gode løsninger,og ingen andre. Du virker heller ikke å ha spesielt innsikt i hva de borgerlige ønsker...

Lenke til kommentar

Nå blir som regel virkeligheten annerledes enn det som står i partiprogrammer. I tillegg vil Venster få marginal innflytelse i en Høire / FrP dominert regjering. De kan fort komme til å mangle penger.

Jeg har opplevd systemet til Arbeiderpartiet på kroppen. Det var nok til å ønske meg død flere ganger, og forsøke å oppnå død... Og igjen: Det er ikke penger det står på! Det er metoden de går frem på.

Har du noen beviser på at disse partiene du nevner ønsker å bruke MINDRE penger på psykiatrien enn hva AP gjør i dag?

Lenke til kommentar

Generelt kan du nevne noen borgerlige regjeringer du mener har utmerket seg på handlekrafti og stått for stabil styring? Og spesielt, mener du at den forrige borgerlige regjeringen var handelekraftig?

Min personlige vurdering av den største handlekraften til den forrige borgerlige regjeringen var kontantstøtten, en støtte som bidro til å holde innvandrerkvinner hjemme og øke gapet mellom (avstanden mellom) den norske befolkning og innvandrere.

Selvfølgelig er kontantstøtten et godt virkemiddel til å kjøpe stemmer med særlig i kristne miljøer der det fortsatt råder oppfatninger som at mor er den beste til å være sammen med barna. Det er med andre ord bedre at mor er hjemme sammen med barna enn at de går i en barnehage. Hvilken regjering har forresten sørget for full barnehagedekning?

Så tilbake til hovedtemaet for denne tråden:

Mener du frivillig skatt vil styrke vår velferdsstat?

Jeg har ikke sagt noe om den var handlekraftig eller ikke. De mindre sakene de forige regjeringene gjorde er jeg for ung til å huske uansett. Det jeg sier er at dagens regjering med stor sannsynlighet kommer til å tape nettop fordi slike som meg ikke husker så mye av hva tidligere regjeringer har gjort og fordi dagens regjering virker handlingslammet og uten ideer. Når Lysbakken for noen dager siden sier at man ikke bør stemme borgerlig fordi alt kommer til å bli så mye verre så er man dømt til å tape. Jeg er forholdsvis enig, men jeg kan ikke se at dagens regjering har gjort så mye med ting de som en sentrum-venstre koalisjon burde, og da særlig det som går på new public management(konkurranseutsetting, bedriftsøkonomiske mål i staten, en begynnende/pågående privatisering av helsevesenet, ++). Utenom dette har man økende fattigdom, økende klasseforskjeller, stadig nye områder med oljeboring, deltakelse i kriger, et uregulert boligmarked, unge som stadig får høyere gjeld(både kreditt og lån).

Og for ikke å nevne alle de nyliberale EU-direktivene som stadig blir vedtatt. Heldigvis klarte de å si nei til det tredje postdirektivet, men jeg er spent på hva som skjer med dette om man får ny regjering. Denne markedsrettingen er destruktiv og ødelegger arbeidslivet. Jeg kan finne mer, men det er egentlig ikke poenget.

Det er en høyrebølge for tiden og når ikke en sentrum-venstre regjering klarer å stå i mot så går velgerne til partiene på høyresiden i (ironisk) håp om at de skal gjøre noe med problemene det skaper.

Den fulle barnehagedekningen var tverrpolitisk og med bruk av OPS. Kontantstøtten har man enda, men de har hvertfall innskrenket den. Likevel kan jo kommuner innføre den selv - særlig populært i kommuner hvor KrF står sterkt.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du virker også litt fundamentalist, og litt hjernevasket på en måte, siden du åpenbart tror at det er bare Arbeiderpartiet som kan lage gode løsninger,og ingen andre. Du virker heller ikke å ha spesielt innsikt i hva de borgerlige ønsker...

Det bygger på empiri, efraring. Det er ikke bare du som har erfaringer. hadde du kjent min livshistorie hadde du kanskje vært litt mer ydmyk.

Har du noen beviser på at disse partiene du nevner ønsker å bruke MINDRE penger på psykiatrien enn hva AP gjør i dag?

Hva tror du selv når FrP hadde programfestet 100 milliarder i skattelette før valget i 2009 og Høire 25 milliarder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Utenom dette har man økende fattigdom, økende klasseforskjeller, stadig nye områder med oljeboring, deltakelse i kriger, et uregulert boligmarked, unge som stadig får høyere gjeld(både kreditt og lån).

Alt det du nevner her hadde naturlig nok blitt verre en en dominerende Høire FrP regjering. Du får undersøke nærmere selv hvorfor jeg mener det. Du kan begynne her:

Kan Frp styre Norge?

Og for ikke å nevne alle de nyliberale EU-direktivene som stadig blir vedtatt. Heldigvis klarte de å si nei til det tredje postdirektivet, men jeg er spent på hva som skjer med dette om man får ny regjering. Denne markedsrettingen er destruktiv og ødelegger arbeidslivet. Jeg kan finne mer, men det er egentlig ikke poenget.

Da minner jeg om at den rødgrønne regjeringen har to nei til Eu partier, Sv og Senterpartiet.

Lenke til kommentar

Det bygger på empiri, efraring. Det er ikke bare du som har erfaringer. hadde du kjent min livshistorie hadde du kanskje vært litt mer ydmyk.

Hva slags empiri er det snakk om? Erfaring?

Ja, det er jo mye mulig det. Jeg kjenner ikke deg, og hva slags livshistorie du har.

Men det virker ikke som om du har hatt de samme problemene med helsevesenet som meg.

KLART: Det helsevesenet vi har i dag, det er bedre enn INGENTING, men ingenting er det verste alternativet du får. Venstre har en mye bedre politikk enn AP på dette området.

Hva tror du selv når FrP hadde programfestet 100 milliarder i skattelette før valget i 2009 og Høire 25 milliarder?

Jeg tror ikke at dette er kutt i psykiatrien. Dette er kutt i andre unødvendige utgifter. Det er hva jeg tror.

Dessuten er det mye mer sannsynlig med en regjering med Venstre, Høyre og KrF (...) Jeg vet ikke hva slags politikk FrP har på området. Enda.

Lenke til kommentar

Nå er ikke helsevesenet en person, så nei. Men jo jeg har sagt det mange ganger til flere som jobber innenfor helsevesenet, og de er så hjertelig enige alle sammen... Det GÅR treigt, men det er lite de får gjort; Det er kun politiske vedtak som får gjort ting. Systemet er et system som er konstruert hovedsakelig av arbeiderpartiet.

Du kommer vel ingen vei utenom fastlegen, så uansett hvor enige de er kan de ikke gjøre noe uten at fastlegen(eller annen allmennlege) hendviser deg.

Problemene i helsevesenet er vel litt for avansert til å skylde på Ap alene, men her står det hvertfall enkelte ting om forandringene de siste 10-15 årene.

Ja, det er feil. Det blir sendt en søknad til en psykriatrisk avdeling i utkanten av byen. Det går fire fem måneder, og så kan du komme inn. Jeg gikk da lenge jeg, og ønsket hjelp.

Men har du konkret sagt at du har hatt selvmordstanker?

Ja. Og det er like viktig det som om man er syk på andre måter. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke allerede er sånn... Folk vet i dag at dette kunne løst en masse problemer, men likevel er det ganske vanskelig å få snakket med en psykolog...

Det er alltid vanskelig med noe man ikke kan se. Brekker man foten er det tydelig at man trenger hjelp, men det er ikke like tydelig med psykiske plager da ingen kan se det, og det ofte er vanskelig å forstå - selv for profesjonelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tror ikke at dette er kutt i psykiatrien. Dette er kutt i andre unødvendige utgifter. Det er hva jeg tror.

Dessuten er det mye mer sannsynlig med en regjering med Venstre, Høyre og KrF (...) Jeg vet ikke hva slags politikk FrP har på området. Enda.

Nei, det er det ikke. Det er umulig i dagens politiske landskap. Det forundrer meg ikke om Venstrre falle under sperregrensen med sitt frieri til FrP. Det kan koste dyrt å selge sjla si.

turbonello, jeg legger ikke ut om mine erfainger med norsk høireside, borgerlig presse, og norsk helsevesen.

Alt du får er et generelt svar. Jeg har svært dårlig erfaring med:

1. Borgerlig presse.
  2. Norsk høireside.

Jeg har svært god erfaring med norsk helsevesen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...