Gå til innhold

Spørsmål til de som er for frivillig skatt:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, men det var den gangen. Psykiatrien er helt annerledes i dag enn da Juklerød ble torturert inntil han døde(...) Ja, jeg sier det rett ut! Faktisk det som skjedde mer eller mindre... Men som sagt er det ikke slik i dag... Men vi må ta vare på de som ikke klarer å ta vare på seg selv. På gode humane medmenneskelige måter. Tvangsinnleggelse i visse tilfeller der pasienten er veldig syk, er en selvfølgelighet. De aller fleste er enige i dette når de blir friske igjen...

 

Du må nok bevise at psykiatrien har kommet seg videre, for vi har fortsatt tvangsinnleggeler og lukkede avdelinger. Det hjelper heller ikke at Psykiatrien er fortsatt på sine barnsben forskningsmessig.

Lenke til kommentar
Men samtidig er jeg ikke mot tvang i et hvert tilfelle. Man kan ikke kutte ut tvang fult ut i psykiatrien. Alt kommer an på hvordan denne tvangen gjennomføres. Hvis en person har forsøkt å ta sitt eget liv, blir sendt på sykehus, og derretter blir tvangsinnlagt på lukket avdeling for en periode, der vedkommende blir behandlet som en engel, så har jeg intet i mot dette.
Jeg derimot anser det som veldig farlig å gi Staten rett til å bruke vold for å beskytte noen mot seg selv.

 

Staten kan derved vurdere alle og enhver som selvmordskandidat for å "legitimere" sin voldsbruk ovenfor vedkommende. (Selv om det er denne voldsbruk som fører til ønsket om selvmord).

 

Selv i tilfellet hvor noen faktisk påstår å ønske å ta sitt liv er det ikke ikke berettiget å bruke vold mot vedkommende, ettersom denne åpenbart lyver. Om han virkelig ønsket dette hadde han ikke kunne fremmet påstanden. ;)

Lenke til kommentar
Ja, men det var den gangen. Psykiatrien er helt annerledes i dag enn da Juklerød ble torturert inntil han døde(...) Ja, jeg sier det rett ut! Faktisk det som skjedde mer eller mindre... Men som sagt er det ikke slik i dag... Men vi må ta vare på de som ikke klarer å ta vare på seg selv. På gode humane medmenneskelige måter. Tvangsinnleggelse i visse tilfeller der pasienten er veldig syk, er en selvfølgelighet. De aller fleste er enige i dette når de blir friske igjen...

Du må nok bevise at psykiatrien har kommet seg videre, for vi har fortsatt tvangsinnleggeler og lukkede avdelinger. Det hjelper heller ikke at Psykiatrien er fortsatt på sine barnsben forskningsmessig.

Jeg kan ikke dokumentere og bevise det for deg, dersom ikke min erfaring holder da? :)

 

For fem-seks år siden så stod det utrolig dårlig til med meg selv psykisk, og jeg sleit med suicidale tanker og jeg gikk faktisk også så langt som å forsøke å gjennomføre disse tankene, uten å lykkes i det heldigvis, og havnet på lukket (...) For å gjøre en lang historie kort: Jeg har selv vært på lukket avdeling, og etter min oppfatning var det absolutt ikke mye tvang der... Ikke i negativ forstand. I senere tider så har jeg ansett det de gjorde som rett. I dag syntes jeg at den "tvang" jeg ble utsatt for, var helt OK. Det eneste riktige.

 

Det var ei som gikk amok der inne, og da kom det vakter for å roe henne ned. Det samme gjaldt for en person som nettopp hadde mistet foreldreretten, og som hadde store vanskeligheter med seg selv på grunn av dette. Mannen sa han hadde 13 barn... Ganske forståelig at en person med så mange barn får litt psykiske vansker når han mister foreldreretten over alle sammen. Var sikkert slitsomt med 13 barn i utgangspunktet. Så vanskelig at han ikke håndterte det.

 

I slike krisesituasjoner, så er tvang også ytterst nødvendig for å spare liv og helse (...)

 

Det var tvang i den grad det er en lukket avdeling, slik at man kan ikke gå derfra om man ville det, men men jeg vil påstår at behandlingen var preget av respekt og medmenneskelighet, samt en dose forståelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Den businessen burde staten ta seg av - og unngå å lage hoteller for diverse franchise-takere innenfor knarknæringen

Tja, om du anser Vinmonopolet som en brak-suksess så.

Jeg anser alle uheldige virkninger som noe det kan jobbes med - de uheldigheter som ulovlig dopomsetning må samfunnet få kontrollen over, og fjerne rottene som lever fett på folks sjukdommer - så kan det heller jobbes med den egentlige årsak for at "Jeppe drikker"

Lenke til kommentar
Men samtidig er jeg ikke mot tvang i et hvert tilfelle. Man kan ikke kutte ut tvang fult ut i psykiatrien. Alt kommer an på hvordan denne tvangen gjennomføres. Hvis en person har forsøkt å ta sitt eget liv, blir sendt på sykehus, og derretter blir tvangsinnlagt på lukket avdeling for en periode, der vedkommende blir behandlet som en engel, så har jeg intet i mot dette.
Jeg derimot anser det som veldig farlig å gi Staten rett til å bruke vold for å beskytte noen mot seg selv.

Staten bruker ikke vold når det kommer til dette. Jeg syntes du har en lemfeldig måte å ordlegge deg på.

 

Staten kan derved vurdere alle og enhver som selvmordskandidat for å "legitimere" sin voldsbruk ovenfor vedkommende. (Selv om det er denne voldsbruk som fører til ønsket om selvmord).

Nei, det kan de ikke. Og det gjør ikke den norske stat.

 

Selv i tilfellet hvor noen faktisk påstår å ønske å ta sitt liv er det ikke ikke berettiget å bruke vold mot vedkommende, ettersom denne åpenbart lyver.

Nei, det er ikke, og har ikke vært snakk om vold.

 

Om han virkelig ønsket dette hadde han ikke kunne fremmet påstanden. ;)

Jo, det kan man...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ombestemt meg. Frivillig skatt ville vært det beste... De som ikke betalte skatt, måtte betalt for opphold på offentlige sykehus, skoler og så videre.... Mye bedre løsning, så slipper man all klaginga blandt ekstremliberalistene her inne...

 

Det vil du kanskje mene til du har sett resultatene av det i praksis. Det eller andre liberalistiske ekseprimenter vil jeg hels ikk oppleve.

 

Det kan ta årtier å bygge opp en velfredsstat, men 4 år med et eller flere ekstreme partier i styre er nok til å rive ned.

Lenke til kommentar

Den businessen burde staten ta seg av - og unngå å lage hoteller for diverse franchise-takere innenfor knarknæringen

Tja, om du anser Vinmonopolet som en brak-suksess så.

Jeg anser alle uheldige virkninger som noe det kan jobbes med - de uheldigheter som ulovlig dopomsetning må samfunnet få kontrollen over, og fjerne rottene som lever fett på folks sjukdommer - så kan det heller jobbes med den egentlige årsak for at "Jeppe drikker"

:thumbup:
Lenke til kommentar

Jeg har ombestemt meg. Frivillig skatt ville vært det beste... De som ikke betalte skatt, måtte betalt for opphold på offentlige sykehus, skoler og så videre.... Mye bedre løsning, så slipper man all klaginga blandt ekstremliberalistene her inne...

Det vil du kanskje mene til du har sett resultatene av det i praksis.

Du har rett! Det jeg ser at fungerer, det blir jeg raskt enig i. Det som ikke fungerer blir jeg raskt uenig i.

 

Det eller andre liberalistiske ekseprimenter vil jeg hels ikk oppleve.

Jeg tørr heller ikke det, derfor holder jeg meg til Venstre der jeg står på trygg grunn.

Jeg støtter markedsliberalisme, men jeg støtter også sosial trygghet.

 

Det kan ta årtier å bygge opp en velfredsstat, men 4 år med et eller flere ekstreme partier i styre er nok til å rive ned.

Jeg er ikke i mot velferdsstat! :)

Ikke så lenge den fungerer i alle fall. Men for eksempel Hellas tror jeg ville hatt godt av å avvikle staten. Hehe. Den gjør bare skade. :p

Lenke til kommentar
Men samtidig er jeg ikke mot tvang i et hvert tilfelle. Man kan ikke kutte ut tvang fult ut i psykiatrien. Alt kommer an på hvordan denne tvangen gjennomføres. Hvis en person har forsøkt å ta sitt eget liv, blir sendt på sykehus, og derretter blir tvangsinnlagt på lukket avdeling for en periode, der vedkommende blir behandlet som en engel, så har jeg intet i mot dette.
Jeg derimot anser det som veldig farlig å gi Staten rett til å bruke vold for å beskytte noen mot seg selv.

Staten bruker ikke vold når det kommer til dette. Jeg syntes du har en lemfeldig måte å ordlegge deg på.

Vennligst forklar prosedyren for tvangsinnlegging, uten å tillate bruk av vold (eller trusler derav).

 

Staten kan derved vurdere alle og enhver som selvmordskandidat for å "legitimere" sin voldsbruk ovenfor vedkommende. (Selv om det er denne voldsbruk som fører til ønsket om selvmord).

Nei, det kan de ikke. Og det gjør ikke den norske stat.

Juklerød hadde ett noe annet synspunkt på dette tema.

 

 

 

Om han virkelig ønsket dette hadde han ikke kunne fremmet påstanden. ;)

Jo, det kan man...

Nei, det hadde ikke kommet et knyst fra den person som VIRKELIG hadde ønsket å begå selvmord.
Frykt ikke døden. For når du finnes, så finnes ikke den, og når den finnes, så finnes ikke du - Epikur
Lenke til kommentar

Det var tvang i den grad det er en lukket avdeling, slik at man kan ikke gå derfra om man ville det, men men jeg vil påstår at behandlingen var preget av respekt og medmenneskelighet, samt en dose forståelse.

 

Det sa de i 1946/1947 også. Så jeg er meget skeptisk.

 

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Men samtidig er jeg ikke mot tvang i et hvert tilfelle. Man kan ikke kutte ut tvang fult ut i psykiatrien. Alt kommer an på hvordan denne tvangen gjennomføres. Hvis en person har forsøkt å ta sitt eget liv, blir sendt på sykehus, og derretter blir tvangsinnlagt på lukket avdeling for en periode, der vedkommende blir behandlet som en engel, så har jeg intet i mot dette.
Jeg derimot anser det som veldig farlig å gi Staten rett til å bruke vold for å beskytte noen mot seg selv.

Staten bruker ikke vold når det kommer til dette. Jeg syntes du har en lemfeldig måte å ordlegge deg på.

Vennligst forklar prosedyren for tvangsinnlegging, uten å tillate bruk av vold (eller trusler derav).
I mitt tilfelle så våknet jeg opp på lukket avdeling tre dager etter å ha tatt en overdose med sovemedisiner, etter det så ble jeg behandlet og snakket til som om jeg var en engel. :)

 

Staten kan derved vurdere alle og enhver som selvmordskandidat for å "legitimere" sin voldsbruk ovenfor vedkommende. (Selv om det er denne voldsbruk som fører til ønsket om selvmord).

Nei, det kan de ikke. Og det gjør ikke den norske stat.

Juklerød hadde ett noe annet synspunkt på dette tema.

Hvor lenge siden er dette? Har ikke helsevesenet forandret seg etter dette mener du?

Jeg har lest utrolig mye om Juklerød, og jeg tror på det som er kommet fram, selvsagt.

Tragisk skjebne. Og desto lenger tilbake i tid man går, desto verre (...)

 

Det du argumenterer for er vel å la dem ta livet sitt.

Da er man jo kvitt problemet, og trenger ikke tenke mer på det? Jeg er uenig. Grunnen er ikke at jeg har veldig i mot det at personer ikke skal få lov til å bestemme over seg selv og sitt eget liv. Grunnen er at mange i ren fortvilelse gjør noe de ikke ville gjort i ren affekt. De gjør det fordi de ikke ser noen andre løsninger der og da... De tenker heller ikke på de som sitter igjen av familie og venner.

 

Det gjelder de deprimerte med susidale tanker, men det er mange andre som trenger hjelp i krisesituasjoner hvor tvang er den eneste mulige løsningen.

 

Folk som sliter med schizofreni er et eksempel. Det er en sykdom de selv ikke ønsker, og når den bryter ut, så vil drøm og virkelighet blande seg sammen.. I tilfeller hvor vedkommende blir truende enten ovenfor seg selv eller andre, så er det nødvendig med tvang.

 

 

Det er ikke slik at alle til enhver tid har fullstendig kontroll over seg selv og sine egne tanker.

Noen ganger trenger man hjelp av samfunnet rundt seg. Spesielt i de tilfeller hvor man ikke klarer å ta vare på seg selv. Ikke tenker helt klart.

 

Om han virkelig ønsket dette hadde han ikke kunne fremmet påstanden. ;)

Jo, det kan man...

Nei, det hadde ikke kommet et knyst fra den person som VIRKELIG hadde ønsket å begå selvmord.
Frykt ikke døden. For når du finnes, så finnes ikke den, og når den finnes, så finnes ikke du - Epikur

Ikke alle som klarer å gjennomføre det de går rundt å tenker på.

Jeg hadde utrolig lyst til å dø.. Gikk å tenkte på det hver dag. Ble fascinert og helt oppslukt av det.

Forestilte meg ulike måter å gjøre det på, og så videre... Jeg hatet livet intenst. Alt. Hadde jeg kommet på en enkel måte å avslutte det på den gang, så ville jeg gjort det.

 

Jeg er glad for at alt dette er over. At sykdommen "depresjon" har sluppet taket i meg, og at jeg har fått et annet tankemønster og et normalt følelsesliv. Jeg er glad jeg fikk hjelp. Grunnen til dette er hovedsakelig på vegne av mine foreldre, min bror, og mine venner (...) Om jeg hadde klart å gjenomføre det jeg forsøkte, og som jeg gikk å tenkte på, så ville livene deres vært ødelagt... Men det var jeg så dum dengang at jeg ikke tenkte på. Derfor er jeg sjeleglad for at noen gjorde i mot min tidligere vilje...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det kan ta årtier å bygge opp en velfredsstat, men 4 år med et eller flere ekstreme partier i styre er nok til å rive ned.

Bare gi meg 6 måneder, jeg trenger ikke mer enn det. ;)

 

Da bør du i det minste stå frem med full identitet så vi kan granske din bakgrunn.

Lenke til kommentar

Det var tvang i den grad det er en lukket avdeling, slik at man kan ikke gå derfra om man ville det, men men jeg vil påstår at behandlingen var preget av respekt og medmenneskelighet, samt en dose forståelse.

 

Det sa de i 1946/1947 også. Så jeg er meget skeptisk.

 

Hva de sier og gjør er litt forskjellig. For 50 år siden var kjemiske ubalanser i hjernen et akseptabelt svar på noens lidelse og grusome behandlinger deretter. I dag baserer psykiatrien seg i stor grad på tanker, og hvertfall ikke fysisk behandling som strøm. Man bruker tyngre medisiner på personer som ønsker å ta livet sitt eller prøver å skade andre, eller utgjør farer på andre måter, men det skal vel så vidt meg kjent kun være en måte å få disse personene ned på et nivå hvor man kan snakke med dem og starte en behandling.

 

At man finner feilbehandlinger også i dag er vel ikke overraskende da psykologi ikke er noen hard vitenskap, og mennesker er også svært forskjellige. Å f.eks. forklare Breiviks handlinger med psykologi ville hvertfall etter mitt syn være feil da man ville brukt vitenskap for å stemple personer med et visst politisk syn som psykisk syke. Om jeg skal finne et område jeg er mer bekymret for er det den stadig økende bruken av antidepressiver og angstdempende medisiner - og gjerne andre medisiner som forstyrrer atferd og kognisjon.

 

At man er på samme nivå som for 50-60 år siden er absolutt ikke sant.

Lenke til kommentar

Det var tvang i den grad det er en lukket avdeling, slik at man kan ikke gå derfra om man ville det, men men jeg vil påstår at behandlingen var preget av respekt og medmenneskelighet, samt en dose forståelse.

Det sa de i 1946/1947 også. Så jeg er meget skeptisk.

Det er bra det! Det er veldig bra å være skeptisk! :)

...Man skal være skeptisk!

 

Men, har du selv vært innlagt på noe liknende?

Har du hørt om andre som har vært det?

 

Altså jeg kan ikke si jeg har fult ut innsikt eller kunnskap om absolutt alle steder, og om alle metoder, og om regelverket knyttet til dette. Det jeg har møtt som et enormt problem, er hvor lang tid ting tar i helsevesenet. Alle søknader. Hvor lenge man må vente på svar. Slike ting...

 

Det er jeg svært skeptisk til. Det er et seigt og tungrodd system, som tærer på kreftene. Masse feilmedisinering begått av inkompetente folk, og så videre. Dette mener jeg er svært kritikkverdig.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det var tvang i den grad det er en lukket avdeling, slik at man kan ikke gå derfra om man ville det, men men jeg vil påstår at behandlingen var preget av respekt og medmenneskelighet, samt en dose forståelse.

Det sa de i 1946/1947 også. Så jeg er meget skeptisk.

Det er bra det! Det er veldig bra å være skeptisk! :)

...Man skal være skeptisk!

 

Men, har du selv vært innlagt på noe liknende?

Har du hørt om andre som har vært det?

 

Altså jeg kan ikke si jeg har fult ut innsikt eller kunnskap om absolutt alle steder, og om alle metoder, og om regelverket knyttet til dette. Det jeg har møtt som et enormt problem, er hvor lang tid ting tar i helsevesenet. Alle søknader. Hvor lenge man må vente på svar. Slike ting...

 

Det er jeg svært skeptisk til. Det er et seigt og tungrodd system, som tærer på kreftene. Masse feilmedisinering begått av inkompetente folk, og så videre. Dette mener jeg er svært kritikkverdig.

Ventetiden har mye med mangel på psykologer og særlig psykiatere å gjøre. Ventetiden er selvsagt alt for lang, men om det er alvorlig og akutt skal man kunne bli lagt inn øyeblikkelig.

 

At man derfor må bruke mye tid på søknader er vel for at de skal kunne behandle dem som har størst bruk for hjelp. Jeg skulle gjerne ønske at alle hadde hatt mulighet til å gått til psykolog da jeg personlig synes det er godt å få luftet tankene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

At man derfor må bruke mye tid på søknader er vel for at de skal kunne behandle dem som har størst bruk for hjelp. Jeg skulle gjerne ønske at alle hadde hatt mulighet til å gått til psykolog da jeg personlig synes det er godt å få luftet tankene. :)

 

Da stemmer du vel de rødgrønne som er for skatt og velferdsstat fremfor skattelette til de som har mest fra før.

Lenke til kommentar

Det var tvang i den grad det er en lukket avdeling, slik at man kan ikke gå derfra om man ville det, men men jeg vil påstår at behandlingen var preget av respekt og medmenneskelighet, samt en dose forståelse.

Det sa de i 1946/1947 også. Så jeg er meget skeptisk.

Det er bra det! Det er veldig bra å være skeptisk! :)

...Man skal være skeptisk!

 

Men, har du selv vært innlagt på noe liknende?

Har du hørt om andre som har vært det?

 

Altså jeg kan ikke si jeg har fult ut innsikt eller kunnskap om absolutt alle steder, og om alle metoder, og om regelverket knyttet til dette. Det jeg har møtt som et enormt problem, er hvor lang tid ting tar i helsevesenet. Alle søknader. Hvor lenge man må vente på svar. Slike ting...

 

Det er jeg svært skeptisk til. Det er et seigt og tungrodd system, som tærer på kreftene. Masse feilmedisinering begått av inkompetente folk, og så videre. Dette mener jeg er svært kritikkverdig.

Ventetiden har mye med mangel på psykologer og særlig psykiatere å gjøre.

Jeg selv har aldri, bortsett fra en eneste gang, snakket med en psykolog. Og det var seks år etter at jeg virkelig trengte det. Grunnen til at jeg da måtte hos psykolog var hovedsakelig for å kunne få igjen førerkort på bil.

 

Jeg er veldig enig med Høyre og Erna Solberg angående dette med fastpsykolog. Det ville kunnet hindre mye av det som skjedde tidligere i livet mitt. Jeg kunne fått hjelp før, og så videre...

 

En ting er vår kropp og det fysiske, det andre er at vi også har en psyke, og den er like viktig.

 

Ventetiden er selvsagt alt for lang, men om det er alvorlig og akutt skal man kunne bli lagt inn øyeblikkelig.

Så lang tid at man rekker å ta selvmord i mellomtiden. Tro meg. Det var vanskelig å vente på at noe skulle skje... Jeg måtte bare finne meg i det. Dette var tidligere enn det andre jeg snakket om...

 

At man derfor må bruke mye tid på søknader er vel for at de skal kunne behandle dem som har størst bruk for hjelp.

Ikke bare det... Men de somler utrolig mye også...

Det er lagt opp på en slik måte. Sånn er det med alt...

 

Jeg skulle gjerne ønske at alle hadde hatt mulighet til å gått til psykolog da jeg personlig synes det er godt å få luftet tankene. :)

Ja, det mener jeg man burde fikse også som sagt! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...