Gå til innhold

Spørsmål til de som er for frivillig skatt:

Anbefalte innlegg

Alt det du nevner her hadde naturlig nok blitt verre en en dominerende Høire FrP regjering. Du får undersøke nærmere selv hvorfor jeg mener det. Du kan begynne her:

Kan Frp styre Norge?

Jeg er enig i det, men som sagt er ikke det noen god taktikk, og det gjør heller ikke noe med de tingene jeg mener man burde gjøre noe med - typiske venstresaker.

Da minner jeg om at den rødgrønne regjeringen har to nei til Eu partier, Sv og Senterpartiet.

Og det har ikke hjulpet. Når man sa nei til postdirektivet så var det etter press fra de unge i AP. En viktig person var jo Tore Eikeland som desverre ble drept på Utøya

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke helsevesenet en person, så nei. Men jo jeg har sagt det mange ganger til flere som jobber innenfor helsevesenet, og de er så hjertelig enige alle sammen... Det GÅR treigt, men det er lite de får gjort; Det er kun politiske vedtak som får gjort ting. Systemet er et system som er konstruert hovedsakelig av arbeiderpartiet.

Du kommer vel ingen vei utenom fastlegen, så uansett hvor enige de er kan de ikke gjøre noe uten at fastlegen(eller annen allmennlege) hendviser deg.

Nå var det ikke det jeg hovedsakelig snakket om. Men for å ta dette med fastlege, så tar det også en eller to måneder før man får time hos han også.. Det ville uansett blitt bedre dersom man hadde en fastlege og en fastpsykolog.

Problemene i helsevesenet er vel litt for avansert til å skylde på Ap alene, men her står det hvertfall enkelte ting om forandringene de siste 10-15 årene.

Ja, selvsagt. Det er ikke bare, men det er de som har hatt makta lengst. Det er mye de har gjort som er bra også, men igjen, Venstre har per dags dato bedre politikk enn AP.

Ja, det er feil. Det blir sendt en søknad til en psykriatrisk avdeling i utkanten av byen. Det går fire fem måneder, og så kan du komme inn. Jeg gikk da lenge jeg, og ønsket hjelp.

Men har du konkret sagt at du har hatt selvmordstanker?

Ja. Jeg sa mange ting, hvordan jeg sa det og alt det der husker jeg ikke sånn konkret da det er seks sju år siden. Jeg sa at jeg ønsker å dø.

Sa at jeg kunne ønske aktiv/passiv dødshjelp, og at jeg hatet livet, etc..

Ja. Og det er like viktig det som om man er syk på andre måter. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke allerede er sånn... Folk vet i dag at dette kunne løst en masse problemer, men likevel er det ganske vanskelig å få snakket med en psykolog...

Det er alltid vanskelig med noe man ikke kan se. Brekker man foten er det tydelig at man trenger hjelp, men det er ikke like tydelig med psykiske plager da ingen kan se det, og det ofte er vanskelig å forstå - selv for profesjonelle.

Nettopp! du har helt rett! Derfor hadde det vært så fint om vi alle hadde fått en fastpsykolog å gå til. :) Disse kunne henvist til steder mye raskere enn i dag, fordi disse ser alvoret i det. De er eksperter.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikke bare, men det er de som har hatt makta lengst. Det er mye de har gjort som er bra også, men igjen, Venstre har per dags dato bedre politikk enn AP.

Venstre ha siden de er i opposisjon per definisjon ingen politikk. De har et program som neppe vil se dagens lys som er gjentatt til det kjedsommelige. Nå begynner du vel snart å forstå hvorfor.

Lenke til kommentar

@kgun:

Sjekk denne:

http://www.venstre.n...tatt_260409.pdf

:) Se på psykiatri delen. Er det noe der som du er uenig i?

Mye bra der med et raskt skann, men tviler sterkt på at mye hadde blitt gjennomført sammen med Høire og FrP.

Høyre ønsker fastpsykolog til alle. Jeg kunne fått hjelp kjappere, og hadde mindre risiko for selvmord.

Det var det å snakke med høyt kompetente folk, som har hjulpet meg mest. Disse som sa til meg at jeg måtte endre tankemønsteret og som forklarte meg hvordan dette fungerte etc. Når jeg fikk innsikt, så klarte jeg selv over tid å bli kvitt det negative tankemønsteret..

Men jeg skal lete opp deres syn på psykiatri nå. ;)

Høyre bygger sin politikk på kristne grunnverdier, ikke det at jeg er kristen, men det sier jo litt om hva slags verdier de står for.. Jeg tolker det som gode verdier, selv om bibelen også består i dårlige verdier IMO. Jeg tolker det til at de ønsker en solid og god hjelp til de svakeste i samfunnet, til de som sliter psykisk og som må ha hjelp.

Det eneste som skiller disse, er ikke slik jeg ser det, økonomi, men rett og slett fremgangsmåte.Og det er disse som må undersøkes! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og det har ikke hjulpet. Når man sa nei til postdirektivet så var det etter press fra de unge i AP. En viktig person var jo Tore Eikeland som desverre ble drept på Utøya

Ja og Jens Stoltenberg hedret ham for nettopp det etter massakren. Om jeg husker riktig hindret han at postdirektivet ble satt ut i livet. Hadde det samme skjedd med et dominerende Høire / FrP?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare, men det er de som har hatt makta lengst. Det er mye de har gjort som er bra også, men igjen, Venstre har per dags dato bedre politikk enn AP.

Venstre ha siden de er i opposisjon per definisjon ingen politikk. De har et program som neppe vil se dagens lys som er gjentatt til det kjedsommelige. Nå begynner du vel snart å forstå hvorfor.

En annen ting er jo dersom Venstre blir med i regjering, at Venstre faktisk får gjort mye innen psykiatrien. Jeg tror ikke Høyre og FrP har så mye i mot Venstres politikk på dette området...

Venstre ønsker forsåvidt også fastpsykolog til alle. Så da betyr det i praksis at Høyre og Venstre mener det samme på dette punktet! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En annen ting er jo dersom Venstre blir med i regjering, at Venstre faktisk får gjort mye innen psykiatrien. Jeg tror ikke Høyre og FrP har så mye i mot Venstres politikk på dette området...

Venstre ønsker forsåvidt også fastpsykolog til alle. Så da betyr det i praksis at Høyre og Venstre mener det samme på dette punktet! :)

Vi kommer ikke videre ser det ut til. Tro er noe som hører hjemme i kirken som du jo er så i mot. Jeg har fastlege som sender meg til speialist om jeg trenger behandling av spesialist.

Jeg mener også at du er litt skyld selv om du ikke har funnet spesialist. Går du med selvmordstanker er der krisesentre også for menn. Du har også rett til å skifte fastlege om du ikke er fornøyd med denne. Har du heller ingen nære venner du kan snakke med om dine psykiske problemer? Det kan noen ganger være det beste og ha en venn som lytter. Jeg tror heller ikke du blir bedre av å benytte mesteparten av din fritid her inne. Det kan faktisk være nesten like gale som å begrave seg under dyna. Kom deg ut i naturen. Har du angst, er det beste å møte angsten ansikt til ansikt. Har du få venner, anskaff deg en hund. Begynn på et treningssenter om du makter. Det er utallige muligheter der ute om du bare evner å se dem. Barn kan gi deg enormt mye. Har du ikke et barn du kan ta deg av?

Jeg blir faktisk talt noen ganger dårlig av å delta på dette forumet, men gjør det fordi jeg mener det er viktig og det er så mange liberalister her som ikke blir motsagt. Nå viser klokken 45 minutter over midnatt og jeg logger ut for ikke å bli dårlig. I morgen regner jeg med å gå ut i den fantastiske Augustsolen og vet ikke om jeg kommer igjen med det første.

Ha en god natt og en god natts søvn.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Venstre har en politikk, men får ikke gjenomført den før de kommer i regjering, uansett hva slags regjering det er snakk om.

En ting er i alle fall sikkert: NOE må gjøres med psykiatrien!! Den MÅ forbedres!

Lenke til kommentar

Nei, ikke "alle andre". Kun et fåtall. De fleste her er sosialdemokratiske skrullinger som ikke klarer å kalle skatt for tyveri, ei heller klarer å argumentere fornuftig for at det ikke er tyveri.

På hvilken måte er det tyveri? Er du en norsk statsborger er du del i en kontrakt med plikter og rettigheter på begge sider, de trenger penger for å gi deg dine tjenester slik er det. Dersom du ikke vil ha disse rettighetene eller pliktene får du melde deg ut av kontrakten, før du har gjort dette er det ikke tyveri, punktum.

En kontrakt signerer man på. Høres igrunnen litt ut som Kristenmoralen: Gud skapte deg, og kan således bestemme slik han vil over deg. Tull og tøys, da verdier skaper seg selv ved nytte. Jeg har nytte av stedet jeg leier. som eies av en som har nytte av det han kjøpte. av en som nyttes av det han kjøpte, av det han igjen kjøpte, av det han igjen kjøpte ... av det han bygget som ble stjålet fra ham.

Jeg har signert en kontrakt med mitt arbeidssted, en kontrakt med mitt mobilselskap, min internettleverandør, mitt strømforsyningsselskap, min huseier... og alle disse tingene er jeg helt fornøyd med fordi jeg har valgt de selv og det er den viktigste grunnen til at de arbeider for meg.

Jeg er ikke akkurat for noen "frivillig skatting" i noen form for stat - men en stat er jeg ikke helt tilfreds med heller.

Kanskje det finnes andre måter å skatte på, en type skattekasse som tjener dine personlige formål - og ikke nødvendigvis slik at en stat er nødt til å finansiere dine finansieringer. Hva om private skattefinansieringer kunne startes? Hva om jeg kunne skattet til en privat aktør som lovet finansiering av si sykehusordninger, pensjon, utdanning osv. etter ønsket behov, hvor finansieringen igjen gikk direkte til aktuelle aktører. Staten trenger ikke å være et monopolist-mellomledd her.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En ting er i alle fall sikkert: NOE må gjøres med psykiatrien!! Den MÅ forbedres!

Da var det kanskje dumt at en politidirektør med psykiatrisk bakgrunn måtte gå av.

God natt.

Lenke til kommentar

Vi kommer ikke videre ser det ut til. Tro er noe som hører hjemme i kirken som du jo er så i mot.

Jeg har ikke noe i mot tro. Har i mot autoritær og trangsynt overtro, men ikke noe i mot tro sådan.

Jeg har fastlege som sender meg til speialist om jeg trenger behandling av spesialist.

Det har jeg også. Søknadene legen sender tar flere måneder, og når jeg har fått innvilget søknaden, så må jeg vente i flere måneder til for å komme inn.

Jeg mener også at du er litt skyld selv om du ikke har funnet spesialist.

Selvsagt er jeg det. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg visste ikke hvor jeg fant en slik spesialist.

Jeg ønsker bare å dø... Sånn er det når man er syk.

Går du med selvmordstanker er der krisesentre også for menn.

Er ikke noe slikt her... Ikke som jeg visste om da i alle fall. Dessuten tenkte jeg ikke så mye på det, for jeg tenkte bare på metoder jeg kunne dø på uten at mine foreldre måtte finne meg igjen som en blodpøl eller liknende.

Du har også rett til å skifte fastlege om du ikke er fornøyd med denne.

Dr. Welding er mer enn bra nok, selv om han er utrolig sær...

Har du heller ingen nære venner du kan snakke med om dine psykiske problemer?

Ja, hadde vel det.

Nære venner som baksnakket meg, og som kuttet meg fullstendig ut da jeg sluttet å drikke alkohol.

Nå må du ikke forstå det slik at jeg har psykiske problemer, for det har jeg ikke.

Men for seks syv år siden hadde jeg det.

Kom ikke noe godt ut av å snakke med enkelte av vennene mine.

De fleste tror ikke noe på at du er syk... Det er så enkelt for dem.

Det kan noen ganger være det beste og ha en venn som lytter.

Noen ganger, men ikke i mitt tilfelle. Jeg følte bare at jeg var plagsom når jeg snakket om alt dette...

Eneste jeg forårsaket var at de jeg sa det til begynte å engste seg og sånt... Ikke noe mer enn det.

Og jeg fikk det bare verre av å snakke med dem. For meg var det ikke noe rop om hjelp, for meg var døden den eneste måten å befri meg selv på.

Jeg tror heller ikke du blir bedre av å benytte mesteparten av din fritid her inne.

Det gjør jeg ikke. Nå de siste tre dagene har jeg imiddlertid sittet mye mer enn jeg vanligvis gjør.

Det kan faktisk være nesten like gale som å begrave seg under dyna.

Jeg vet det. kombinert med at man snur døgnet, så er det svært farlig. Det er på denne måten hovedsakelig at man utvikler depresjon.

Kom deg ut i naturen. Har du angst, er det beste å møte angsten ansikt til ansikt.

Ja, jeg er mye ute i naturen. Det var også en del av behandlinga, og ja, det fungerer.

Har du få venner, anskaff deg en hund.

I dag har jeg akkurat nok med venner. Og jeg har ei fantastisk kjæreste :)

Begynn på et treningssenter om du makter.

Jeg trener annenhver dag på treningssenter, og har gjort dette i snart 2 år nå.

Var der for bare noen timer siden =P Snakker om sola....

Det er utallige muligheter der ute om du bare evner å se dem. Barn kan gi deg enormt mye. Har du ikke et barn du kan ta deg av?

Barn gir meg utrolig mye! Jeg har jobbet i barnehage, så jeg vet at det gir meg svært mye! =)

Jeg blir faktisk talt noen ganger dårlig av å delta på dette forumet, men gjør det fordi jeg mener det er viktig og det er så mange liberalister her som ikke blir motsagt. Nå viser klokken 45 minutter over midnatt og jeg logger ut for ikke å bli dårlig. I morgen regner jeg med å gå ut i den fantastiske Augustsolen og vet ikke om jeg kommer igjen med det første.

Ha en god natt og en god natts søvn.

Takk for mange gode og fine ord!

Like så! Ha en god natt og en god natt søvn du også! :)

Da var det kanskje dumt at en politidirektør med psykiatrisk bakgrunn måtte gå av.

God natt.

Hvem tenker du på nå? :)

Ja, god natt.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

La oss si at et stort, innflytelsesrikt og velstående selskap nekter å donere (livs)viktige beløp -for statens eksistens- med mindre staten gjør slik at selskapet kan tjene enda mer penger eller innføre nye lover som gjør at andre selskaper blir mindre konkurransedyktige mot dette nevnte selskapet?

Dette skjer allerede.

Lenke til kommentar

Skatt er et kollektivt sikkerhetsnett, at noen kan tenke seg å gjøre dette frivillig er virkelig lite gjennomtenkt.

Så du mener flertallet i Norge ikke ønsker skatt? Hvorfor stemmer de da på partier som ønsker dette?

Kunne gitt en endeløs liste.

Jeg kan gi deg en lengre enn endeløs liste med ting som vi har som ikke er finansiert av skatt.

akkurat som det blir mye mer rotete i et kollektiv en i en enmannsleilighet fordi ved delt ansvar skyver de fleste det på noen andre.

Du snur det på hodet. Staten er kollektivet som deler ansvar.

Lenke til kommentar

Det er en logisk brist da du sa at du ville at forsvaret, og politiet skulle finansieres frivillig...og så forsvarte denne påstanden med at kun de som bruker det skal betale, dette er jo alle da må alle betale for at man skal ha det. Hadde betalingen av disse godene vært frivillig ville ingen betalt og en opprettholdelse ville følgelig vært umulig.

Du vet det finnes private sikkerhetsselskaper allerede i dag ikke sant? Securitas, G4S, Blackwater osv. Som ikke blir finansiert ved skatt men som allikevel blir finansiert.

Lenke til kommentar

Må si det er ganske søkt fordi man må se på hvordan mekanismene i et samfunn faktisk fungerer. Ikke hvordan man skulle ønske de skulle fungert.

Ikkeaggresjonsprinsippet er et prinsipp de aller fleste mennesker, også i Norge, lever etter. Du stjeler ikke fra naboen om du vil ha penger til barnehageplass, du låser ikke inne naboen om du tar ham i å røyke hasj, du voldtar ikke damer du har lyst til å ha sex med. Kort sagt baserer de fleste seg på frivillige interaksjoner i sitt eget liv, men av en eller annen grunn forandrer folk sine moralske prinsipper idet man snakker om staten.

Lenke til kommentar

De som møtte opp til festlige anledninger uten drikke dengang jeg var ung.

Det ordnet seg for dem ser du - de fikk jo drikke av oss andre.....

I denne analogien er de som har drikke de som betaler skatt, og de som ikke har drikke de som mottar den. Du kan vel si det slik at:

Vil du ha en lovbundet plikt til å yte alkohol til disse, eller vil du selv velge om du vil yte alkohol til disse?

Lenke til kommentar

Jeg synes folk som er veldig uvillige til å bidra til fellesskapet, heller bør flytte helt for seg selv - bygge opp noe helt for seg selv - og bestemme helt for seg selv hvor mye skatten der skal være.

At slike superegoister skal få lov til å berike seg på det grunnlaget som vedkommende slett ikke har vært med å skapt, for så å ville beholde hele avkstningen selv, er for gjøkunge å regne, og kan dermed versågod å bygge sitt eget perfekte rede.

Jeg tror de fleste libertarianere er enig med deg her. Problemet er jo at dette er ulovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes folk som er veldig uvillige til å bidra til fellesskapet, heller bør flytte helt for seg selv - bygge opp noe helt for seg selv - og bestemme helt for seg selv hvor mye skatten der skal være.

At slike superegoister skal få lov til å berike seg på det grunnlaget som vedkommende slett ikke har vært med å skapt, for så å ville beholde hele avkstningen selv, er for gjøkunge å regne, og kan dermed versågod å bygge sitt eget perfekte rede.

Jeg tror de fleste libertarianere er enig med deg her. Problemet er jo at dette er ulovlig.

Jeg klarte fint å få dette til for over tjue år siden, og har ikke sett at samfunnet har endret seg siden den gang. Og, nå i disse dager holder jeg på å sysle med en ny "utflagging"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...