Roca Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Blir litt forvirriende for en nybegynner å forholde seg til alt dette nå kanskje? Jeg håper du tar mitt råd om å tenke allsidig idrett iom at du er så ung. Du skal ikke holde deg unna vektrommet, men du bør tenke lett belastning og å lære best mulig teknikk nå. Dette vil du ha igjen for siden. Siden når du begynner å satse mer spesifikt i vektrommet, så er det veldig viktig at du fører treningsdagbøker. Med bakgrunn i disse så vil du etterhvert bli istand til å legge opp dine egne treningsprogram. Jeg vil også råde deg til da å trene i et styrkeløftmiljø (alternativt i et byggermiljø om dette er hva du satser mot). Uansett du lærer av andre der og da og av deg selv og dine dagbøker. pr i dag ikke la deg forvirre alt for mye av x antall rep i så og så mange serier. 2 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) ja kanskje dropping av baseløft og fokusering på 3x10-12 på forskjellige maskiner/tau vil gjøre størst forskjell på kortest mulig tid (om du vil ha så mye forskjell som overhode mulig på 2 mnd) men, Om du sikter deg inn på ett, to år fram i tid vil du vinne mye på og kjøre starting strength/5x5 sl i 4-5mnd før du begynner med en periode 5 3 1 med kanskje litt skikkelige volum-perioder mellom syklusene om du føler for det. Om du kjører 5x5 kontra 2splitt kontra RYP kontra fyrstikkprogrammet har det vel ingenting å si? Jeg forstår at du har sett for deg 5x5 som det ultimate treningsprogrammet for alle! Jeg er dog veldig enig med deg at det kan være en ide for TS å prøve seg fram! Mange som begynner på 5x5 hopper av pga det er rævkjedelig! Se på Zeph feks. On another note: nyere forskning har vist at trening i styrkerom fra ung alder ikke nødvendigvis er en ulempe. Å si noe annet er broscience. Man må selvfølgelig være ytterst forsiktig, terpe terpe terpe teknikk, slik som alle andre! Til TS: slik som Roca påpeker, kan det være en ide å velge en treningsprogram-vei, så blir det lettere å hjelpe deg, noe som er utgangspunkt for tråden, istedenfor diskutering blant andre om hva som kan være best for deg. Endret 13. august 2012 av Corey Lenke til kommentar
Owlyhoo Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Kan ikke se for meg at det er en god ide å starte på program for viderekomne når han ikke engang vet hvor mye han tar i de forskjellige øvelsene, fordi han faktisk ikke har trent de øvelsene, uten medlemsskap i studio (men den detaljen ble visst redigert vekk). Ser ikke for meg at man er viderekommen vektløfter uten å ha løftet vekter. Hva vil du vite når det gjelder hva jeg tar i de forskjellige øvelsene? Hvilke øvelser..? Jeg skal holde deg oppdatert, bare si øvelsene jeg skal gjør. Lenke til kommentar
Owlyhoo Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Dagbok hadde vært greit, tar i bruk tipset i å ha en dagbok hvor det står forskjellige øvelser, antall MR og skrive hvor mye jeg øker for hver uke. Hadde vært praktisk. Lenke til kommentar
Owlyhoo Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 Lurte på en ting til, tar 30 kg i benk 8 ganger 4 - 5 sett, Knebøy 9 - 11 med 10 kg vekt 3-5 sett, markløft 20 kg 8-11 ganger 4-6 sett og av og til løfter jeg stanga over brystet.. husker ikke helt hva den øvelsen het, bicep curl 10 kg 4-7set, chinups 8- 10 stk 3-5sett og skyter inn noen bonusøvelser som f eks løfte stanga under benkpress stativet, som trener V shapen i ryggen og løfte stanga opptil brystet med lett svai i knær og bøyd rygg over stanga, Bruce lee dragon flags eller noe lignende for kjerne muskulaturen / planken + avslutter med 5- 10 min med ab circle pro og en gold whey proteinshake , gjør dette ca 4 ganger i uka, kommer an på formen, støl eller ikke, skade eller trøtthet. Er dette greit? Overtrening, dårlig program? Trener i circka 45 - 60 minutter, kommer ann på musikk mixen jeg hører på Bruker også krea bolic 40 - 50 minutter før trening. Alt dette er hjemme, og får medlemskap i et treningsenter om rundt 1 måned til så visst det er noen gode øvelser der ute, si ifra . PS, har gått opp 2 kilo Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Her var mye forskjellige svar, gitt. Jeg vil råde deg til å begynne med kroppsøvings øvelser i og med at du bare er 14 år, for å bygge en base først. Som pullups,dips,pushups. Hvis du begynner med de store øvelsene (markløft,knebøy,benkpress) er det veldig lett å skade seg når du bare er 14 år og nybegynner. Å du vil ikke skade kneet eller skuldrene dine f.eks i en så tidlig alder, det er kjipt. Men du kan ta litt øvelser med manualer og hvis du ønsker, der er det ikke så vanskelig å skade seg selv. Og spis mye, drikk mye melk. Tenk kjøtt,fisk, naturlige råvarer Endret 22. august 2012 av Overdox 3 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Så lenge teknikken er ok, så er det ingenting som taler imot at vedkommende skal løfte markløft osv. Dog, er det en ting som heter overmot når du er 14 år, så på grunnlag av dette og lite erfaring så er jeg enig. 100% enig i at kroppsøvings-øvelser er det riktige. Dips, Chins, Pull Ups, armhevinger. Dette blandet med manualer i enten 5x5, 3x10 etc. høres ut som en god ide for min del. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå