Owlyhoo Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Hei, jeg er da en gutt på 14 som har veldig lyst til å trene styrke og bli svær. Jeg trener 7 dager i uka HJEMME og tar circa 110 pushups hver dag og rundt 15 pullups i 3 sett hver dag. Jeg har også ab circle pro, som jeg syntes suger.. ( klarer heller ikke å bruke den ordentlig ) og bein og lår er veltrente fra føra. Mitt mål er å få større armer, bryst og rygg. Jeg veier 54 kilo og er ca 165 eller 170 høy. Jeg trenger tips til et treningsprogram jeg skal bruke om rundt 2 uker, for da kommer broren min hjem og skulle spør om jeg kunne fått et medlemskap i et av treningssenterene her. Jeg kan ikke så mye om kosthold og trening, utenom det jeg har sutte og lest den siste uka. Ting jeg kan er jo at visst du skal bli større og gå opp i vekt, må du trene til muskelen er helt utmattet. Du må spise masse MASSE ! Spise mat med 40 - 60 % proteiner, 40 % karbohydrater og 10 % fett. Jeg drikker av og til en proteinshake etter trening og av og til om morgene og har merket litt resultater i løpet av 3 uker i bicepen og bryst. Jeg bruker Anabolic Beast 20 minutter før trening og Glutamine explode powder etter trening etterfulgt av Mutant mass protein shake i bøtte. Om nettene drikker jeg Night pro fra star nutrition som er rikt på magnesium og zink visst jeg ikke tar feil, men er ikke sikker hva dette gjør med kroppen... men ble rekommendert til meg selvom det ikke er egnet for barn under 18 år. Har også tenkt til å kjøpe rent kreatin for å få litt mer markerte bryst / mage / bicep muskler. Jeg vil gjerne få tips om hvordan jeg skal lage et bra treningsprogram, hvilke kosthold produkter jeg burde bruke, hvor mange ganger jeg burde trene i uka ( visst ikke hver dag) og hvor mange måltider jeg burde spise om dagen. Jeg vet også at trening med vekter kan hemme veksten din men visst du tar så mye vekt at du klarer 20 + repetisjoner skal det gå greit. Vil også si at jeg har veldig bra viljestyrke og trener fordi det er gøy så vet jeg klarer dette, og at jeg ikke kommer til å bruke steroider pga bivirkninger, men er villig til å gå veldig nærme dette for å oppnå målet mitt . Glemte å si at jeg spiller fotball 2 - 3 ganger i uka.. men det er mest ''Chill'' der... men dette hjelper meg mot fett fra f eks proteinshakere med høyt fettinnhold? Endret 12. august 2012 av Owlyhoo Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Her skal jeg følge med. Ikke så mye for at jeg er superinteressert i trening, eller for at jeg har mange gode råd og tips, men jeg tror du kommer til å få litt av hvert av tilbakemeldinger her. Både gode råd og mindre hyggelige tilbakemeldinger når det kommer til kosttilskuddet du bruker. 2 Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Samme som han over sa. 2 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Sjekk ut et program som f.eks Starting Strength eller Stronglifts 5x5. Fokuser på helkroppsøvelser med tunge vekter (ikke tyngre enn du klarer trygt, vær veldig nøye med teknikk). Ikke stress så mye med alle kosttilskuddene, mesteparten av det er bare markedsføring og bro science. Spis sunn mat i store porsjoner, drikk en liter helmelk eller fire om dagen dersom du vil ha raskere økning. Men ikke stress så mye. Dette tar tid. Raske løsninger finnes ikke. Og: Du kommer ikke til å kunne øke muskelmassen din mye uten å legge på deg litt fett. Lenke til kommentar
Owlyhoo Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Sjekk ut et program som f.eks Starting Strength eller Stronglifts 5x5. Fokuser på helkroppsøvelser med tunge vekter (ikke tyngre enn du klarer trygt, vær veldig nøye med teknikk). Ikke stress så mye med alle kosttilskuddene, mesteparten av det er bare markedsføring og bro science. Spis sunn mat i store porsjoner, drikk en liter helmelk eller fire om dagen dersom du vil ha raskere økning. Men ikke stress så mye. Dette tar tid. Raske løsninger finnes ikke. Og: Du kommer ikke til å kunne øke muskelmassen din mye uten å legge på deg litt fett. Jeg vil helst ha et program som ikke er for beginner, men et som er litt mer avansert en beginner.. Novice - Medium - Hard - Pro Visst du rangerer det sånn så vil jeg ha Medium Men får hjelp med å sette opp treningsprogram av broren min.. Må regne litt ut av hvor mye jeg tar i benkpress osv.. Trenger mest tips om kosthold og tips om mat og ting jeg burde / ikke burde gjøre. Lenke til kommentar
Owlyhoo Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Mine innlegg. Hver med spesifikk? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Høres ut som du har motivasjonen, MEN du har et stort problem. Du vil ikke starte på nybegynnernivå, men det at du må spørre de spørsmålene du gjør er et tegn på at du faktisk ER nybegynner. Ellers ville du ikke trengt tips til kosthold og/eller øvelser. Og det ingen skam. Det er bare viktig at du innser det før du starter. Du sier "Må regne litt ut av hvor mye jeg tar i benkpress osv..". Tror du ikke en viderekommen vektløfter er veldig klar over hvor mye han tar på benken og i andre øvelser? Tipsene du får fra Han Far er skikkelig gode tips som har gitt gode resultater for veldig mange, både nybegynnere og viderekomne, men du vifter dem vekk fordi du tror du er forbi det punktet. Det er nesten skremmelig. Altfor mange er redde for å innrømme at de er nybegynnere, så de hopper litt ut i dypt vann. Jeg har selv fått masse tips her på forumet, men det er viktig at man gjør det klart at man ER nybegynner. Tro meg, du får ikke raskere fremgang ved å be om tips for viderekomne. Noen av ideene dine høres også veldig uerfarne ut. Trening 7 dager i uka er generelt en dårlig ide med mindre du er toppidrettsutøver. 20+ repetisjoner er ikke måten du bygger muskler på. Prøv heller 5x5. Hensikten med kreatin er ikke å definere spesifikke muskelgrupper. Men den store feilen er at du er ALTFOR opphengt i hver minste lille detalj. Jeg vet at du sannsynligvis ikke vil høre dette, men CALM THE FUCK DOWN! Hvis du er på den turen der du teller kalorier, veier mat, følger med på prosentvis inntak av proteiner/carbs/fett osv, så er du på en bane som er VELDIG vanskelig å bryte seg ut av. Har sett flere eksempler på nybegynnere som hopper uti altfor fort, og bruker altfor mye tid og energi på å gjøre alt helt perfekt. Det blir mer arbeid enn moro, og man blir møkklei. Men som sagt, dette er et tips som man gjerne ikke hører på, fordi man tror man vet bedre. Jeg var (og forsåvidt er) den tynne typen, og har holdt meg til øvelser med 5x5 og 3x6-3x8. Står man og repper 3x20+ så er det ikke styrke som ligger i fokus, da er du mer inne på utholdenhet. Og selv de som trener utholdenhet har en tendens til å ligge rundt 15 reps, men dette varierer jo. Man vil jo ikke ofre alt av styrke heller. Ikke vær den personen som er livredd fett. Det er ikke noe problem å gå opp i både muskelmasse OG fett, og dermed forbrenne fettet i ettertid. Dette er en lettere måte (syntes jeg hvertfall) å oppnå ønsket resultat for oss tynne Ser ikke helt hva du mener når du sier at vekttrening hemmer veksten din. Nå har ikke jeg doktorgrad i vektløfting, men jeg har ikke hørt om akkurat det. Vekttrening er jo noe man gjør for å vokse. Om det har andre bieffekter i ung alder er jeg ikke så belest på. Endret 12. august 2012 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Ta det med ro. Ta det veldig med ro. Det finnes ingen snarveier som er verd å ta. Jeg skjønner at du er i god form og ikke anser deg selv for å være nybegynner, men i styrketreningssammenheng betyr det noe helt annet enn "i dårlig form". Jeg skal kjapt forklare forskjellen: Et nybegynnerprogram er beregnet på noen som ikke har løftet veldig mye før. Det betyr at du ikke engang nærmer deg grensen for hva du kan løfte. Den høyeste vekten du klarer å ta, tar du 5x5 ganger. Når du er på nybegynnerstadiet øker du vekten du kan løfte hver eneste økt, typisk 2.5 kg tre ganger i uken. Det er 7.5 kg i uken. Det er jævlig mye. Etterhvert når du et punkt hvor du ikke lenger klarer å øke så fort. Da funker ikke lenger nybegynnerprogrammet så bra for deg, og du må over på et program for viderekomne. Ofte vil det være veldig, veldig likt nybegynnerprogrammet. Du gjør de samme øvelsene som før, men for å klare de tunge vektene du jobber med kan du ikke øke like raskt. Den høyeste vekten du klarer å ta, tar du 1x5 ganger hver økt, og bruker flere sett på å jobbe deg opp til den. Du øker typisk 2.5 kg i uken. Det er bare en tredjedel av så raskt som du øker på et nybegynnerprogram. Hold deg til nybegynnerprogrammet så lenge du kan, så slipper du å bruke halvannet år på det du kunne ha gjort på seks måneder. Dessuten får du lært deg teknikk med lave vekter, heller enn å skade deg med tyngre vekter enn du kan løfte korrekt. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Sjekk ut et program som f.eks Starting Strength eller Stronglifts 5x5. Fokuser på helkroppsøvelser med tunge vekter (ikke tyngre enn du klarer trygt, vær veldig nøye med teknikk). Nå skal jeg ta et oppgjør med denne feiltolkningen av treningsprogram en gang for alle! Nesten hver gang en person spør "jeg vil bli svær" så er det en eller annen som nevner "5x5" eller "5x5 SL". Til og med di mest respekterte treningsprogram-guruene på dette forumet drar den fram hver bidige gang di får mulighet! Dessverre greier ikke folk gjøre opp egne tanker, så di lytter til disse framtredende personene! For å få raskere større muskler, er det VIDEN kjent at man bør trene 3 eller 4 sett fra 8 til 12 reps. 5x5 (SL) gjør deg raskere sterkere! Det er en stor forskjell på stor og sterk! En bodybuilder er ikke en styrkeløfter! Jeg sier ikke dette for å være slem med Han Far, da MYE av det du skriver er veldig bra! Jeg er akkurat nå bare litt trøtt og lei nå! Så til TS: du er en noob! Du laget en tråd for å få råd! Så lytt til rådene! Glemte å si at jeg spiller fotball 2 - 3 ganger i uka.. men det er mest ''Chill'' der... men dette hjelper meg mot fett fra f eks proteinshakere med høyt fettinnhold? Kardio kills gains! Spiller du fotball for å bli kvitt fett, men har opprettet en tråd for å gå opp i vekt? 3 Lenke til kommentar
Roca Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Hei, jeg er da en gutt på 14 som har veldig lyst til å trene styrke og bli svær. Prisverdig det, men du er litt ung enda. Du må vente i noen år før du virkelig trøkker til. Hovedgrunnen til dette er at skjelettet ditt ikke er utvokst og du kan ødelegge deg skikkelig. Det er tre hovedøvelser som virkelig bygger de store musklene og det er knebøy, markløft og benkpress. Men både knebøy og markløft må du være veldig forsiktig med ihvertfall til du er utvokst. Vent til du er en 17-18 år før du legger på skikkelig belastning. inntil da kan du drive allsidig trening og vekttrening med mange rep og ikke alt for tunge vekter. Når du er utvokst kan du starte med å bygge kropp og muskelmasse, helst med frivekter om det skal bli noe skikk på det. Når du kommer dit, så glem SATS og slike steder, da finner du deg en styrkeløftbule. Da er det forholdsvis få og tunge vekter du skal kjøre. og da trener du i pyramider. En typisk trening i benken er f.eks.: Du starter med lette vekter og kjører en serie på kanskje 15 rep som oppvarming, kanskje bare stanga, den veier tross alt 20 kg bare den, deretter legger du på mer vekter og kjører kanskje en åtter, før du øker vektene og kjører en sekser, deretter mer vekter og en firer, for så å øke vektene og toppe med en dobbel i tre serier. Dette var bare ett eksempel, på ei benkøkt. Poenget er at skal du bygge styrke og muskler er det tunge vekter og få rep som gjelder. En åtte ukers treningsperiode, f.eks inn mot et stevne i styrkeløft, så kjører du serier på litt flere de første ukene for så å kjøre tyngre og tyngre og færre rep. Siste uka før stevnet, kanskje bare doble og enkle løft med maks belastning. Men prinsippet om å varme opp i øvelsen gjelder uansett. Kjøre endel lette rep, starte med bare stang og legge på mer for hver serie. Aldri start på maks uten att musklene er varmet opp. Dette prinsippet kjører du på alle øvelsene du tar. Hvile er også veldig viktig, det er da du bygger muskler. Så om du etterhvert satser hardt, og trener hver dag, så legger du opp ett terningsprogram som ikke belaster samme muskler oftere enn annenhver dag. Men som sagt nå er du for ung til å tenke volum og tunge vekter. Nå skal du lære deg teknikk og du skal være allsidig. Løpe, spille fotball, orientering, langrenn, karate etc, etc, Dette fordi du må ha ett grunnlag når du skal gå igang med spesialisering. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har drevet med styrkeløft i mange år og mitt råd er å vente med ihvertfall bøy og mark, inntil du er utvokst i skjelettet. Endret 13. august 2012 av Roca Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Sjekk ut et program som f.eks Starting Strength eller Stronglifts 5x5. Fokuser på helkroppsøvelser med tunge vekter (ikke tyngre enn du klarer trygt, vær veldig nøye med teknikk). Nå skal jeg ta et oppgjør med denne feiltolkningen av treningsprogram en gang for alle! Nesten hver gang en person spør "jeg vil bli svær" så er det en eller annen som nevner "5x5" eller "5x5 SL". Til og med di mest respekterte treningsprogram-guruene på dette forumet drar den fram hver bidige gang di får mulighet! Dessverre greier ikke folk gjøre opp egne tanker, så di lytter til disse framtredende personene! For å få raskere større muskler, er det VIDEN kjent at man bør trene 3 eller 4 sett fra 8 til 12 reps. 5x5 (SL) gjør deg raskere sterkere! Det er en stor forskjell på stor og sterk! En bodybuilder er ikke en styrkeløfter! Jeg sier ikke dette for å være slem med Han Far, da MYE av det du skriver er veldig bra! Jeg er akkurat nå bare litt trøtt og lei nå! Vil si tvert imot at 5x5 er nydelige programmer for nybegynnere, spesielt i begynnerfasen. Pga. det er veldig lite som kan gå galt & mye terping på baseløft samt. jeg mener ren styrke bør prioriteres langt over fokus på hypertrofi i begynnelsen. 4-6mnd med 5x5 er nært perfekt selv om langtidsmålet er og bli så stor som mulig rett og slett for å bygge litt skikkelig grunnstyrke før man begynner fokusere skikkelig på hypertrofi. Og litt artig at du sier at en styrkeløfter ikke er en bodybuilder når styrkeløftere/vektløftere er de dopptestede utøverne med desidert størst muskelmasse, og det selv av å trene med nesten kun 2-6reps bortsett fra oppvarming. Lenke til kommentar
Owlyhoo Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Høres ut som du har motivasjonen, MEN du har et stort problem. Du vil ikke starte på nybegynnernivå, men det at du må spørre de spørsmålene du gjør er et tegn på at du faktisk ER nybegynner. Ellers ville du ikke trengt tips til kosthold og/eller øvelser. Og det ingen skam. Det er bare viktig at du innser det før du starter. Du sier "Må regne litt ut av hvor mye jeg tar i benkpress osv..". Tror du ikke en viderekommen vektløfter er veldig klar over hvor mye han tar på benken og i andre øvelser? Tipsene du får fra Han Far er skikkelig gode tips som har gitt gode resultater for veldig mange, både nybegynnere og viderekomne, men du vifter dem vekk fordi du tror du er forbi det punktet. Det er nesten skremmelig. Altfor mange er redde for å innrømme at de er nybegynnere, så de hopper litt ut i dypt vann. Jeg har selv fått masse tips her på forumet, men det er viktig at man gjør det klart at man ER nybegynner. Tro meg, du får ikke raskere fremgang ved å be om tips for viderekomne. Noen av ideene dine høres også veldig uerfarne ut. Trening 7 dager i uka er generelt en dårlig ide med mindre du er toppidrettsutøver. 20+ repetisjoner er ikke måten du bygger muskler på. Prøv heller 5x5. Hensikten med kreatin er ikke å definere spesifikke muskelgrupper. Men den store feilen er at du er ALTFOR opphengt i hver minste lille detalj. Jeg vet at du sannsynligvis ikke vil høre dette, men CALM THE FUCK DOWN! Hvis du er på den turen der du teller kalorier, veier mat, følger med på prosentvis inntak av proteiner/carbs/fett osv, så er du på en bane som er VELDIG vanskelig å bryte seg ut av. Har sett flere eksempler på nybegynnere som hopper uti altfor fort, og bruker altfor mye tid og energi på å gjøre alt helt perfekt. Det blir mer arbeid enn moro, og man blir møkklei. Men som sagt, dette er et tips som man gjerne ikke hører på, fordi man tror man vet bedre. Jeg var (og forsåvidt er) den tynne typen, og har holdt meg til øvelser med 5x5 og 3x6-3x8. Står man og repper 3x20+ så er det ikke styrke som ligger i fokus, da er du mer inne på utholdenhet. Og selv de som trener utholdenhet har en tendens til å ligge rundt 15 reps, men dette varierer jo. Man vil jo ikke ofre alt av styrke heller. Ikke vær den personen som er livredd fett. Det er ikke noe problem å gå opp i både muskelmasse OG fett, og dermed forbrenne fettet i ettertid. Dette er en lettere måte (syntes jeg hvertfall) å oppnå ønsket resultat for oss tynne Ser ikke helt hva du mener når du sier at vekttrening hemmer veksten din. Nå har ikke jeg doktorgrad i vektløfting, men jeg har ikke hørt om akkurat det. Vekttrening er jo noe man gjør for å vokse. Om det har andre bieffekter i ung alder er jeg ikke så belest på. Når du er i ung alder kan trening med hemme veksten din. Jeg leser fra mange forskjellige sider som bekrefter det andre skriver, og leser alt fra leger, idrettsutøvere, erfarne folk osv.. Og jeg ser en liten feil du har, Når du sier 5 x 5 vet jeg selv at dette er mer styrke- enn veksttrening . Det jeg har lest er at du burde ta 12 - 16 x 3 - 6 visst du vil bli blåst opp rett og slett . + Jeg veier ikke mat, er ikke så nøye.. Er ikke redd for fett, er på grensa til lubben selv. Og ja, kanskje jeg er en nybegynner like vel Lenke til kommentar
Owlyhoo Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Sjekk ut et program som f.eks Starting Strength eller Stronglifts 5x5. Fokuser på helkroppsøvelser med tunge vekter (ikke tyngre enn du klarer trygt, vær veldig nøye med teknikk). Nå skal jeg ta et oppgjør med denne feiltolkningen av treningsprogram en gang for alle! Nesten hver gang en person spør "jeg vil bli svær" så er det en eller annen som nevner "5x5" eller "5x5 SL". Til og med di mest respekterte treningsprogram-guruene på dette forumet drar den fram hver bidige gang di får mulighet! Dessverre greier ikke folk gjøre opp egne tanker, så di lytter til disse framtredende personene! For å få raskere større muskler, er det VIDEN kjent at man bør trene 3 eller 4 sett fra 8 til 12 reps. 5x5 (SL) gjør deg raskere sterkere! Det er en stor forskjell på stor og sterk! En bodybuilder er ikke en styrkeløfter! Jeg sier ikke dette for å være slem med Han Far, da MYE av det du skriver er veldig bra! Jeg er akkurat nå bare litt trøtt og lei nå! Vil si tvert imot at 5x5 er nydelige programmer for nybegynnere, spesielt i begynnerfasen. Pga. det er veldig lite som kan gå galt & mye terping på baseløft samt. jeg mener ren styrke bør prioriteres langt over fokus på hypertrofi i begynnelsen. 4-6mnd med 5x5 er nært perfekt selv om langtidsmålet er og bli så stor som mulig rett og slett for å bygge litt skikkelig grunnstyrke før man begynner fokusere skikkelig på hypertrofi. Og litt artig at du sier at en styrkeløfter ikke er en bodybuilder når styrkeløftere/vektløftere er de dopptestede utøverne med desidert størst muskelmasse, og det selv av å trene med nesten kun 2-6reps bortsett fra oppvarming. Jeg vil si meg enig med corey, selv om jeg har liten erfaring.. Nesten alle sider jeg har lest sier at du burde ta 5 - 12 reps for styrke og 12 - 16 for masse. Og målet mitt er da og få stor masse. Ikke bli jackie chan lignende.. Og visst noen tror jeg vil trene fordi jeg blir mobbet eller dårlig karakterer så tar dere feil ! Har faktisk et veldig bra liv i forhold til disse tingene og grunnen til at jeg vil trene er fordi det er gøy. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Vil si tvert imot at 5x5 er nydelige programmer for nybegynnere, spesielt i begynnerfasen. Pga. det er veldig lite som kan gå galt & mye terping på baseløft samt. jeg mener ren styrke bør prioriteres langt over fokus på hypertrofi i begynnelsen. 4-6mnd med 5x5 er nært perfekt selv om langtidsmålet er og bli så stor som mulig rett og slett for å bygge litt skikkelig grunnstyrke før man begynner fokusere skikkelig på hypertrofi. Og litt artig at du sier at en styrkeløfter ikke er en bodybuilder når styrkeløftere/vektløftere er de dopptestede utøverne med desidert størst muskelmasse, og det selv av å trene med nesten kun 2-6reps bortsett fra oppvarming. Jeg tror du misforstår innlegget mitt: jeg sier ingenting på at 5x5 er et dårlig nybegynnerprogram, det er bare ikke et volum-program! Du kan gå inn på di forskjellige treningsloggene her på dette forumet så ser du en stor forskjell på folk! Og jeg gidder ikke fortelle deg forskjellen på en bodybuilder og en styrkeløfter. Owlyhoo: 8-12 reps for masse! Endret 13. august 2012 av Corey Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Sorry men for meg blir det fjottete og anbefale en fjortenåring på 54kilo å trene over 8 reps i noe som helst bortsett fra under oppvarming. Hva tror du bygger mest masse, 3x12x40kg eller 5x5x60kg? (forutsett att teknikken er bra) Edit: Skal du absolut kjøre masse repetisjoner bør du iallefall kjøre det i sykluser med få reps. og da er RYP ett greit nybegynner program. Endret 13. august 2012 av Primer4 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Sorry men for meg blir det fjottete og anbefale en fjortenåring på 54kilo å trene over 8 reps i noe som helst bortsett fra under oppvarming. Hva tror du bygger mest masse, 3x12x40kg eller 5x5x60kg? (forutsett att teknikken er bra) Edit: Skal du absolut kjøre masse repetisjoner bør du iallefall kjøre det i sykluser med få reps. og da er RYP ett greit nybegynner program. Sorry, men hva du mener og hva som er vitenskapelig bevist er 2 forskjellige ting! I tillegg undervurderer du grunnstyrken til TS (så lenge TS ikke lyver). Han greier 15 (!!) pull ups (øvre rygg), og 110 armhevinger (triceps og bryst) + sparker fotball (sete, lår, nedre rygg, legger). Så mye så du mingler i DST, og fremdeles har du ikke fått med deg at 3x8/12 bygger masse er for meg uforståelig! Lenke til kommentar
johanf Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Helt enig. Trådstarter har tydeligvis allerede en del grunnstyrke i kroppen, og er dermed ikke helt grønn når det gjelder å utsette kroppen for belastning. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Kan ikke se for meg at det er en god ide å starte på program for viderekomne når han ikke engang vet hvor mye han tar i de forskjellige øvelsene, fordi han faktisk ikke har trent de øvelsene, uten medlemsskap i studio (men den detaljen ble visst redigert vekk). Ser ikke for meg at man er viderekommen vektløfter uten å ha løftet vekter. 1 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Jau, 5x5/starting strength er genialt for og få grundig terping på baseløftene samtidig som begge har/kan trenes med støtteøvelser hvor man kan fokusere på hypertrofi. Edit: ja kanskje dropping av baseløft og fokusering på 3x10-12 på forskjellige maskiner/tau vil gjøre størst forskjell på kortest mulig tid (om du vil ha så mye forskjell som overhode mulig på 2 mnd) men, Om du sikter deg inn på ett, to år fram i tid vil du vinne mye på og kjøre starting strength/5x5 sl i 4-5mnd før du begynner med en periode 5 3 1 med kanskje litt skikkelige volum-perioder mellom syklusene om du føler for det. Endret 13. august 2012 av Primer4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå