Gå til innhold

Hva regnes som beste HDD/file wiper program nå om dagen?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva regnes som beste HDD/file wiper program nå om dagen?

Det jeg mener med dette er et program som skriver over harddisken med random data flere ganger slik at gjenoppretting av filer blir umulig. Sikker sletting med andre ord.

Det er en stund siden jeg sist hadde behov for et slikt program så jeg vil gjerne spørre om hva som regnes som det "beste" valget for dette nå om dagen. Jeg skal hjelpe min nabo å slette en disk på en gammel maskin som skal kastes blandt annet (han vil ikke risikere at sensitive data blir liggende igjen når den går på bosshaugen).

Det er en stor fordel om programmet kan både slette en hel harddisk (vil ikke være snakk om OS disken så jeg trenger ikke boot-up type program) og også støtter wiping av filer direkte - og også all free space på harddisken. Utover dette trengs ikke egentlig så mange mer avanserte features.

Kan folk komme med noen forslag som jeg kan se nærmere på?

Mener å ha brukt "eraser" før, men dette var ikke helt stabilt på det tidspunktet husker jeg. Mulig det har endret seg dog, for det var lenge siden sist.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig med at fysisk ødeleggelse av disken er det beste så lenge disken skal kastes likevel.

Å bruke tid på innstallasjon av et program som skal overskrive data, for så å la dette programmet jobbe i timesvis er bortkastet tid. Selv tok jeg frem torx-bits og skrudde en disk fra hverandre, det er fort gjort, for så å ødelegge platen inni. Dette var en gammel 20GB, men større disker har flere plater.

Lenke til kommentar

Takk for forslagene, men jeg er mest interessert i software for det. Jeg har andre ting jeg skal bruke det for som ikke involverer hardware som skal kastes - og i uansett tilfelle så bruker jeg gjerne den disken til noe annet dersom den ser ut til å være i ok fysisk tilstand heller enn å kaste fungerende hardware.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...