Gå til innhold

Kan jeg bruke overskuddet av studielånet mitt som egenkapital til å opp boliglån?


GrandMa

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg stjeler tråden litt her, men har bare et lite spørsmål som er semirelevant:

 

Kan man bruke studielån som egenkapital for lån? Min mor mener at jeg burde bruke de 300.000 jeg har i studielån (står på en høyrentekonto) til å kjøpe leilighet. DVS; bruke de 300.000 som egenkapital på et boliglån. Er dette en faktisk mulighet? Høres veldig usannsynlig ut for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LO er jo rene propaganda-maskinen til venstresiden

 

Hvis du motbeviser tallene skal du få et poeng av meg.

 

Beklager at jeg stjeler tråden litt her, men har bare et lite spørsmål som er semirelevant:

 

Kan man bruke studielån som egenkapital for lån? Min mor mener at jeg burde bruke de 300.000 jeg har i studielån (står på en høyrentekonto) til å kjøpe leilighet. DVS; bruke de 300.000 som egenkapital på et boliglån. Er dette en faktisk mulighet? Høres veldig usannsynlig ut for meg.

 

Dette er ikke studielån, det er "spart kapital du ikke har hatt bruk for under studietiden".

Lenke til kommentar

Beklager at jeg stjeler tråden litt her, men har bare et lite spørsmål som er semirelevant:

 

Kan man bruke studielån som egenkapital for lån? Min mor mener at jeg burde bruke de 300.000 jeg har i studielån (står på en høyrentekonto) til å kjøpe leilighet. DVS; bruke de 300.000 som egenkapital på et boliglån. Er dette en faktisk mulighet? Høres veldig usannsynlig ut for meg.

 

Som over, det er penger du disponerer fritt, men du ser sikkert at egenkapital med lånte midler kan være en dum idé, for da har du belånt 100%. Så skal dritten møbleres, og du har en del andre utgifter rett etter boligkjøp. Dette resulterer kanskje i at du skylder 110% av boligpris, og om alt da skulle gå nedom og hjem, og du må selge, med de omkostninger det har, sitter du fort igjen med opp mot 20% av kjøpepris i lån, uten å faktisk ha noe av verdi.

Lenke til kommentar

Kan man bruke studielån som egenkapital for lån? Min mor mener at jeg burde bruke de 300.000 jeg har i studielån (står på en høyrentekonto) til å kjøpe leilighet. DVS; bruke de 300.000 som egenkapital på et boliglån. Er dette en faktisk mulighet? Høres veldig usannsynlig ut for meg.

Hør på din mor Din mor har rett. Har vært hos banken og fått dette bekreftet. Men det går utover låneevnen din når du skal betale tilbake, noe banken tar med i kalkulasjonene.

 

Edit: Skal ikke oppfordre til boligspekulasjon her :p

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Dette er ikke studielån, det er "spart kapital du ikke har hatt bruk for under studietiden".

Det er strengt tatt verken lån eller kapital, eller for å si det på en annen måte; det er begge deler samtidig, altså både aktiva og passiva.

 

Studielån (eller enda verre, forbrukslån) kan inngå som dekning av de 15% som bankene ikke låner ut med sikkerhet i boligen -men studie/forbrukslånet skal tas med i beregningene når det gjelder betalingsevne.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Dette er ikke studielån, det er "spart kapital du ikke har hatt bruk for under studietiden".

 

Joda, men de pengene har forsåvidt en motpost i gjeld. Så selv om jeg har spart dem så har jeg jo en gjeld som må nedbetales som er på ca samme beløpet. Så hvis banken tar en kredittsjekk ut i fra de to postene går det vel i 0? 300.000 formue - 300.000 gjeld?

Lenke til kommentar

Så hvis banken tar en kredittsjekk ut i fra de to postene går det vel i 0? 300.000 formue - 300.000 gjeld?

Banken bryr seg ikke om hvor mye du har i annen gjeld. (de tar den forhåpentligvis med i beregningen om du klarer å betjene den samlede gjelden, også ved 5% høyere rente, men det er det eneste.) Egenkapitalregelen sier bare at de ikke kan låne ut mer enn 85% av kjøpesummen med pant i eiendommen/boligen - hvor de resterende 15% kommer fra bryr de seg derimot ikke om. De kan i prinsippet komme fra et svindyrt usikret forbrukslån og/eller kredittkort -men det er ikke noe jeg anbefaler...

Lenke til kommentar

Så hvis banken tar en kredittsjekk ut i fra de to postene går det vel i 0? 300.000 formue - 300.000 gjeld?

Banken bryr seg ikke om hvor mye du har i annen gjeld. (de tar den forhåpentligvis med i beregningen om du klarer å betjene den samlede gjelden, også ved 5% høyere rente, men det er det eneste.) Egenkapitalregelen sier bare at de ikke kan låne ut mer enn 85% av kjøpesummen med pant i eiendommen/boligen - hvor de resterende 15% kommer fra bryr de seg derimot ikke om. De kan i prinsippet komme fra et svindyrt usikret forbrukslån og/eller kredittkort -men det er ikke noe jeg anbefaler...

 

Det høres jo flott ut. Da får jeg egentlig bare beholde studielånet inntil jeg skal kjøpe leilighet da. Hadde forsåvidt tenkt det uansett ettersom lånerenta er lavere enn innskuddsrenta. ;) Selv bundet over 20 år.

Lenke til kommentar

Okay.

 

Så hvis jeg vil kjøpe en leilighet til 2.000.00 og har 300.000 i kontanter, men samtidig 300.000 i lån så vil 15 % av 2.000.0000 være 300.000. Men da vil jeg kun få låne 1.700.000 også må jeg bruke de resterende 300.000 til å fullføre de 2.000.000? Ble litt komplisert, men begynner å forstå dette. :)

Lenke til kommentar

Okay.

 

Så hvis jeg vil kjøpe en leilighet til 2.000.00 og har 300.000 i kontanter, men samtidig 300.000 i lån så vil 15 % av 2.000.0000 være 300.000. Men da vil jeg kun få låne 1.700.000 også må jeg bruke de resterende 300.000 til å fullføre de 2.000.000? Ble litt komplisert, men begynner å forstå dette. :)

For eksempel, ja. Du kan også komme i den situasjon at banken ikke vil gi deg mer enn f.eks. 1.400.000 i lån, fordi de vurderer det slik at du, med din jobb/inntekt, ikke har betalingsevne til å betjene høyere lån sammen med studielånet; da har du nok egenkapital, men får likevel ikke så mye i lån som du trenger, pga en kombinasjon av for lav inntekt og for mye annen gjeld.

Lenke til kommentar

Banken ser som regel litt snillere på studielån enn om det f.eks hadde vært et billån. Ville absolutt brukt de kontra og f.eks ta opp et forbrukslån til å dekke egenkap. Studielånet er også et veldig trygt lån, så det er vel å anbefale for alle som trenger lån.

Lenke til kommentar

Trygt og trygt, du skal fortsatt betale tilbake det lånet i likhet med alle andre lån og det går utover din betjeningsevne. Banken er nødt til å ta hensyn til dette.I prinsippet er det ikke noen forskjell på et billån og et studielån, men et studielån har som regel mindre avdrag og lengre nedbetalingstid enn et billån. I tillegg kan det tenkes at banken også kan legge vekt på hvor "ryddig" økonomien din er. Dvs. dersom du har forbrukslån ol. vitner det ikke akkurat om solid og ryddig økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lånet er tryggere og bedre enn forbrukslån da, om det hjelper. Avdrag og renter fryses om du evt blir syk, mister jobb og betalingsevne osv. Lånet kan vel i sin helhet bli slettet også om du blir ufør. Og det virker ikke som om bankene liker at du har forbrukslån på ting og billån kontra et studielån. Det er min erfaring hvert fall, når jeg har sammenlignet meg med venner, ingen annen dokumentasjon enn det.

Lenke til kommentar

Joda, stemmer nok det. Det er mer positivt å ha studielån enn forbrukslån og studielån har noen betingelser som skiller seg fra alle andre lån. Men som sagt, banken er nødt til å ta hensyn til at studielånet skal betales tilbake som ethvert annet lån. De kan ikke gamble på studielånets gode betingelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...