Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når er det greit å kunne klage på hastigheten man får i forhold til det man betaler?

 

Vi er 5 personer som bor i et studentkollektiv. Blokken ligger veldig nærme Trondheim sentrum (Elgeseter). Vi betaler for 20 Mbps fra NextGenTel, men har aldri vært i nærheten av det. Det ligger som oftest rundt 6-8 Mbps på hastighetstester, og det er når jeg er alene hjemme og ingen andre bruker linjen. Noe som vel stemmer godt med at nedlastinger maks kommer opp i 1 - 1,1 MB/s. Jeg er koblet til ruteren med en 2 meter lang kabel, så hastighetstapet ligger ikke der. Nettet er også til tider (eller ganske ofte til og med) meget ustabilt, og kan helt tilfeldig falle ut eller gå i sneglefart, noe som kan vare i alt fra 10 minutter eller til vi "soft-reseter" ruteren.

 

Så hva har vi rett på? Om det er NextGenTel som rett og slett gir oss feil hastighet, så er jo saken grei (selvom det har vært sånn i over et år). Men hvis de ikke kan levere mer enn 40% av hastigheten, kan vi da be om avslag på prisen?

 

Ville bare høre litt her før jeg ringer og snakker med NGT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk speedtest.net og pingtest.net. Der får du et nøyaktig anslag. Hvis det er som du sier, at nedlastingskapasiteten din er 8Mb/s, stemmer det godt med maksimal hastighet på ~1MB/s, og du bør enten be om høyere hastighet(hvis mulig) eller bestille et billigere abonnement(f.eks 10 Mb/s).

 

 

Test skikkelig, og ha tallene foran deg. Når du ringer NGT, så er du veldig hyggelig og imøtekommende, og er presis på hva du betaler for(og hva du får), og ser om dere finner en løsning som gagner alle.

Lenke til kommentar

NGT leverer "best effort". Dvs at linjelengde og støy spiller inn på hvilken hastighet man oppnår.

Foreslår du slår av og på routermodemet og tester hastigheten her rett etter du starter det igjen.

 

Når det gjelder stabilitet og hastighet, så blir det fort problemer med routermodem når andre bruker linjen til nedlastinger og torrenttrafikk. Da er det ofte bedre å sette routermodem i bridge (fungerer som modem) og koble til en stabil router.

Lenke til kommentar

Deler selv en leilighet i nærheten av dere hvor vi har VDSL fra NGT. Har du mulighet til å logge inn på routermodemet og sjekke hvilken hastighet det syncer på?

Om dere ikke bor alt for langt unna sentralen kan dere forsøke VDSL Bredbånd 30 som koster 418,- i mnd, i tillegg slipper du å betale linjeleie. Kan være det gir bedre hastighet, skader ikke å spørre NGT.

I tillegg bør dere som nevnt ovenfor skaffe en ordentlig router og sette routermodemet i bridge, dette er noe jeg har gjort med stor suksess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...