Gå til innhold

Test: Android 4.0s innebygde nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@p-trus: Chrome er vel bare standard på Nexus 7. Chrome er ikke åpen kildekode, slik Android er (ja, man har Chromium på desktop, men den har ikke alle funksjonene til Chrome), så en ren installasjon av Android uten Google apps vil ikke inneholde Chrome. Min Galaxy Nexus med JB har den innebygde nettleseren. Chrome må installeres manuelt.

 

Alternativene er sikkert greie på vanlige nettsider (vg.no osv), men som web-app-utvikler ser jeg tydelig at den innebygde nettleseren er best både på støtte for webstandarder og ny teknologi, samt ytelse.

 

Opera Mobile og gjeldende stabile versjon av Firefox for Android (v 14) støtter ikke engang enkle ting som fixed position i CSS, noe som er helt nødvendig for å kunne lage web-apps med native "look & feel". Firefox Beta (v 15) ser bedre ut. Opera Mobile er svært dårlig til å takle touch events i JavaScript.

 

Den innebygde nettleseren er definitivt best, med Chrome på en andreplass. Chrome støtter f.eks. ikke <input type="range"> (HTML5 sliders) skikkelig. Støtten er tydeligvis der (Modernizr sier det også), men det fungerer ikke som det skal. Det er mange andre slike småting. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke Google bare har gjort Chrome til en ramme rundt den innebygde nettleserens motor, slik som på iOS. På iOS kan man være sikker på at hvis web-appen virker i Safari, virker den like bra i Chrome. På Android virker det som om de utvikler to separate motorer. Det er unødvendig. Det er jo også den innebygde nettleserens motor som brukes om man inkluderer websider i apps (WebView). På OSnews klages det over Chrome på Nexus 7 (også blant kommentarene), og ser seg om etter alternativer siden den innebygde ikke er inkludert.

 

Dess flere som bruker nettelsere som Opera Mobile, dess vanskeligere blir det å utvikle gode web-apps/web-sider. Så får brukerne bestemme om de vil hemme utviklingen av gode web-apps/web-sider ved å bruke en nettleser som gjør at utviklerne må inn ved nettleser-spesifikk kode, eller rett og slett boikotte slike nettlesere til de får orden på sakene, på tross av at de har et fint UI.

Endret av oj88
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå bruker jeg en Asus Transformer Prime-tablet, men jeg vil ikke si meg helt enig i dette. Adresselinje-problemet er bare feil, trykk på fanen du er i så kommer den opp med en gang.

 

Andre ting som at den støtter flash (gjør ikke google chrome), kunne lagre for frakoblet lesing og at den er best til å vise nettsider i skrivebord-versjon (som er det jeg vil) uten å trykke på den dedikerte knappen for det gjør den til en av de beste nettleserne i mine øyne.

 

Sant nok så oppleves chrome som litt mer elegant og litt raskere, men det å måtte kopiere nettsidene og åpne i den standard-nettleseren bare fordi siden har en flash-video er utrolig irriterende!

 

Det at den har en tendens til å henge seg opp hele tiden når man bruker mange faner er såvidt jeg har forstått det et særeget Transformer Prime-problem..

Lenke til kommentar

Dess flere som bruker nettelsere som Opera Mobile, dess vanskeligere blir det å utvikle gode web-apps/web-sider. Så får brukerne bestemme om de vil hemme utviklingen av gode web-apps/web-sider ved å bruke en nettleser som gjør at utviklerne må inn ved nettleser-spesifikk kode, eller rett og slett boikotte slike nettlesere til de får orden på sakene, på tross av at de har et fint UI.

 

Er ikke dette samme problem vi har hatt med tidligere versjoner av IE? Bruken av IE6 har minsket de siste årene, mye takket være store nettsider som boikottet utdaterte nettlesere. Jeg tror det er bortkastet å vente på at brukerne skal velge «riktig» nettleser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dess flere som bruker nettelsere som Opera Mobile, dess vanskeligere blir det å utvikle gode web-apps/web-sider. Så får brukerne bestemme om de vil hemme utviklingen av gode web-apps/web-sider ved å bruke en nettleser som gjør at utviklerne må inn ved nettleser-spesifikk kode, eller rett og slett boikotte slike nettlesere til de får orden på sakene, på tross av at de har et fint UI.

Glatter ikke rammeverk som Dojo i stor grad ut disse forskjellene?
Lenke til kommentar

Jeg bruker Opera (på iOS) kun pga turbofunksjonen. Når man sørfer på mobilt nettverk og ikke har unlimited data plan syns jeg det overveier ulempene selvom jeg gjerne skulle brukt Chrome som min hovednettleser. Ifølge Opera har jeg spart 75% datatrafikk av godt over 1GB siden jeg startet å bruke den og det er ikke noe å skuffe bort.

Lenke til kommentar

Glatter ikke rammeverk som Dojo i stor grad ut disse forskjellene?

 

Å bruke masse JavaScript-kode for å løse noe som skal kunne fikses enkelt i HTML/CSS er ikke særlig gunstig, og ofte buggy, spesielt på mobile nettlesere.

 

Litt om fixed position i CSS og mobile nettlesere

 

Problem solved, right? Well, not exactly. Overriding the browser’s default scrolling behavior introduces a whole lot of complexity, and that has implications. First, JS solutions definitely don’t work across the board. Consider the vastly different results of the three lines of CSS in my test, and picture how a complex Javascript calculations might fare.
Lenke til kommentar

"...Vanskelig adresselinje

 

Adresselinjen med knapp for fanevelger får du bare opp ved å bla helt opp på nettsiden og enda litt lenger og i et lite øyeblikk når du begynner å bla oppover. Bare hvis du er veldig rask kan du få tak i statuslinjen mens du blar oppover, og om du er litt for treg er sjansen stor for at du trykker på en lenke på nettsiden..."

 

Jeg tror ikke det; det er bare å trykke meny-knappen. Når menyen da vises vil også adresselinjen, knappen for fanevelger og favorittknappen vises i toppen av skjermen som vanlig. Fungerer meget bra på min SGS2.

Lenke til kommentar

 

"...Vanskelig adresselinje

 

Adresselinjen med knapp for fanevelger får du bare opp ved å bla helt opp på nettsiden og enda litt lenger og i et lite øyeblikk når du begynner å bla oppover. Bare hvis du er veldig rask kan du få tak i statuslinjen mens du blar oppover, og om du er litt for treg er sjansen stor for at du trykker på en lenke på nettsiden..."

 

Jeg tror ikke det; det er bare å trykke meny-knappen. Når menyen da vises vil også adresselinjen, knappen for fanevelger og favorittknappen vises i toppen av skjermen som vanlig. Fungerer meget bra på min SGS2.

 

Etter Android 4 er ikke dedikert meny tast noe krav lengere og derfor er det flere nye telefoner som kommer uten. Android 4 skal være like brukbart uten egen meny tast, og da er det jo verdt og nevne. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...