Dragen Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Har en huseier som oppfører seg problematisk ovenfor meg. Går etter egen lyst inn på mitt bad og toalett. Unormalt høye strømregninger. Krever grunnvask av bad og toalett før hun vil gi ut spesifisert strømregning fra tilbyder. Krever oppvarming av bad året rundt. Hun har siden jeg flyttet inn for straks fire år siden gått inn på mitt bad og toalett. Bad og toalett er ikke innenfor min leilighets sine 4 vegger, men gjennom en felles gang. Jeg har gjentatte ganger bedt henne om å la være å gå inn der, da spesielt badet siden jeg anser dette rommet som høyst personlig. Jeg kan ikke bekrefte dette, men jeg har mine mistanker om at hun har vært inne i selve boenheten mens jeg har vært borte. Dører har ikke vært i samme posisjon som de var i når jeg dro, og sånne ting. Videre krever hun at jeg har gulvvarme påslått på badet året rundt, selv på sommerhalvåret. Jeg har mange ganger slått av denne, men hun slår den på igjen. Hvem skal da betale for dette? Hva kan jeg henvise til for å løse dette problemet på en høflig og sivilisert måte? I mars fikk jeg en strømregning på 5524 kr. Jeg ba henne sjekke om at dette stemte, noe hun påstod gjorde. I juni fikk jeg en regning på 2311 kr. Torsdag fikk jeg en regning på 1285 kr. Her må det være noe som ikke stemmer. Jeg har 2 PCer som står på døgnet rundt, ei lampe som står på når det trengs, i tillegg til kjøleskap og komfyr. Fellesstrøm dekker etter det jeg vet varmtvann, belysning og oppvarming av fellesgang. Kan jeg be om å få se spesifisert bruk for en lenger tid tilbake? Jeg spurte på fredag om jeg kunne få en kopi av nyeste strømregning. Svaret jeg fikk i dag var som følgende: Ja hvis du vasker bad og do til min tilfredstillelse. Dette gjelder også dusjdører Hva kan jeg gjøre med dette? Takker på forhånd for hjelp. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Høres ubehagelig ut. Er badet delt med noen? Står det noe i kontrakten om at Huseier har lov å bruke badet eller at hun kan kreve at du vasker? Eller at du holder det varmt? Høres utrolig rart ut. Hvordan skulle hun vite hvordan badet ser ut når hun har leid det ut til bare deg? § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 I kontrakten står det "Leier disponerer bad og WC". Det står ingenting om oppvarming av bad. I hennes ordlyd forstår jeg det sånn at det er mitt bad og toalett. Jeg har forsøkt å låse dørene, men dette tar hun ingen hensyn til, og låser opp dørene. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Er ikke dette innbrudd hvis hun bryter seg inn der hun ikke har lov til å gå siden hun leier det ut, uten noen god mistanke på f.eks oversvømmelse? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Her vil en del være avhengig av kva argumentasjon som blir brukt og kor godt argumentasjonen har godt hold. For å sittere frå husleigelova med nokre viktige utmerkinger: Kapittel 5. Partenes plikter i leietiden § 5-1. Leierens bruk m.v. Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen. Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen. Leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt. Leier av lokale kan likevel drive annen beslektet virksomhet, forutsatt at dette ikke er til vesentlig ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Leier av lokale for butikk eller serveringssted plikter å holde virksomheten åpen og i vanlig daglig drift unntatt når midlertidig stenging er nødvendig. § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641). § 5-4. Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke. Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig. Leier av bolig kan med utleierens godkjenning gjennomføre tiltak på eiendommen som er nødvendige på grunn av leierens eller husstandsmedlemmers nedsatte funksjonsevne. Leier av lokale kan med utleierens godkjenning sette opp vanlige skilter, markiser o.l. Godkjenning etter første og annet punktum kan ikke nektes uten saklig grunn. Om leierens plikt til å sette husrommet tilbake i opprinnelig stand gjelder § 10-2. Endret ved lov 20 juni 2008 nr. 42 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 20 juni 2008 nr. 631). § 5-5. Skade på husrommet Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Dersom kravet om at varmekabelane skal stå på skyldes verdisikring så vil du være forplikta til å rette deg etter utleigers påbud. Det finnes mange eksempler på leigetakere som har slått av all varme i juleferien og har kommet tilbake til eit bad med issprengte/frosne røyr. Denne skaden vil leigetakeren være ansvarlig for. Du må også rette deg etter krav om å holde normal orden, reinhold kan i enkelte tilfeller være ein viktig del av vedlikeholdet som sørger for at badet ikkje får skader. Enkelte gamle og dårlige bad vil trenge vasking for å hindre sopp og råteskader f.eks. Det du må finne ut er om utleigaren sine krav her er urimelige eller ikkje. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Sist gang jeg sjekket, var ikke jula i sommerhalvåret. Ikke bor jeg i en del av verden hvor det er mulighet for frosne rør i mesteparten av disse månedene heller. At jeg skal betale for oppvarming i vinterhalvåret, ser jeg som en naturlig ting å gjøre. Argumentasjonen for oppvarming når det er varmt i lufta har tidligere vært at hun ikke vil at flisene (og fugemassen) skal bli ødelagt. Videre klager hun over at det er vått på badet etter at jeg har dusjet, og sier at jeg skal bruke vifta. Denne slår hun av vanligvis 15 min etter at jeg har dusjet. Kort tid etter at jeg flyttet inn oppdaget jeg at hellingen i store deler av baderomsgulvet ikke går mot sluken. Det er kun i dusjen vannet renner aktivt i sluken. Hun ble gjort oppmerksom på dette, men så ikke ut til å bry seg. Badet er relativt nytt (bygd før jeg flyttet inn). Endret 12. august 2012 av Dragen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Dersom flisene/fugene blir øydelagte dersom det ikkje står på varme og du er opplyst om dette så vil du etter § 5-5 være påkrevd å gjere det som med rimeligheit kan kreves av deg for å forhindre det økonomiske tapet til utleigaren. Sidan denne argumentasjonen kan ha hold så blir situasjonen fort litt vanskeligare å avgjere. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Hvis huseier har bygd et bad som ikke tåler normalt bruk, er det da riktig at leietaker skal betale for dette? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Då blir det eit spørsmål om kva som blei opplyst om ved kontraktsinngåelse. Dersom du ikkje var informert om dette så er dette ein mangel som du kan kreve utbetra, i mellomtida har du varmekabelane påslått for å redusere sannsynlegheita for at badet får andre skader. Du kan då kreve kompensasjon for dine utgifter ved dette frå utleigaren. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Send en epost til forbrukerrådet, de gir deg som regel et godt svar. Du finner kontaktskjema her. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Forbrukerrådet driver da ikke bistand i boligspørsmål? Det er vel primært forbrukerspørsmål de jobber med? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Joda, de har som regel noe fornuftig å si der og. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Tok nettopp en prat med huseier når jeg møtte henne på butikken. Strømforbruket på badet og doen min går visstnok på fellesstrømmen. Dette motsier det hun tidligere har sagt, nemlig at måler 8 er badet og doen min. Får meg til å lure på om det virkelig er mitt forbruk jeg betaler for. Videre sa hun at oppvarming var for å fjerne fukt, men benektet for å skru av vifta. Endret 13. august 2012 av Dragen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Hva, nøyaktig, står det i kontrakten om strøm? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 1: Har du penger på sperret depositumkonto? Hvis ikke, så bør du kreve dette opprettet umiddelbart. Si at du kan fikse det, så oppretter du depositumkonto, tar vare på kvitteringer på omkostningene og betaler de to neste måneders husleie inn på depositumkontoen. Den tredje måneden trekker du omkostningene fra husleien, og betaler resterende til huseier. Depositumkonto er ekstremt viktig. Den løsningen dere har valgt er ulovlig, det er ikke slik at man kan velge å avtale å bruke depositumkonto, dersom man velger å ha depositum skal det på dertil egnet konto. Det er heller ikke lovlig å betale mer enn en måneds leie på forskudd (nettopp for å unngå at huseier får "liksom-depositum" på den måten). 2: Strømutgiftene er ikke nærmere spesifisert i avtalen, det står bare at det kommer i tillegg, hvert kvartal. Hvor lenge har du bodd der? Du har et utvetydig krav på å få oppstilt et forståelig regnskap over strømutgifter, jf. husleieloven § 3-4. Huseier kan ikke holde dette regnskapet som "gissel" for at du skal vaske. 3: Etter punkt én i kontrakten så disponerer du kjøkken, stue, soverom, gang og toalett. Det står ingenting om at noe av dette er delt med andre (det være seg annen leietaker eller huseier selv), og da er den eneste hjemmelen hun har for å ta seg inn på kjøkkenet uten din tillatelse å finne i husleieloven § 5-5. Slik jeg forstår deg er altså hennes bruk av ditt bad, og hennes krav om rengjøring osv. dermed ikke lovlig. Ellers må jeg si at en huseier som stryker over en henvisning til husleieloven i kontrakten, og skriver at dersom du ikke betaler ryker du rett ut, det er en person jeg ikke ville leid hos. Det sier ett og annet om innstillingen vedkommende har til det å leie ut. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå