Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg skal lakkere hele traktoren min, pga det er mye rust å lakken begynner å flasse mange steder. Bør jeg sandblåse hele traktoren før jeg lakkerer?, eventuelt hvordan sand bør jeg bruke.

 

Lakkeringen har jeg tenkt til å gjøre selv, men hvordan lakk og grunning bør jeg bruke, å hvor lenge bør dette stå å tørke før jeg legger på et nytt lag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lakk fjernes som hovedregel mekanisk med for eksempel flapdisc og tilpasset maskin, men det er selvfølgelig fullt mulig å sandblåse. Husk at det må brukes tørr trykkluft, vannavskillere fra biltema duger ikke.

 

Det "beste" (mest effektive) blåsemiddet for fjerning av rust og lakk på jern og stål er aluminiumsilikat. Vær oppmeksom at dette er så aggresivt at det kan lage små "bulker" i stålet (ikke bruk det på aluminium!).

http://www.gasolin.n...products_id=454

 

Bruk en svært god maske når du sandblåser. Fare for silikose (dødelig) dersom man puster inn silikastøv!

 

3m4251.jpg

 

 

 

Det er viktig å få fjernet absolutt all rusten. Bart stål skal grunnes "umiddelbart" for å stoppe oksyderingen.

 

Et alternativ er "tradisjonell" lakkering med bruk av 2-komponent produkter:

Bart stål grunnes med syregrunning (nødvendig for å hindre at det ruster på nytt).

Deretter må det grunnes på nytt for å isolere syregrunningen fra lakken siden lakken sannsynligvis ikke tåler syregrunningen.

Tilslutt avlutter man med 1-2 strøk lastebillakk.

Dette krever bruk av lakkeringspistol.

 

Et annet malingssystem som noen skryter av er:

2-komponent Zink-grunning av industri-type.

Deretter 2-komponent Epoxy maling av industri-type.

Dette blir vanligvis bra etter et tykt strøk og kan også smøres med kost. Denne malingen kan overlakkes og slipes som "sprøytesparkel". Dette malingsystemet er det man bruker på broer, skip, oljeplatformer osv. Siden du har traktor så er det mulig du kjenner noen som driver eller jobber på et sveise-verksted der de kan selge deg det du trenger.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk for svar

 

Men jeg lurer på om jeg kan bruke denne til syregrunning ? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=873

 

Trenger jeg en annen type lakk på selve motoren, med tanke på varmen den gir fra seg.

 

så fant jeg denne lakken på økonomideler, http://www.okonomi-deler.no/Product.aspx?ProductId=LE%2084060 tror du at jeg kan bruke denne til selve lakkeringen ?.

 

Kan jeg bruke denne til Grunning ? http://www.okonomi-deler.no/Product.aspx?ProductId=LE%2079087-5

Lenke til kommentar

Dette var ikke lett!

 

Uten fargekoden så blir det vanskelig å finne riktig produkt også.

 

Fargekoder som jeg har funnet:

FIAT ARANCIO M.A. 2552 (40379)

- Orange, jeg er rimelig sikker på at dette er det riktige navnet på fargen.

 

FIAT BEIGE M.A. 2013

FIAT BEIGE M.A. 555/F

- mulig en av disse som betegnes som "Creme" andre steder. Hva er det som skal lakkeres i denne fargen? Motoren?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er flere på nettet som skryter av emaljelakken fra Esbjerg Malingsfabrikk (ikke bare han som svarte på tråden din på forumet på traktorbygda). Jeg har ingen erfaring med denne lakken.

 

Vedrørende det jeg skrev tidligere ang. syregrunning: Syregrunning er ikke rusthindrende i seg selv, men skal skape den nødvendige vedheft til isolerende grunning som igjen kan lakkeres. Dersom man sløyfer syregrunningen skapes ikke nødvendigvis tilstrekkelig vedheft for den isolerende grunningen. Noen produsenter påstår at de lager (iso-) grunning som ikke trenger syregrunning først. Man må følge anvisningene på produktene man bruker og ikke blande produkter fra forskjellige fabrikanter da produktene kan reagere med hverandre. Produktene fra en produsent er gjerne utviklet som et system som passer til hverandre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det "beste" (mest effektive) blåsemiddet for fjerning av rust og lakk på jern og stål er aluminiumsilikat. Vær oppmeksom at dette er så aggresivt at det kan lage små "bulker" i stålet (ikke bruk det på aluminium!).

http://www.gasolin.n...products_id=454

 

Vær oppmerksom på at silikastøv (fra bl.a. aluminiumsilikat) er svært skadelig og det skal ikke ned i lungene. Silika er en vanlig, naturlig forekommende krystall og er hovedbestanddelen i sand. Støv fra glass, betong og andre sandholdige produkter er også svært skadelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...