Gå til innhold

Tilbehør til speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et speilreflekskamera, da jeg alltid har ønsket meg et slikt. Jeg er nybegynner og helt grønn innenfor dette, men har skjønt det sånn at man ikke bare kan kjøpe et kamera fra en tilbudsannonse og la det være med det, men at man trenger alt mulig tilbehør i tillegg. Kan noen fortelle meg hva man trenger utenom selve kameraet, og hva man må beregne i tilleggskostnader til et nybegynnerkamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har sagt at man kke bare kan kjøpe et kamera fra en tilbudsannonse og la det være med det?

Er lite vits å kjøpe masse tilbehør som man ikke vet at man trenger. Det beste er jo å begynne med kamera og et objektiv, og ta tilbehøret etterhvert. Tar du mye inmye nebilder kan kanskje en ekstern blits være lurt (evt et lyssterkt objektiv), tar du mye landskapsbilder er kanskje en supervidvinkel (10 - 20mm eller deromkring) noe man kan kjøpe, vil du ta bilder av fugler/dyr er det en telezoom du trenger osv.

Så start med et kamera med kitobjektiv og etterhvert finner du ut hva du trenger.

Edit: Velkommen til forumet!

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Jeg har 5 vesker, 5 blitser, 6 lysstativer, 2 softboxer, 8-10 paraplyer, 4 kasser med props, 4 kamerahus, 9-10 objektiver, mistet oversikt over antall oppladbare AA batterier m.m.

Trenger jeg dette ? Overhodet ikke.

Skal man ta bilder er det kun kameraet man har med seg som gjelder egentlig noe alle sier til alle men sjeldent følger selv... :wee:

Lenke til kommentar

Du trenger:

Minnekort. Dette kjøper du billig online. Et class 6 SD-kort er rikelig.

Objektiv. Det følger sannsynligvis med et objektiv i pakken. En 18-55 eller lignende er en god start.

Du kan vurdere å supplere med:

Enda et objektiv - kanskje en telezoom som 55-200 eller lignende for ting som er langt unna, eller en lyssterk 50/1.8 for portretter med bakgrunnen ute av fokus.

Ekstern blits for skikkelig belysning på innebilder.

Du trenger ikke:

UV-filter - sensoren har innebygd UV-filter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva man trenger er veldig avhengig av hva man fotograferer, har man ingen preferanser begynner man med et kamera og objektivet som følger med.

Hvilken kamera man handler er det viktigere og få klarlagt før man handler, alle dagens kameraer gir en tilnærmelsesvis lik bildekvalitet men er litt forskjellige på bruken og mengde tilleggsutstyr man kan få kjøpt.

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

Takk for mange gode råd. Er veldig i startfasen og veldig bevisst på å ikke gå hen å kjøpe det "beste" kun for å ha det. Kun hobby føreløpig.

Jeg er, som mange andre, litt fan av Canon. Har sett litt på dette: http://www.fotovideo...0000137685.aspx

Tror dette er bra nok for en som meg. Noen som har/kjenner til akkurat dette?

Endret av Svenssen
Lenke til kommentar

- Minnekort (helst Class 10 dersom du skal ta opp full HD-video)

- Veske

- Stativ (tripod)

- Lens hoods

- Fjernkontroll dersom du ønsker å ta bilder av deg selv (kjøpes billig på eBay)

- Remote shutter (fjernkontroll med ledning) dersom du ønsker å ta bilder uten fare for vibrasjon etc ved å trykke på kameraet.(kjøpes billig på eBay)

- Ekstra batterier (kjøpes billig på eBay)

Lenke til kommentar

Tror dette er bra nok for en som meg. Noen som har/kjenner til akkurat dette?

Om det er bra nok er ikke godt og si, det er mange som finner 1100D for enkelt ettersom de lærer seg dette, men hvis du ikke har større interesse i halv/hel-manuelle innstillinger fungerer kameraet utmerket, bildekvaliteten er like god som de dyrerer kameraene men 1100D er ribbet for og kunne selges billigst mulig.

Det kameraet du henviste til har heller ikke objektiv så det må du kjøpe utenom, vil heller anbefale en kamerapakke som inkluderer et objektiv til samme pris.

PS: fotovideo selger også en pakke med 1100D/18-55 objektiv til 2995.- men i den pakken er det objektivet uten IS "stabilisering" anbefaler og kjøpe dette objektivet med IS "stabilisering".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som Trondster skriver holder det fint med Class 6 for HD-video. Class 10 trenger nemlig ikke å være raskere, jf dagens artikkel på http://www.amobil.no/artikler/kjop-riktig-minnekort-til-mobilen/111483. Det som gjelder Micro SD, gjelder nemlig også SD. Man måler nemlig ytelsen forskjellig for Class 10 og Class 6. Et Class 6 kort skal klare minst 6 MB/s lese og skrive uansett hvor mye det er på kortet (altså både sekvensielt og random). Class 10 gjelder kun sekvensiell skriving. Det viktigste er ellers å kjøpe kvalitet, f.eks Sandisk.

Stativ og fjernkontroll klare man godt uten, samme gjelder remote shutter og ekstra batterier. Alt er greitt å ha, men ikke nødvendig.

@Svenssen:

Når det gjelder 1100D (helt greit kamera) som du linker til har pakken til knappe 3 000 ulempen at det har en ikke IS-versjon (bildestabilsering) av 18 - 55 mm. Dette er regnet som et dårlig objekktiv - men som Trondster linker til får du hos Japan photo samme med et fornuftig nybegynnerobjektiv.

Men du skal ikke høyere enn 4 990 kr for et Canon EOS 600D, som er litt mer avansert og i realiteten nyere.

Japan Photo har også Pentax K-r til under 3 000 kr, det er også et bra kamera.

Du får også et Nikon D3100 til omtrent denne prisen - dette er også bra saker.

Faktisk er det lurt å ta seg en tur i butikken for å klå på kameraene. Det er nemlig viktig at man føler seg vel med å holde kameraet og slik synes det er greitt å ta med seg.

Lenke til kommentar

helst Class 10 dersom du skal ta opp full HD-video

Ikke korrekt - class 6 er alltid nok til full HD - Canon-husene er det mest krevende med 5.5MB/s, og så er class 6 med sine minimum 6MB/s rikelig. Grunnene til å ha kjappere kort er hvis du skal få kjappere overførsel til PC eller du skyter mange serier med høy skuddtakt.

Enkeltbilder på høy skuddtakt krever _mye_ mer båndbredde enn video. Class 6 er alltid nok til det, og for mange kameraer (som tar full HD-video med under 4MB/s) er class 4 nok. Class 10 gir deg ingenting ekstra til video utover at det går kjappere å overføre bilder og video til datamaskinen.

Lenke til kommentar

Mye god informasjon her!

Kom over ett tilbud i dag, på MPX og jeg måtte slå til!

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=750075#info

Vet at begge objektivene er uten IS, men synes tilbudet var såpass bra at jeg slo til! Dette er ett kamera som ble best i test 2010 og 2011 i sin klasse. Kan jo evt. kjøpe nye objektiver om jeg skulle merke behovet for det. Pr. nå tror jeg ikke jeg har behov for noe bedre enn hva denne pakken tilbyr meg. I tilfelle så har jeg jo 2 uker angrefrist :)

Takker alle for hjelpen jeg har fått! Fantastisk forum!

Lenke til kommentar

Vel, hvis du ønsker å være fleksibel ville jeg kjøpt følgende:

http://www.mpx.no/k/...sku=750075#info

Ovenstående består av følgende:

Canon EOS 550D

18-55mm

75-300mm

I tillegg ville jeg handlet meg Canon EF 50mm f/1.8 II til 749,-

Da får du et veldig lyssterkt objektiv og du kan ta kreative og flotte bilder med svak dybdeskarphet (bakgrunn blir blurret ut og motivet blir kjempeskarpt)

I tillegg ville jeg kjøpt ekstern blitz.

Da har du godt med utstyr og du vil være fleksibel til å ta mye forskjellige bilder som er både nærme og langt unna. Med dette vil du få veldig gode bilder til prisen.

Hvis du ender opp med å falle fullstendig pladask for fotografering kan du senere selge kamerahuset og kjøpe et Canon 650D kamerahus. Eller hvis du vil tenke enda mer langsiktig kan du forholde deg til FF optikk og senere kjøpe et Canon 5D Mark II.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...