benjamin84 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Hei! Jeg leter fortsatt etter det perfektet oppsettet for den perfekte spill og videoredigerings PCen. Nå har jeg begynt å lene mot et ATX størrelse system, i dette kabinettet: Lian-Li PC-C60 Med tanke på skjerm så skal dette drive en 27-30" skjerm (Dell U3011 f.eks.) med høy oppløsning, har ikke bestemt meg helt for hva som skal velges der enda. Det jeg lurer på er valget av et par komponenter i handlelisten under: - Hovedkort. Her har jeg valgt et svindyrt kort kun på grunn av Thunderbolt samt innebygget wifi. Andre forslag med de to egenskapene er velkomne. - Ram. 32GB er målet, men merke og type er jeg ikke sikker på. Noe som er bedre enn det jeg har valgt? - Strømforsyning. Den jeg har valgt er nok overkill, men målet er nok krefter, modulær, og stillegående. Kan hende det kommer en GTX690 til etter et år så det er fint om denne kan kjøres uten at PSUen svetter - SSDene. Har valgt 2x256GB for å ha OS på en og spill på den andre. Ser at hovedkortet har en 32GB mSATA SSD, kan denne brukes til OS? Handlelisten! /Benjamin Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt har både Thunderbolt og WiFi, til nesten halve prisen. Du vet at det systemet der, med 2x GTX 690, overklokket på custom loop vannkjøling kan kjøres på en 1000W PSU, ikkesant? Gjør deg selv en tjeneste og trapp ned, masse. Velg for eksempel en Corsair AX 650 eller AX 750. Ser ikke at du kan trenge 512GB SSD, har selv 2x128GB, og det holder massevis, hadde jeg begrenset meg selv hadde jeg klart meg med 80GB. Både Kingston og Corsair har gode brikker. Velg de brikkene av Corsair Vengeance Low Profile og Kingston HyperX som koster minst. (hvis du skal ha 32GB minne må du nok gå med Kingston HyperX, for husker jeg riktig finnes ikke Corsair Vengeance Low Profile i 8GB moduler). Angående Dual GTX 690, sjekk ut OC3D sin video om det som kom ut i dag: Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Skavvise... Ifølge det jeg kunne finne ut brukes den innebygde SSDen kun til å øke ytelsen på vanlige snurredisker, så å plassere OS på den er etter det jeg kunne forstå ikke mulig. Hvis du skal kjøre et system med kun SSDer ser det ut til at det er bortkastet plass, men hvis du har noen snurredisker med programmer som du gjerne vil ha raskt igang ser det ut til å kunne gi en ganske brukbar ytelsesøkning. Strømforsyningen er veldig overkill, men jeg skal ikke si så mye siden jeg sitter på en Corsair HX 1000 watt selv Personlig ville jeg muligens ha gått for en Corsair AX 1200 watt hvis du skal holde deg i den størrelsesklassen, men det er mest fordi jeg har gode erfaringer med Corsair og de har et svært godt rykte. Dessuten er den litt billigere også Cooler Master har jeg aldri prøvd, så der skal jeg ikke si noe hverken fra eller til. Rammen er grei nok, men jeg ville heller valgt en lavprofilvariant som f eks Kingston HyperX siden de svære kjøleribbene uansett bare er til pynt ved spenninger som vi vanlige dødelige opererer med. Noe som kan være verdt å nevne hvis du ikke allerede har tenkt på det er en annen kjøleløsning enn Intel sin standardvifte. Den bråker en del og er ganske ineffektiv, så noe annet er definitivt verdt å tenke på. Jeg vet dog ikke hvor god plass det er i kabinettet ditt, så det kan hende du trenger en lavprofilvariant som f eks Noctua NH-C12P SE14 eller storebroren NH-C14. Begger er ganske stillegående, og hvilken du trenger avhenger litt av hvor hardt du har tenkt å kjører prosessoren din og om du har planer om å overklokke eller ikke. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Takk for svar! Overklokking blir det nok ikke noe av, på jakt etter stabilitet først og fremst Tenker jeg prøver meg på en PSU mellom 800 og 1000W? Målet er minst mulig lyd samt modulære koblinger. Mulig jeg går for 128+256 på SSDene, 128 for OS. Selv om prisen på dette ikke er så voldsomt viktig så er jeg ikke ute etter å sløse penger CPU kjøler må jeg undersøke litt... Ser det er en del "vannkjølings" alternativer med integrert pumpe og vifte, denne fra Intel f.eks.. Kunne dette vært noe å vurdere? Litt usikker på montering i Lian-Li kabinettet. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) For øyeblikket hat Komplett et veldig godt tilbud på Noctua NH-D14: http://www.komplett....aspx?sku=512803 Dette kjøletårnet er bedre enn all form for lukket vannkjøling hvis man teller med alle faktorene. Hvis men bare tenker rå kjøleytelse så er det bare en lukket vannkjøler som er bedre; Corsair H100. Endret 11. august 2012 av Olestokk 1 Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Støy er egentlig det viktigste i og med at jeg ikke har planer om overklokking. Får se hva jeg finner av stillegående kjølere Så forresten videoen om 2xGTX690, ser at det ikke blir nødvendig med det første Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Innen du trenger ytelsen til 4x GTX 680 vil 2GB VRAM være knøttlite. Lenke til kommentar
TotalMess Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Fatter ikke hva folk skal med kort som 690, hadde vært greit om du skulle kjørt flere skjermer, men bare en høy oppløst er det bare å kaste penger ut vinduet. Mye bedre å kjøpe 670 nå å heller oppgradere om et år eller to. Får langt mer ytelse for penga, 2x 690 er jo bare tull, som arni sier innen et spill trenger så mye kraft er 690 utdatert og forbigått av langt billigere oppsett som bruker en brøkdel av strømmen. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Ser at 2x690 var å ta litt vel hardt i, tenkte det kunne ha noe for seg om noen år men som dere sier, innen da så er det sikkert et nytt toppkort som klarer det samme med halve strømforbruket Når det gjelder 690 vs 680 så er det selvsagt stor forskjell i pris, men såvidt jeg har klart å lese meg til så er det også det dobbelte av ytelse? Hvorvidt jeg trenger det er en annen sak, men jeg har frem til nå alltid kjøpt "fornuftige" ATI kort et hakk eller to unna ytelsestronen, denne gangen vil jeg slå til skikkelig Skjermoppsett har jeg forsåvidt diskutert i en annen tråd men om det blir 3x24", 1x30" eller 3x30" er fortsatt oppe til debatt, så det er jo fint å ha et kort som ikke lar seg plage av så mange piksler Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Ser at 2x690 var å ta litt vel hardt i, tenkte det kunne ha noe for seg om noen år men som dere sier, innen da så er det sikkert et nytt toppkort som klarer det samme med halve strømforbruket Når det gjelder 690 vs 680 så er det selvsagt stor forskjell i pris, men såvidt jeg har klart å lese meg til så er det også det dobbelte av ytelse? Hvorvidt jeg trenger det er en annen sak, men jeg har frem til nå alltid kjøpt "fornuftige" ATI kort et hakk eller to unna ytelsestronen, denne gangen vil jeg slå til skikkelig Skjermoppsett har jeg forsåvidt diskutert i en annen tråd men om det blir 3x24", 1x30" eller 3x30" er fortsatt oppe til debatt, så det er jo fint å ha et kort som ikke lar seg plage av så mange piksler Jeg kan ikke si så mye om 680vs690. Det jeg derimot kan si er at 670 takler ting som BF3 på ultra uten antydninger til problemer, så hva man da skal med 690 for å game på 1 monitor vet jeg rett og slett ikke. Men for all del, hvis du har penger til overs vil det vel øke fpsen din et par hakk. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Om du skal kjøre høyere oppløsninger trenger du mye VRAM og mye båndbredde, GTX 690 har egentlig ingen av delene. HD 7970 (eventuelt CFX) er vel ansett som det beste valget for eyefinity av de fleste, 2x 7970 bør være istand til å kjøre BF3 på High med 60 fps average på en oppløsning 5760x1080 sånn forresten. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Anbefalinger på stille PSUer: http://www.dustinhome.no/product/5010545851/corsair-ax-750w-professional-series-modular-psu/#intcmp=searchProvider_dacsa http://www.dustinhome.no/product/5010588040/seasonic-x-760-760w-modular/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Takk for tips Sveibuen Nå må jeg bare finne meg et passende kabinett, det jeg hadde valgt ser ut til å ha litt lite plass med tanke på GTX690 kortet. Det er lite desktop kabinetter med gode vifteløsninger såvidt jeg kan se, ønsker å ha denne stående på pulten under printeren så et svært tower-kabinett passer dårlig inn. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Kanskje dette er et alternativ: http://www.dustinhom...-r4-usb3-black/ Sjekk målene og se om det passer, dette kaabinettet er veldig stille og plass til alt Kanskje du må ta vekk den ene HDD bayen, men har du bruk for 8 HDD plasser elelr holder det med 3 ? Husk at SSDen kan du legge hvor som helst i kabinettet. Endret 13. august 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
LaxMan Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Dette høres ut som et prosjekt som jeg kan like godt ;-) FULL GUFFE. Penger ekke no problem Hadde reist over fjell for å teste denne. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Kanskje dette er et alternativ: http://www.dustinhom...-r4-usb3-black/ Dette så fint ut, jo mindre jo bedre! Skal kun ha 2 SSDer inni kabinettet, resten av lagringen blir via thunderbolt (Western Digital er foreløpig favoritt). Kan godt klare meg uten optisk drev også om mulig, så dette systemet kan bli veldig lite om det rette kabinettet dukker opp. Jeg har forøvrig vurdert mini-ITX og Micro-ATX også, men disse er ikke aktuelle ettersom det ikke er Thunderbolt tilgjengelig på de enda. Angående penger, denne PCen skal kjøpes av mitt firma, og skal derfor fungere både som jobb-PC (CAD modeller++) og som privat PC (spill og bilde/videoredigering). Så selv om den virker dyr så blir det i realiteten halv pris da det er eks. moms og før skatt Fokuset blir derfor på solide, gjerne litt overdimensjonerte komponenter og krefter i overflod, for en gangs skyld Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Se på denne, kan jo kanskje tenkes at Micro-ATX er et alternativ allikevel! Skulle likt innebygget wifi men jeg har jo overlevd med en USB løsning hittil, så det kan tenkes det kan være en mulighet. Betraktelig bedre utvalg av små Micro-ATX kabinetter hvertfall! Lenke til kommentar
LaxMan Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Har hatt Eyefinity CFX med 7970 og fikk ikke noe særlig mer en stabil 55-60. Endret 13. august 2012 av bajamsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå