Gå til innhold

Unødvendig med ekstern-dac til en forsterker med innebygd dac?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe yamaha RX-V573 - i denne er det en innebyd dac: slik det kommer frem i diverse produktbeskrivelser, skal det i forsterkeren være en innebygd DA-konverter: "RX-V573 kommer også med en 192kHz/24 bit Burr Brown D/A-konverter for god lydkvalitet og mulighet for bi-forsterkning av fronthøyttalerne (5.1) for økt kraft."

Jeg tenkte i utganspunktet og å kjøpe en Audioengine D/A-konverter (DAC) jeg skal koble til pc med usb for musikk og film (optisk + usb) Deretter kobles denne til forsterkeren med phono.

Men jeg lurer på om det er nødvendig, eller om den forskjellen i lyd fra når dacen ikke er koblet til, vil være stor? Har forsterkeren egentlig dac, eller bør jeg ha dette ved siden av koblet via pcen? Er det ikke dac i forsterkeren? (192kHz/24 bit Burr Brown D/A-konverter)

Endret av magnkra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er DAC i forsterkeren.

Det er DAC i alle komponenter som omgjør digital lyd til analog lyd. Så det er DAC i PCen din, telefonen din, og alle musikkspillerene dine med analoge utganger. Det eneste er å finne den beste av dem og bruke den. Da det faktisk er ganske stor forskjell mellom en billig DAC (iPod f.eks.) og en dyr DAC.

DACen i forsterkeren din er av de bedre, og er god nok for de aller fleste, men det kommer ann på dine krav, og din bruk.

Med en ekstern DAC så får du IKKE surround. Jeg har kun greid å finne en som gjør dette, og den så nokså "billig" ut, og ikke brukanes. Alle de andre gir kun stereo. Forsterkeren din fikser surround når den er koblet til riktig.

Bruker man for det meste musikk så kan en DAC være en løsning. Da man tar ALL lyd prossessering ut av PCen, og inn i en annen komponent, dette kan også være en forsterker, hvis den har denne muligheten. Din har ikke dette. Dette gir bedre lyd enn de fleste andre løsninger, da PCen er en skikkelig støykilde. Nå om dagen så bruker jeg en liten integrert forsterker med USB tilkobling, i stedet for den eksterne DACen jeg brukte før.

Men å koble en PC til ett stereoanlegg elektrisk er ikke alltid en bra ting. Med min nye mini forstekre så opplever jeg knittring i lyden, noe jeg ikke har opplevd før. Og har ikke funnet løsningen enda. Det er heldigvis ikke forstekeren, har testet fra andre kilder og PCer. Mest sannsynlig sier produsenten det er strømforsyningen. Men feilen skal nok bli funnet.

Min anbefaling til deg er nok at du bruker forsterkeren uten noen mellom koblinger. Du skal nok en del opp i forsterker kvalitet før det lønner seg med egen DAC, selv om forsterkeren din gir mye bra lyd for pengene.

Men så kommer neste "problem", den absolutt beste koblingen mellom PC og forsterker er optisk, da dette gir ett galvanisk skille, og PCens støy ikke kommer til forsterkeren. Det er 2 minuser med denne overføringen. Den største kommer ann på PCen din. Brukes den til spill så vil en del ikke kunne sendes som surround over denne, siden lydkortet ikke har innebygd encoder for dette. Dette problemet er løst hvis PCen er av nyere dato (2-3 år bør holde). Dette vil normalt kun gi stereo. Men surround fra film osv.

Problem 2, som i mine øyne er det største, er at den ikke, utenom på stereo, støtter HD lyd. Så hvis du bruker PCen til Blu-ray, så får du dårlig lyd via den optiske. Da MÅ du bruke HDMI. Og igjen hvis PCen støtter dette, både plugg messig og lydkort messig. Blu-ray er uansett best fra dedikert spiller i mine øyne (pga farge rom som brukes osv, samt lyd).

Lenke til kommentar

Ok, jeg bruker nok mest tv-lyd fra tven med hdmi, og 5.1 lyd fra pcen via hdmi til forterkeren.

Men jeg tenkte at med en dedikert dac til å oppskalere lydsignalet fra pcen til 16/24bit (hovedsaklig 16bit vil bli brukt), ville gi "tilnærmet cd-kvalitet" på musikk etc, men du mener at forsterkeren har tilfredstillende nok lyd?

Eller for å si det på en annen måte: vil jeg måtte gå inne i pcen`s instillinger og endre mellom lyd via hdmi, og lyd fra usb/dac hver gang jeg skal bytte mellom dac- til musikk, og hdmi til film/serier når jeg vil ha 5.1? I såfall, tror jeg nok jeg dropper dacen. Jeg tenkte jeg kunne koble den til, og så ville forsterkeren velge å konvertere til 5.1 eller ikke?

Endret av magnkra
Lenke til kommentar

Du må inn og bytte hvilke lydkort som brukes for å få surround ja.

Men det er enkelte programmer som lar deg sette default lydkort, slik at f.eks. musikk avspillingsprogrammet kan bruke DAC og film avspillingsprogrammet kan bruke PCen lydkort.

Men bruker du samme program så går ikke det.

Lenke til kommentar

Du må inn og bytte hvilke lydkort som brukes for å få surround ja.

Men det er enkelte programmer som lar deg sette default lydkort, slik at f.eks. musikk avspillingsprogrammet kan bruke DAC og film avspillingsprogrammet kan bruke PCen lydkort.

Men bruker du samme program så går ikke det.

Regner med VLC blir å foretrekke... kan dette programmet gjøre det du forklarer?
Lenke til kommentar

Det går.

Versjonen jeg har innstallert har en blanding av norsk og engelsk, derfor litt rare ord under:

Tool - Preferance - Alle (helt nederst til venstre) - Lyd - Output Modules - DirectX

Der kan man velge Primær lyddriver, altså den man velger i Windows, eller en annen fra listen.

EDIT: Jeg bruker versjon 1.1.9 av VLC, likte ikke helt nyeste 2.0.x versjonen når jeg testet den når den var helt ny. Har bare ikke giddi å teste en gang til. Tipper det er samme der, men kan være litt annerledes vei frem.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Det går.

Versjonen jeg har innstallert har en blanding av norsk og engelsk, derfor litt rare ord under:

Tool - Preferance - Alle (helt nederst til venstre) - Lyd - Output Modules - DirectX

Der kan man velge Primær lyddriver, altså den man velger i Windows, eller en annen fra listen.

EDIT: Jeg bruker versjon 1.1.9 av VLC, likte ikke helt nyeste 2.0.x versjonen når jeg testet den når den var helt ny. Har bare ikke giddi å teste en gang til. Tipper det er samme der, men kan være litt annerledes vei frem.

Ok! Takker! Forresten: vil pcen selv alltid velge primær ved avspilling i vlc med den instillingen? Kan jeg da gjøre det samme for f.eks winamp, men la den kjøre på usb-dac?

Lenke til kommentar

VLC står automatisk ved innstallasjon til primær lyddriver. Men når du plugger i USB DAC så settes denne til primær lyddriver. Så jeg ville nok stilt VLC til det spesifike lydkortet som ønskes brukt, og det samme med Winamp, hvis man da ikke har bærbar PC og kobler til med USB når man er hjemme. Da er det bare å ha winamp til primær slik som den er ved innstallasjon.

Hvis muligheten er det for å stille dette i winamp, så kan man det. Men har ikke brukt det programmet på over 10 år, likte det ikke helt etter å ha brukt iTunes litt. Men bruker i dag heller MediaMonkey for musikk. Det har faktisk bedre lyd på musikken enn f.eks. VLC gir, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...