Sonymann Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Har noen noe negativt å komme med etter å ha lest artiklene/spesifikasjonene på Sony F828? Det virker litt utrolig med CF og MS-støtte, 8 megapixler og 7x zoom til bare 11.129 kr! Dersom ingen har noe negativt å tilføye, vil jeg bli eier av et slikt når det kommer. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 - Størrelsen - Ikke bildestabilisator - Canon EOS 300D koster omtrent like mye MLW Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Så hvilket kamera er best av Sonys og Canon 300D? Har ikke sony en veldig bra linse også, men man kan ikke skifte objektiv? Er det tatt noen sammenligning på bilder osv mellom disse kameraene? Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Vi vet omtrent hvor bra 300D er, da dette er svært likt 10D. Sony F828 vet vi ikke hvor bra er før det finnes tester av det. Objektivet til F828 er veldig fleksibelt, så dermed er det ikke så stor ulempe at det ikke er utskiftbart. MLW Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Men med hvilket kamera får jeg mest for pengene (F828, 300D og 10D)? Da mener jeg et 300D eller 10D med både zoom og vidvinkelobjektiv. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ulempen med 300D og 10D er crop faktoren på 1.6 Så å få tak i en skikkelig vidvinkel koster skjorte. Canon sin 14mm er veldig dyr. 300D kommer med en 18-55 mm soom da blir ca 28 til 88 mm på 35mm kamera. Dette kommer med kamera til veil 11995. Dette objektivet fungerer ikke på 10D. Canon har jo også en 55-200mm og den blir vel rundt et par tusen for tenker jeg. Da dekker man området til Sony her, men objektivene er ikke så lyssterke. Har ikke sett noe mer enn bildene på akamera av sony sitt kamera og det virker veldig langt. Men det kan være synsbedrag. 10D med en superlinse eks 35-350mm er veldig tung. Denne er hvit i utførelse. Er litt spendt på hva eventuelt nye tester vil si om bildetforskjellene. Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Ingen som kommer på noe mer negativt? Lenke til kommentar
Halvard Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 1: 828 har ikke time-lapse funksjon. Ikke så veldig viktig for mitt bruk, men er kjekt å ha 2: Kommer ikke i salg før november, selv om xd.no har dato 6.10 ???! Ellers ser det svært lovende ut, i sony forumet på dpreview er det noen som har prøvd en tidlig verson og det påståes at kameraet har mindre støy i bilde en 707 og at den nye biledbrikken gir meget realistiske farger. Heftig i kombinasjon med 8 mp... Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Hva er time-lapse funksjon? Lenke til kommentar
Halvard Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 På godt norsk er det vel intervall opptak(?), slik blir det når jeg stort sett bare leser engelsk :oops: Kort forklaring på timelapse/inervall: http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Exp...me_Lapse_01.htm Er det ellers noen som har peiling på om datoen 6.10 kan være riktig for salg av 828?? Lenke til kommentar
terjed Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Tviler på datoen 6.10. Mange av nettbutikkene pleier å sette datoene tidlig. Antagelig fordi de ønsker at folk skal bestille hos akkurat de (alle vil jo ha det raskt), men når datoen nærmer seg flyttes den garantert til november. Det var mange nettbutikker som gjorde akkurat det samme med Sony V1 når det ble lansert.... Lenke til kommentar
CosworthPower Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Jeg lurer på om F828 blir bedre på støyen enn F717? Vill ikke ha så mye støy i bildene på mitt neste kamera.. Ikke det at det er noe plagsomt med er en fordel. Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Jeg ser at objektivet som følger med EOS-300D har f/73,5-5,6. Sony 828 har F2.0 - F2.8. Hva er forskjellen her? Hva er best? Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Jeg ser at objektivet som følger med EOS-300D har f/73,5-5,6.Sony 828 har F2.0 - F2.8. Hva er forskjellen her? Hva er best? F: Jo lavere jo bedre - og dyrere! Ved å kikke på Ordboka og DPReview sitt Glossary skulle du få et innblikk i det tekniske - det praktiske er at du med lavere f-verdi (dvs større blenderåpning) får inn mer lys og dermed kan bruke raskere lukkertider under ellers like forutsetninger. 2-2,8 er å regne som rask, 3,5-5,6 er vel mer middels. Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Har ikke F noe med dybdeskarpheten å gjøre? Eller er jeg ute og kjører nå??? EDIT: På dette bildet kan man se bilder tatt med ulike F. (Henholdsvis med F2,8 - F4,6 - F8,0) Betyr dette at man med en liten F ikke kan ta bilder som er skarpe både i front og langt bak? Lenke til kommentar
CosworthPower Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Sonymann: stemmer,ved lav F=Blender blir det skarpt kun der du har søkeren men med høy F så blir hele bildet skarpt.. Am i wrong? Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 F 2.0 er kjempefin å bruke på ting man vil ha uskarphet i eks bakgrunnen. Når man tar et portrett av en person man vil at skal ha uskarp bakgrunn slik at personen fremheves. Men dette kan også gjøres i et redigeringsprogram. Ved F2.0 så kan man ta bilder litt senere på kvelden uten at man trenger stativ eller blitz. Men dybdeskarpheten blir liten. Skal man ta fryse en bevegelse i fart. For å få fryst bildet på 1/2000 sek så må man ha masse lys inn. Ser man på fotografer som fotograferer sport har de store linser med stor åpning for å få inn mye lys til å fryse bilder kjapt. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Til dere som lurer på dette med blenderåpning: Selv om en linse har f2.0, så kan den settes til f3.5. F-verdien forteller hvor mye lys linsa slipper gjennom til filmen. Men linsa kan også blende ned, slik at den slipper gjennom mindre lys. Da får man en høyere F-verdi. Dersom det står f3.5-f5.6 på linsa, så betyr ikke dette at linsa kan ha blenderåpning (f-verdier) mellom 3.5 og 5.6, men at største lysstyrke på vidvinkel er 3.5 og ved full tele er den 5.6. Hva som er minste blenderåpning (største mulige f-verdi) må man lese om i dokumentasjonen. På SLR er ofte minste blenderåpning rundt f22, mens på digitale kompakt kamera rundt f8. Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Er det noen som vet dette, da? Hvor liten åpning det kan bli? Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 På bildet på denne siden (http://www.dpreview.com/articles/sonydscf828/) står det på objektivet: Carl Zeiss Vario Sonnar 2-2,8/7,1-51 *T Betyr dette at høyeste F i vidvinkel er 7,1 og i tele 51? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå