Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Et MEGET spesielt problem! Ustabil 8-kjerner og RAM problemer?

Anbefalte innlegg

For de som ikke bryr seg om bakgrunnshistorien, hopp over den lille teksten.

Jeg er en youtuber som så langt har, uten problemer, kune skrive ut videofiler fra Sony vegas med min gamle 4-kjerner's prosessor en GOD stund.

Denne gamle Quad core prosessoren kjøret også på et AM2+ SPEISAL hovedkort som lot meg bruke enkelte AM3 sokkel prosessorer på dem om ønsket. Men med tiden, så ble det mangel på RAM, så da ble det å oppgradere til et lite AM3 hovedkort. Rett FØR og ETTER den nye oppgraderingen, så fikk jeg meg en 6-kjerners prosessor som kunne kjøre på 100% / MAX load på det gamle hovedkortet; med stock kjøler vel å merke.

Dette gikk ikke an lenger på det nye hovedkortet jeg kjøpte en stund seinere. Det kunne ha vært en mulighet for at datamaskinen ikke likte at den ble oppimot 40-50C varm; om ikke MER ettersom at Core-Temp suger på å vise teperaturer, og det faktum at Speed-Fan normalt sett viser en høyere temperatur.

Dette problemet kunne læses med å få meg en vannkjøler, selv om 6 kjerneren fortsatt ville underklokke seg under nesten MAX load. Ganske irriterende ettersom at den fungerte plettfritt med stock kjøler på det gamle hovedkortet.

Uansett. Ettersom tiden gikk, så ble det utrolig billige tilbudet av AMD's nye 8-kjerner interessant, og erstattet den gamle 6-kjerneren min med den. Problemet NÅ, er at datamaskinen.. tra. Dette er hovedproblemet!

Under høy cpu last (om ikke bare 4 kjerner står på med FULL last i 10 minutter), så får ikke datamaskinen BLUE screen, men skjermen blir heller HELT svart, og maskinen må miste strømforsyning for å ikke være fryst mer.

Prosessor: AMD FX-8150

Datamaskinen vil i de fleste tilfeller ikke fryse like raskt om ingen andre prosesser kjører/bruker MYE RAM av en eller annen grunn. Løser ikke problemet vel å merke.

Ram: 1600MHz om jeg husker riktig, 2X4 GB (2 brikker på 4GB)

Denne feiler er meget irriterende og forhindrer meg i å arbeide! Om det er noe ekstra informasjon dere trenger så er det bare å spørre! Jeg har over normalt med PC kunnskaper, så det skulle ikke ta for lang tid å utrydde dette problemet! Takk på forskudd, ha en god dag.

Endret av MatseMats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn hovedsakelig bør du :

1 : Oppdatere hovedkortet med den siste firmwaren til Bios.

2 : Sjekke at minnet er støttet av hovedkortet og at det har riktige innstillinger i Bios.

3 : Ta en Memtest.org som du kjører via enten en usb enhet eller lager en bootbar cd plate (du finner info på sidene) og sørger for at pcen starter opp først via dette mediet ved å endre på bios. 2 Timer test per Gig minne.

Kjekt om du også kommer med speks på datamaskinen du sitter på nå så vi kan få litt mer innsikt (navn på delene).

Lenke til kommentar

PSU'en er ikke relevant, ettersom at Power error og Bluescreen aldri har poppet opp.

Hovedkort: MS-7641 (All software har blitt oppgradert med MSI's Live Update 5 program.)

Har den siste Bios'en på hovedkortet.

Prosessor: AMD FX-8150

Merk at jeg tok en safemode reset inne på biosen for å prøve å stabilisere problemet i det minste, men kjørte opp Multiplieren slik at 3600MHz per kjerne ble standarden.

Merk også at, av en eller annen grunn, standard MHz frekvensen var på 3149MHz, CA, rett etter første boot. Lite stabil?

For punkt 2. Har mindre erfaring med kompatibilitet, og har ikke klart å finne noe mer informasjon angående RAM'en (Utenom det som allerede er skrevet skal matche, og har fungert uten denne type problem på min eldre Hexacore prosessor; virker ikke vesentlig)

Angående punkt 3 og mulige grunner angående HVORFOR; hvor relevant det faktum at kun en kombinasjon av mye CPU bruk OG RAM bruk/aktivitet alltid går hånd i hånd før et krasj, hvor viktig av en detalj er dette?

Jeg lukter progressjon, jeg liker det!

Lenke til kommentar

Ripple i en dårlig psu (eller i en defekt kvalitets psu ) kan gi "ymse" ustabilitets problemer, bare så det er nevnt.

En av komponentene som dukker opp her som en synder er trolig hovedkortet ditt, det er ustyrt med dårlige VRM + Mosfets som feiler relativt ofte (Se denne linken og let opp under MSI AM3 : 880GMA ), i korte trekk kan det gi ustabilitet og om din noe eldre cpu fungerte bedre med det forrige hovedkortet er det tydelig at problemet ligger her.

Jeg anbefaler uansett en memtest for å forsikre deg om at problemet ikke ligger i feil i minnet (kjør som sagt det programmet jeg linket til) og etter det så kan det være greit å se om du kan underklokke kraftig cpu sånn at den trekker mindre Watt og går på en langt lavere frekvens som feks 2.0Ghz og en Vcore som er lavest mulig i forhold til det du får den til å starte opp med.

Lenke til kommentar

Ripple i en dårlig psu (eller i en defekt kvalitets psu ) kan gi "ymse" ustabilitets problemer, bare så det er nevnt.

En av komponentene som dukker opp her som en synder er trolig hovedkortet ditt, det er ustyrt med dårlige VRM + Mosfets som feiler relativt ofte (Se denne linken og let opp under MSI AM3 : 880GMA ), i korte trekk kan det gi ustabilitet og om din noe eldre cpu fungerte bedre med det forrige hovedkortet er det tydelig at problemet ligger her.

Jeg anbefaler uansett en memtest for å forsikre deg om at problemet ikke ligger i feil i minnet (kjør som sagt det programmet jeg linket til) og etter det så kan det være greit å se om du kan underklokke kraftig cpu sånn at den trekker mindre Watt og går på en langt lavere frekvens som feks 2.0Ghz og en Vcore som er lavest mulig i forhold til det du får den til å starte opp med.

Skjønte alt du skrev, skal gjørra det.

Men hvorfor underklokking? Maskinen fungerer akkurat som den skal så lenge jeg ikke kjører veldig heftige programmer for CPU bruk normalt sett. Altså, jeg kan ta opp med Fraps, 60 fps full HD, mens et spill utnytter de 2 kjernene det som regel ønsker å bruke utenom.

Skal heller ikke sjule at strømforsyningen byner å bli litt eldre, selv om den ikke var av det billigeste merket når jeg kjøte den. Ser ut til at, surt som det er, at det kan bli et nytt hovedkort og en ny PSU om minnet ikke er synderen? Time will tell.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du skal underklokke CPUen er for å se om det er hovedkortet som ikke klarer å gi god og stabil nok spenning til CPUen.

Underklokker du den og kjører knall hardt, sånt som du gjør når pcen krasjer og den IKKE krasjer da, så er det nok hovedkortet som er synderen.

PSU, disse kan svikte av alderdom. Derfor viktig å kjøpe kvalitet. feks Corsair HX og AX serien er det jo hele 7års garanti, de andre produsentene gir som regel 3 til 5år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...